Didaktika 3 •Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. •VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. •BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005. 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. •KUCHARSKÁ,A., MRÁZKOVÁ,J., WOLFOVÁ,R., TOMICKÁ,V. Školní speciální pedagog. Portál, 2013 •http://www.inkluzevpraxi.cz/co-je-inkluze •Vzdělávání učitelů k inkluzi PROFIL INKLUZIVNÍHO UČITELE •(Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2012) •https://rvp.cz/filtr-SUF-DC-1 • • •CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. •ČAPEK, R. Líný učitel. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2017 •ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015 •GORDON, T. Škola bez poražených. Malvern, 2015 •KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2016 •PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996 •SITNÁ,D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013 •Každý týden •– jiné téma, jiná problematika edukace žáků se SVP -jiný vyučující •Organizační záležitosti •– řešit s PhDr. Pavlou Pitnerovou, Ph.D. •Zakončení předmětu – test ??? •Co je to •inkluzivní vzdělávání? •Inkluzivním (společným) vzděláváním nazýváme způsob vzdělávání, který dbá na maximální rozvoj každého žáka s ohledem na jeho individuální potřeby a specifika. • Aktivita I N K L U Z E Filosofie společného vzdělávání - vzdělávání maximálního počtu dětí ve svém přirozeném sociálním prostředí a navazování přirozených sociálních kontaktů - žáci se znevýhodněním či handicapem se učí od svých vrstevníků a naopak. podpora vzájemné tolerance, respektu, ohleduplnosti i solidarity. - časová i finanční úspora pro rodiče handicapovaných dětí (nemusí dojíždět). - není nutné určovat, kdo je tzv. „normální“ a kdo ne. Rizika • • • •Pedagogicky nezvládnutá výuka v přirozeném sociálním prostředí vytváří nepříznivé klima pro dětské vztahy v kolektivu •Chybí tolerance, respekt a solidarita (společenské klima) •Nepřipravenost škol a odborníků • Co je třeba zabezpečit?? Pilíře výuky a učení učitele v inkluzivní škole •respektování hodnoty diverzity žáků, •podpora všech žáků, •spolupráce, •osobní profesní rozvoj • • • • • Aktivita – 4 skupiny – zpracují jednotlivá témata – co to je a jak oblast posílit (sněhová koule – velké papíry, střídání skupin) Respektování hodnoty diverzity žáků – odlišnost je chápána jako zdroj a přínos pro vzdělávání. Oblasti kompetencí pro tento základní hodnotový pilíř se týkají: Konceptu inkluzivního vzdělávání; Toho, jak učitel vnímá žákovu odlišnost Podpora všech žáků - učitelé mají vysoká očekávání ohledně výsledků vzdělávání všech žáků. Oblasti kompetencí pro tento základní hodnotový pilíř se týkají: Posílení akademického, praktického, sociálního a emocionálního učení u všech žáků; Efektivních vyučovacích postupů v heterogenních třídách. Spolupráce – spolupráce a týmová práce jsou zásadními součástmi přístupu každého učitele. Oblasti kompetencí pro tento základní hodnotový pilíř se týkají: Práce s rodiči a rodinami; Práce s řadou dalších odborníků ve vzdělávání. Osobní profesní rozvoj – vyučování je činnost, při níž se učíme, a učitelé mají zodpovědnost za své celoživotní vzdělávání. Oblasti kompetencí pro tento základní hodnotový pilíř se týkají: Učitele jakožto reflektujícího pracovníka; Pregraduálního vzdělávání jakožto základu pro trvalý profesní rozvoj a vzdělávání. Personální podpora ve škole Podpora žáka - personální podmínky Asistent pedagoga • •Legislativa vymezuje: • •zřízení funkce AP, •popis činností AP, •požadavky na odbornou kvalifikaci, •pracovně-právní vztahy, •studium pro splnění kvalifikačních předpokladů. • Asistent pedagoga •Funkční spolupráce s učitelem je základní podmínkou pro efektivní zapojení asistenta pedagoga do práce s žáky i do celkového života třídy a školy. •Kombinace činností: •Učitel pracuje se třídou a asistent se věnuje žákovi nebo žákům se SVP •Asistent dohlíží na práci třídy, učitel se individuálně věnuje žákovi se SVP(nebo skupině žáků) •Asistent vykonává pomocné činnosti (vybírá sešity, kontroluje plnění úkolů apod.), učitel má více času na práci se žáky, hlavně na žáky se SVP Intervence školy normovaná náročnost • •Pedagogická intervence • •u žáků s přiznanými PO ve vyučovacích předmětech, kde je třeba zlepšit výsledky učení, případně kompenzovat nedostatečnou domácí přípravu na výuku; práce s klimatem třídy, prevence rizikového chování • • •Speciálně pedagogická intervence •zajištění předmětů speciálně pedagogické péče, pro žáky s přiznanými PO. • • pedagogové s rozšířenou SP, Psy • Přehled základních kroků při získávání podpůrného opatření •Opatření 1. stupně •ZŠ vzdělává žáka s využitím podpůrných opatření 1. stupně (individuálně či zpracuje PLPP) •→ pravidelná podpora školním poradenským pracovištěm a pedagogy → podpora je úspěšná a není tak třeba vyšetření v ŠPZ •Opatření 2. – 5. stupně •ZŠ doporučí návštěvu ŠPZ, případně se k ní rodič sám rozhodne •→ nejpozději do 3 měsíců od objednání je vystaveno doporučení ke vzdělávání žáka •ZŠ doporučí návštěvu ŠPZ, ale rodič nebo zletilý žák nenavštíví ŠPZ za účelem nastavení PO •→ škola se obrátí na zástupce orgánu veřejné moci (OSPOD) a v souladu se zákonem o sociálně právní ochraně dětí požádá o součinnost (mezní varianta) • Školní poradenské pracoviště •Základní model •výchovný poradce •metodik prevence •Rozšířený model •zapojení dalších odborníků – školní psycholog, školní speciální pedagog Speciální pedagog ve škole •Terapeutický model péče •Preventivně intervenční model péče • •Úkol speciálního pedagoga: popis obtíží přetavit k cílené a včasné intervenci směrem k žákovi, třídě či dalším osobám. Osobnost školního speciálního pedagoga • • •Co je základem úspěchu? Jaký by měl být? Empatie, schopnost naslouchat, spolupráce, týmovost Schopnost sebereflexe Tvořivost, hledání nových cest, pružnost Drží hranice – kompetenční (souvisí s absolvovanými kurzy, výcviky), časové – riziko syndromu vyhoření Negativní kompetence– rodiče chtějí něco, co není v jeho kompetenci, ale musí řešit ředitel školy… Např. rodiče – 1 žádá, aby domluvil druhému rodiči, žádá kontrolu učitelů Vedení školy – vyžaduje hodnocení „kvality učitele“ Ne – nadřazený expert!! Co dělat na počátku působení ve škole? •Jaké budou vaše první kroky? • -analýza potřeb školy -analýza vlastních profesních možností Plánování individualizované výuky •Individualizace výuky znamená přizpůsobení výuky jednotlivým žákům. Jedná se o formu diferenciace dovedenou až k jednotlivému žákovi. (respektuje jedinečné vlastnosti a potřeby každého žáka a přizpůsobuje jim tempo učení, uspořádání obsahu a organizaci učební činnosti). Nutné: - individuální přístup vůči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (nastavení podpůrných opatření)