Inkluzivní dimenze školy Diagnostické domény pro podporu žáka s problémy v chování doc.PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. PdF MU, vojtova@ped.muni.cz Křižovatky přístupů k intervenci v etopedii Segregace Integrace Inkluze Rezidenční edukace ÚV, OV Intervenční opatření PCH – omezení vychovatelnosti (Sovák, 1977) Individuální podpora Individuální vzdělávací plány Podmínečné začlenění PCH, znevýhodnění – speciální vzdělávací potřeba Intervence s využitím segregace Vyrovnávání znevýhodnění Perspektiva života v dospělosti Aktivní zapojení PCH, znevýhodnění – bariéra v přístupu ke vzdělání, riziko - pro vzdělanost , sociální vyloučení, kvalitu života Včasná intervence bez segregace Meziresortní, zapojení rodiny Warnock, 1978 UNESCO, 1994 WHO, 2001, OECD, 2009 Porucha chování v perspektivě kvality života, WHO, 2001, 2003 • biologické faktory nepředurčují vývoj chování v jasné a neměnné linii, • jsou to kvalita sociálního prostředí, sociálních vztahů a individuální postoje, sebedůvěra a kompetence, které určují, zda se rizika v osobnostní rovině jedince rozvinou v poruchu chování (srov. Kauffman, 2001, Vojtová, 2004, 2006, 2008) Vzdělání Profese Socializace Porucha chování v perspektivně dnešní školy 13 – 17% výuky zabírá řešení problémů s chováním žáků 3 z 5 škol považují problémy s chováním žáků za překážku pro kvalitivní změny výuky (200 škol/23 států OECD, 2009) Největší problém českého školství – problémy s chováním žáků (Walterová, 2009) Vyloučení ze školy – nejčastější řešení (Kauffman, 2001, 2005, Meijer, 2003) Tlak na školy Vzdělávání všech žáků Zvyšování výkonu INKLUZE Intervence PCH v perspektivě kvality životy POTŘEBA (riziko) dítěte Perspektiva Kvalita života Porucha chování =bariéra Intervence Funkční kompetence 5 Potencialita Dovednost Kompetence Odlišnost dítěte´= východisko pro intervenci Specifika rizik a potřeb pro informovanou intervenci v učení a výuce (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009…) Žáci v riziku poruchy chování Žáci s problémy v chování Žáci s poruchou chování Znevýhodnění, sociikální, zdravotní Dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky Riziko Problémy v chování Porucha chování riziko riziko SVP SVP Očekávání Očekávání Možnost Učení příležitost úspěchu Školní výkon učení práceschopnost Aktivita příležitost zapojení Potencialita Pravidla kázeň interakce PersonálMateriálKurikulumLegislativa Škola Žák Možnost Kompetence bariéra Podporující procesy Posilující procesy Podporující a posilující procesy Školní úroveň – analýza bariér a potřeb 1. Překážka vyvolává potřebu 2. Specifické potřeby skupin žáků 3. Prevence – v systému školy 4. Výuka – předmět, učivo, metody, formy 5. Intervence – tady a teď, dlouhodobé cíle - Základem jsou procesy – učení, komunikace, interakce Školní status Vztah učitel - žák Vztah žák - žák Negativní prožívání školy Identita Úspěch Příležitost http://evaluacninastroje.rvp.cz/nuovckk_portal/ Specifika postojů žáků s PCH ke školnímu životu jako zdroj informované intervence 1600 žáků Validizace Vývoj verze pro web Výzkum: 2008 – 2010 Výstupem: Autoevaluační nástroj - Rizika a pozitiva školního života očima žáků - předcházení problémům v chování ve škole  Depistáž rizikových oblastí školního života ve vztahu k problémovému chování žáků.  Zjišťuje však také oblasti školního života vnímané žáky pozitivně. Ty mohou pedagogové školy využít pro včasnou intervenci možného vývoje problémového chování žáků Otázka výzkumu: Existuje souvislost mezi hodnocením školy a sebehodnocením chování? Podporující a posilující procesy Individuální úroveň  Emoce – radost  Sociální dovednosti, kompetence  Kognitivní řízení – porozumění, odpovědnost Kolo resilience – posilující procesy pro žáky v riziku dle N. Henderson a M. Milstein (1996, in Vasquez, V. 2000) Silné prosociál ní vazby Jasné a důsledné hranice Dovednosti potřebné pro život Poskyto vat podporu Vysoká očekává ní Smysluplná participace Eliminace rizikových faktorů a podpora resilience. 1. sociální vazby: posílení důvěry v sebe i druhé lidi 2. hranice: upevňuje pocit stability a bezpečí, 3. dovednosti 4. podporování: důvěra a sebevědomí 5. očekávání: motivuje dítě k práci a navyšuje jeho hrdost na úspěch 6. příležitosti k participaci: zodpovědnosti a smysl života