Integrace nebo Inkluse? Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - vývoj Vývoj přístupů ve vzdělávání dětí s postižením Léčebny Ústavy Medicínský Speciální školy Reedukační Integrace Speciální vzdělávací potřeby Inkluse Vzdělávací potřeby Koncepty vzdělávání jedinců s postižením Od segregace k inkluzi • Reedukační koncept • Restrikce, izolace • Expertní péče • Speciální školy, instituce Postižení defekt • Integrační koncept • Expertní diagnostika • Speciální i běžné školy, otevřená institucionallizace Sociální model postižení • Inkluze koncept • Interní diagnostika • Škola hlavního proudu vzděláváníé Bio- psycho- soc- model postižení •Izolace, střídání prostředí •Bez kontaktu s rodinou •Pracovní skupiny •Učební obory, ZŠ Výchovný ústav Zvláštní škola internátní •Otevřenost, stabilita •Kontakt s rodinou •Vzdělávání, profesní příprava •Intervence Výchovný ústav Dětský domov se školou •Alternativní formy instit. výchovy •Podmínečné pobyty v rodině •Vzdělávání podle možností dítěte Bio- psycho- soc- model postižení Medicínský Sociální Psychosociální Model Postižení P = limit pro fungování P = omezení a) z prostředí b) z přístupů lidí Least Restrictive Enviroment P = bariéra kvality života P = výsledek vztahů mezi zdravotním stavem, osobností a prostředím Začlenění Účast Kritéria efektivního speciálního vzdělávání medicínský - reedukační koncept  Expertní péče  Nezbytnost speciálního pedagoga – specializovaná kvalifikace, zkušenost  Externí specialista – na částečný nebo plný úvazek diagnostikuje, konzultuje, reedukuje  Speciální škola – speciální prostředí, speciální pomůcky, zařízení, speciální dotace  Omezení vlivu rodiny – „laické názory“ Integrace Inkluse  Rozdílnost ve škole je akceptována  Speciální vzdělávací potřeby  Individuální vzdělávací plány – osnovy, přístupy učitele  Rozdílnost ve škole je přínosem pro kvalitu  Individuální vzdělávací potřeby  Celoškolský přístup adaptované společné osnovy – individuální volba žáka Reedukační koncept léčebně pedagogický, remedial  Defekt=školní nedostačivost  Psychologická (externí) diagnostika- reedukace  Trvalost diagnózy  Péče-klient  Polovina 20.stol až ???  Speciální školy  Speciální osnovy  Speciální pomůcky  Speciální reedukační péče  Nenávratnost přeřazení=vyčlenění Medicínský model postižení  Paradigma defektivity  Chudoba=nemoc  Lékařská diagnóza  Defekt, postižení  Počátky v poválečném období  Lékařská intervence – základ  Vzdělávání vychází z lékařské diagnostiky  Význam vzdělání a vzdělávání nedoceňován  Institut nevzdělavatelnosti – neměnné rozhodnutí Speciální vzdělávací potřeby - koncept  Least Restrictive Environment  Zabránit vytváření omezujících zkušeností  Omezit diskriminující, limitující podmínky, United Standard Rules (1993) Toward Equalisation, (1996)  Vzdělávání co nejblíže běžným třídám  Vzdělávání podle speciálních osnov  Role speciálního vzdělávání – kompenzace oslabení, limitů Sociální model postižení  Paradigma – odklon od postižení k limitu pro fungování  Postižení je komplexní systém sociálních omezení, která zatěžují lidi s postižením a která vyplývají z diskriminačních tendencí ve společnosti  Jedinec s postižením získává zkušenost s omezeními a) z prostředí b) z přístupů lidí (UN Standart Rules, 1993) Sociální model postižení – speciální vzdělávací potřeby koncept JP Sociální pros. PříPro Integrace koncept  Alternativa ke vzdělávání ve speciálních školách (Warnock, 1978)  Placement -začlenění ŽP do běžné školy, vrstevnické skupiny  Základní myšlenkou integrace je rovnoprávný přístup ke vzdělání  Očekává, že se ŽP přizpůsobí „normálním podmínkám“ školní třídy (společnosti)  Cílem je normalizace  Pozice moci a výjimečnosti těch, kteří diagnostikují, poskytují podporu a péči (Bürli, 97, Daniels, Gardner, 2000) Kritéria efektivního speciálního vzdělávání- integrace koncept  Speciální osnovy – individuální vzdělávací plány  Externí diagnostika, hodnocení – týmový charakter  Nezbytnost revize diagnostiky  Speciální podpora - přizpůsobit školní výkon normám školy hlavního proudu  Speciální opatření při výuce  Akceptuje odlišnost  Rovnoprávné zacházení a přístupy Inkluse koncept - východiska  Spojen s kvalitou života jedinec s postižením  Vzdělání je jedním z předpokladů úspěšného sociálního začlenění  Školní neúspěch zakládá sociální vyčleňování  Školní neúspěch ovlivňuje budoucí kvalitu života Biopsychosociální koncept postižení  Postižení je chápáno jako výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory, ve kterých jedinec žije.  Základní myšlenkou inkluse je kvalita života a možnosti plného začlenění do sociálních aktivit. (WHO, 2001) JP Biopsychosociální model-inkluse JP SP Kvalita života Osobnost Bio-psycho zdraví Začlenění Účast Inkluse koncept - vzdělávání  Vzdělávání má vést k podoře individuálního rozvoje prostřednictvím vstřícného školského prostředí.  Individuální neúspěch ve vzdělávání je vnímán jako bariéra pro dobrou kvalitu života  Škola nese odpovědnost za překonání individuální bariéry v přístupu ke vzdělání.  Rozdílnost ve škole, třídě je vnímána jako možnost rozvoje kvality vzdělávání Kritéria efektivního speciálního vzdělávání- inkluse koncept  Respekt k odlišnosti – přispívá ke zdravé a silné společnosti  Názory a postoje žáků jsou základem kvality vzdělávání – efektivita, bezpečí, motivace  Vzdělávací potřeby - celoškolský přístup- společné osnovy  Bariéry ve vzdělávání - modifikace výuky v rámci školního kurikula  Orientace na úspěchy žáků a jejich sociální rozvoj  Kvalita školního života pro všechny žáky Inkluzivní koncepty - PCH  Jak se projevují – ve škole – v institucionální výchově – v konceptech speciálně pedagogické práce – v systému podpůrných služeb a zařízení – v legislativě Role speciální pedagogiky v inklusivním konceptu  Předcházet vytváření bariér ve vzdělávání (školnímu neúspěchu), ve vývoji problémů v chování  Snižovat rizika sociální exkluse – sociální vyloučení  Stěžejní působení je – v podmínkách škol hlavního proudu – záškoláctví, perspektiva, motivace ke vzdělávání – v práci s rodinou a komunitou – sanace rodiny PREVENCE RIZIKA ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU Daniels, Gardner, 2000, Jahnukinen, 2001, WHO, 2001