Pojem, terminologie, formy integrace/inkluze Možnosti integrace a inkluze v současných podmínkách Legislativní opatření  přístupy co největšího zapojení osob se SVP do hlavního proudu vzdělávání a do běžných škol  v rámci integrace a inkluze hovoříme i o následném zapojení jedinců se SVP do majoritní společnosti i v rámci sociální a pracovní složky Popření •exkluze Akceptace •segregace Pochopení •integrace / speciální vzdělávací potřeby Znalost •vzdělávání pro všechny / inkluze ve vzdělávání Vývojpostojespolečnostiainkluzivního vzdělávání  Integrace x Inkluze  Aby všechny děti chodily do školy rády  https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL 3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5  0:44 – 1:30  přístup a způsob zapojení žáků se SVP do hlavních proudů vzdělávání do běžných škol  Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009  vyžaduje se větší přizpůsobení dítěte škole  Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010  je založená na ideji integrace, ale rozdílnost jedinců je již chápána jako normalita  https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6S o&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod  Budu chodit…  respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby  Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009  snaha přizpůsobit edukační prostředí dětem  Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010  Nově definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19  upřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) za využití podpůrných opatření  ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu  pokud nepostačují  na základě doporučení PPP, SPC vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona)  možnost vzdělávání žáků i s jiným druhem znevýhodnění (max. ¼ z počtu žáků)  netýká se žáků s mentálním postižení  dříve vyhláška č. 73/2005 Sb. – platnost do 1.9.2016  Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009  Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010  Mühlpachr, P. Geneze inkluzivní pedagogiky. In Bartoňová, M, Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. 2009, s. 27  M. Horňáková, Inklúzia – nové slovo, alebo aj nový obsah? In Efeta, 2006  Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů  Vyhláška č. 27/2016 Sb.