Novela školského zákona č. 82/2015, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů · Nově vymezuje žáka se SVP: · Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. · Podpůrnými opatřeními (PO)se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. · PO: Jedná se o soubor opatření organizačních, personálních, vzdělávacích · Jsou poskytovány těm žákům, kteří tato opatření potřebují k naplnění svých vzdělávacích možností. · Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti. · Podpůrná opatření různých druhů nebo stupňů lze kombinovat. · Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení. · Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení. · Škola nebo školské zařízení může místo doporučeného podpůrného opatření přijmout po projednání s příslušným školským poradenským zařízením a s předchozím písemným informovaným souhlasem zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka jiné podpůrné opatření stejného stupně, pokud to neodporuje zájmu dítěte, žáka nebo studenta. Katalog PO: · reaguje na změny ve školském zákoně · zaměřuje se na dopady, které zdravotní postižení nebo znevýhodnění přináší do vzdělávání · katalog PO je ucelený manuál rad a návodů · nabízí pedagogům konkrétní návody pro vzdělávání žáků s potřebami PO · podpůrná opatření jsou členěna do pěti stupňů podpory Pojetí PO: · odráží druh, stav a míru znevýhodnění · zohledňuje celkovou vzdělávací situaci žáka a školy · navazuje na mezinárodní klasifikační systém a národní normy a standardy · u žáků se zdravotním postižením vychází a respektuje pojetí diagnostiky stanovené katalogy posuzování míry speciálněpedagogických potřeb u žáků se zdravotním postižením Změna pojetí PO: · Mění současný model horizontálního dělení žáků do kategorií ZP, ZN, SZ · Na vertikální model = posuzování míry/hloubky daného znevýhodnění · Z toho pak vyplývají potřeby podpůrných opatření 1. Stupeň podpory - Diagnostikuje škola - Škola realizuje podpůrná opatření - Hradí je z běžného rozpočtu školy 2. Stupeň podpory - Diagnostikuje ŠPZ - Škola realizuje PO s podporou ŠPZ - Žákovi (škole) náleží příslušný navýšený normativ 3. Stupeň podpory - Diagnostikuje ŠPZ - Škola realizuje PO s výraznější podporou ŠPZ - Žákovi (škole) přísluší navýšený normativ, vyšší než ve 2. stupni 4. Stupeň podpory - Diagnostikuje ŠPZ - Škola realizuje PO s výraznou podporou ŠPZ - Žákovi (škole) přísluší navýšený normativ, vyšší než ve 3. stupni 5. Stupeň podpory - Diagnostikuje ŠPZ - Vzdělávání žáka je výrazně upraveno - Žákovi (škole) přísluší navýšený normativ, vyšší než ve 4. stupni Stupně PO: Dílčí katalogy: · Katalog PO pro žáky s MP a pro žáky s oslabením kognitivních funkcí · Katalog PO pro žáky se zrakovým postižením a s oslabením zrakového vnímání · Katalog PO pro žáky se sluchovým postižením a s oslabením sluchového vnímání · Katalog PO pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním · Katalog PO pro žáky s poruchou autistického spektra a pro žáky s vybraným duševním onemocněním · Katalog PO pro žáky s narušenou komunikační schopností · Katalog PO pro žáky se sociálním znevýhodněním Oblasti PO: · 1. Organizace vzdělávání · 2. Modifikace výukových metod a forem práce · 3. Intervence · 4. Pomůcky · 5. Úpravy obsahu vzdělávání · 6. Hodnocení · 7. Příprava na výuku · 8. Podpora sociální a zdravotní · 9. Práce s třídním kolektivem · 10. Úprava prostředí