7.část Jazyková výchova, výuka mluvnice a gramatiky Studijní materiál Porovnejte výstupy jazykové výchovy s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci PO. V čem se liší? 1.období: 2.období: 2.stupeň: Pravopis = určitá dohoda o způsobu psaní, ustálený způsob, jak se grafickými znaky zaznamenávají projevy spisovného jazyka. Tyto grafické znaky v našem písmu představují písmena a znaménka. Písmena jsou doplňována tzv. rozlišovacími znaménky. Mezi znaménka rozlišovací patří háček, čárka a kroužek (č, ž; í, é ; ů, atd.). Dále také používáme tzv. znaménka členící – tečky, čárky, středník, dvojtečky atd. Pravopis lexikální - kvantita samohlásek - psaní i/y po tvrdých a měkkých souhláskách - psaní i/y po obojetných souhláskách - psaní – ě ve skupinách bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně - psaní ú/ů - předložky s, z, předpony s-, z-, vz- - velká písmena - psaní znělých a neznělých souhlásek na konci a uvnitř slova - spojování a dělení slov Pravopis morfologický (tvaroslovný) - i/y v koncovkách podstatných jmen - i/y v koncovkách přídavných jmen - i/y v koncovkách sloves v přítomném čase - shoda podmětu s přísudkem, interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí - psaní mě, mně v tvarech zájmena já. Pravopis syntaktický (skladební) - psaní -i, -y, -a v příčestí minulém na základě učiva o shodě přísudku s podmětem - větná interpunkce, konkrétně označování konce věty, přímé řeči a kladení čárek ve větě. Proces nácviku pravopisu - vysvětlení pravopisného jevu (stanovení jednoduchého algoritmu), - aplikace na několika příkladech, - zařazení jevu do systému, - procvičení, - prověřování znalostí, - hodnocení. Metody procvičování a ověřování pravopisu Zásady při diktování Oprava a hodnocení diktátu Jak opravovat? Jak hodnotit? Umí žák sám najít svoje chyby? Jak pracovat s chybou? Co je to vlastně „hrubá chyba?“ Práce s chybou Pokud se žák bojí udělat chybu, pak…. Znáte přísloví, ustálené rčení, ve kterém se vyskytuje slovo „chyba“? Dysortografie Specifické dysortografické chyby • Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek • Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni • Rozlišování sykavek • Přidávání a vynechávání písmen/slabik • Nezvládnutí hranice slov v písmu Chyby postihující aplikaci gramatických pravidel • Ovlivněny nedostatečným rozvojem řeči, zejména jazykového citu a nedostatečným osvojením mateřského jazyka Specifické obtíže/příčiny • Poruchy soustředění, oslabení paměti, porucha automatizace Vymyslete ve skupinách aktivity, ve kterých budete procvičovat (vyberte si jednu oblast): - hranice slov v písmu - kvantita samohlásek - přidávání/vynechávání písmen