Surdopedie – Ba: Speciálněpedagogické diagnostické nástroje a postupy a speciálněpedagogická diagnostika 1. Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - hodnocení a interpretace výsledků objektivních zkoušek sluchu. 2. Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - behaviorální metody, hodnocení a interpretace výsledků subjektivních zkoušek sluchu. 3. Význam diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce v diagnostickém procesu. 4. Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání a jazykových schopností dětí s postižením sluchu v raném věku. 5. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u dětí s postižením sluchu v předškolním věku, mezioborová spolupráce. 6. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve školním věku, mezioborová spolupráce. 7. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve středním školním věku, v období dospívání a adolescence, mezioborová spolupráce. 8. Speciálněpedagogické diagnostické nástroje hodnotící přínos kompenzačních pomůcek (sluchadel a kochleárních implantátů) u dětí, žáků a studentů s postižením sluchu. 9. Speciálněpedagogické diagnostické nástroje a postupy určující vhodnost využití bezdrátových doplňků u dětí, žáků a studentů s postižením sluchu. 10. Funkční negramotnost - problematika porozumění čtenému textu u neslyšících, hodnocení čtenářských doveností. Surdopedie – Bb Speciálněpedagogické intervenční postupy a poradenství 1. Komunikace a spolupráce s klientem – dítětem, žákem, dospívajícím a adolescentem v rámci logopedické intervence a podpory u jedince s postižením sluchu. Role mezioborové spolupráce. 2. Komunikace a spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v rámci logopedické intervence a podpory jedinců s postižením sluchu. Možnosti mezioborové spolupráce. 3. Stimulace vývoje řeči a jazykových schopností u dětí s postižením sluchu. 4. Stimulace jazykových schopností u neslyšících dětí neslyšících rodičů. 5. Rozvoj komunikační kompetence u dětí s postižením sluchu předškolního věku, před zahájením povinné školní docházky. 6. Logopedická terapie a její specifika u žáků s postižením sluchu ve školním věku, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem. 7. Systémy alternativní a augmentativní komunikace a jejich využití v rozvoji komunikační schopnosti žáků s postižením sluchu a přidruženými vadami. 8. Spolupráce se školou hlavního vzdělávacího proudu v rámci logopedické intervence a podpory žáků s postižením sluchu, metodické vedení. 9. Logopedická terapie a její specifika u žáků s postižením sluchu v období dospívání a adolescence, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem. 10. Stimulace komunikační schopnosti a aktivizace dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze. 11. Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – se sluchovým postižením. 12. Specifika jednotlivých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem k žákům s postižením sluchu. 13. Definování obsahu podpůrných opatření a jejich stupňů. 14. Činnost školského poradenského zařízení a školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce. 15. 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. 16. Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). 17. Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. 18. Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na žáka s postižením sluchu). 19. Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (speciální učebnice, pomůcky a kompenzační pomůcky). Využití tlumočnických služeb, bezdrátových doplňků a systémů AAK ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. 20. RVP ZV – specifika úprav v rámci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.