DESATERO PŘI ROZVOJI KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ Připravila: Mgr. Alžběta Kryštofová, klinická logopedka Dětská duše je velmi citlivá a vnímavá vůči našim pocitům. Při jakémkoliv osvojování si nových dovedností je nezbytné mít z činnosti dobrý pocit, společně se radovat, objevovat, poznávat a divit se všemu, co nás obklopuje. Uvádím pár doporučení, na které je dobré při rozvoji komunikačních schopností u dítěte pamatovat. Jen rodič zná své dítě nejlépe, tráví s ním nejvíce času, a tudíž jen on musí vědět, jak s těmito doporučeními naložit, která si osvojit a kterými se řídit. Zde je pár tipů: * Připoutejte pozornost dítěte: poklepáním na rameno, navázáním zrakového kontaktu, oslovením nebo pohlazením. * Věnujte pozornost tomu, čemu věnuje pozornost dítě: začněte komunikaci tím, co dítě dělá, na co se dívá, s čím si hraje, co jí, co slyší… * Trpte samomluvou: komentujte stále dokola to, co se děje kolem, rozvíjejte věty, obměňujte je, vysvětlujte souvislosti, nečekejte, až se vás dítě samo zeptá. * Ověřte si, zda vám dítě rozumí: Nestačí zeptat se: „Rozumíš tomu, co jsem řekl/a?“ Pokývat hlavou umím i bez předchozího porozumění, koneckonců ve škole to dělal kdekdo. Je nutné zeptat se: „Co jsem ti teď řekl/a? Co se teď bude dít? Kam půjdeme?“ * Chvalte, chvalte a chvalte: pozitivní zpětná vazba je výrazným hnacím motorem vpřed. Přesolenou polévku jsem už někdy jedla, ale přechválené dítě jsem ještě nikdy neviděla. Spíše naopak – dětí, které jsou málo chválené, jsem bohužel potkala celou řadu. * Radost ze společně strávených chvil: nenuťte se do tréninku komunikačních schopností, když nemáte náladu, není vám dobře. Dítě to vycítí. Vynahradíte si to, až vám bude lépe. * Navazujte, rozvíjejte: pokud dítě stojí u okna a komentuje, že vidí auto, zopakujte po něm: „Ano, je tam auto, ty jsi šikovný/á, ty tam vidíš auto.“ A rozvíjejte dál např.: „To auto jelo rychle, bylo červené a podívej, teď jede další, tohle je zase velké. To je velké auto. A má velká kola. Asi jede pomáhat stavět nějaký dům…“ Pokuste se využít každé iniciativy dítěte a ujistěte ho v tom, že jej vnímáte, přijímáte informace od něj a dále je rozvíjejte. Rozšiřujete tím jeho slovní zásobu. * Hrajte si při každé příležitosti: každá událost všedního dne je impulzem pro rozvíjení komunikace, vycházejte z aktuálního dění kolem, využijte své kreativity, věřte ve svoje schopnosti dítě rozvíjet, nebojte se experimentovat. * Dejte si na čas: je dobré poskytnout dítěti dostatek času k vyjádření. Toto doporučení platí spíše pro „zrychlené“ a výkonově orientované rodiče, kteří dítě bombardují otázkami: „Co je to? Jak dělá koza? Jak dělá slepice?“ Pokud dítě pár vteřin neodpovídá, nemusí to znamenat, že nezná odpověď, může jen přemýšlet nad tím, jak se to řekne. V duchu si tedy napočítejte do deseti a čekejte trpělivě na reakci. Možná vás překvapí. * Ticho léčí: pokuste se odstranit veškeré rušivé elementy, které by mohly zhoršovat soustředění a porozumění. Vypnutá televize, rádio, mixér, zavřené okno do ulice, to vše nám pomůže lépe se na sebe soustředit. Věnujte dítěti to nejcennější, co máte: svoji stoprocentní pozornost. Mgr. Alžběta Kryštofová je klinická logopedka. S Centrem pro dětský sluch Tamtam spolupracuje přes deset let. Věnuje se individuální logopedické péči přímo v centru i poradenství rodičům a hodnocení řečového vývoje dětí v terénní poradenské službě. Vede besedy s rodiči na pobytových akcích pro rodiny s dětmi se sluchovým postižením, které Tamtam pořádá. inzerce Zdroj: http://idetskysluch.cz/homepage/desatero-pri-rozvoji-komunikacnich-dovednosti.html