SPp205_IPCH Specializace: E Inkluzivní vzdělávání jedinců/žáků s poruchami chování Přednášející: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz Mgr. Petra Segeťová, 322114@mail.muni.cz> Konzultace: po předchozí domluvě e-mailem/osobně Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámení s~historicko/teoretickými koncepty v~přístupech ke vzdělávání a intervenci dětí s~poruchami/problémy emocí nebo chování. Studenti budou podporováni v~orientaci na současné pojetí v~mezinárodním a mezioborovém kontextu. Zvláštní pozornost bude věnována inkluzivním konotacím obsahů. Součástí předmětu je v~kontextu inkluzivních přístupů vytvořit v~týmech projekt pro cílenou intervenci. Osnova kurzu · Podmínky pro vytváření projektu, vytváření týmu projektu, téma, struktura, prezentace rámce projektu – struktura viz studijní materiály · Historické přístupy k~problematice poruch emocí a chování · Speciálně pedagogický přístup, integrativní přístup, inkluzivní přístup · Pojetí dítěte s poruchou chování, definice, osobnostní roviny (emoční, sociální, kognitivní) · Zdroje na systémové úrovni o Resilience, sociokulturní teorie Vygotski-zdroj informací pro intervenci o Diferenciace ve výuce · Zdroje na individuální úrovni o Typologie dítěte o Osobnostní pojetí · Strukturované hodnocení problému Literatura-povinná ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 206 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0182-0. Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Presová, J.: Školní vztahová síť jako zdroj resileinece dětí v riziku poruch chování. Brno: 2014. MSD, 2010 ISBN: 977-80-210-7580-1 Literatura-doporučená Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) Vrtiška, Jan. Projekty ve třídě, projekty ve škole / Jan Vrtiška. -- 1. vyd. -- Praha : Lumen vitale - centrum vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-904862-8-7 (brož.) Berne, Eric, Jak si lidé hrají / Eric Berne ; Vyd. 1. -- Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-992-7 (brož.) Fisher, Robert, Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování . Vyd. 3. -- Praha : Portál, 2011. -- 176 s. -- (Pedagogická praxe). ISBN 978-80-262-0043-7 (brož.) Výstupy semináře jsou: (1) Rámec projektu Projekt v písemné podobě Rozpočet projektu Prezentace rámce projektu - prezentace na semináři (termín bude upřesněn) po úpravě na základě prezentace vložit do isu do 31.12.2018 (2) Seminární práce – na základě studia povinné literatury (ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti – viz výše) vypracujte metodiku pro práce ve třídě s žáky popř. rodiči, která bude nápomocna učiteli pro posílení resilienčních procesů/prostoru třídy/školy. Metodiku zaměřte na určitý typ problematiky ve vztahu k riziku/problémům/poruchám chování, který se ve třídě vyskytuje u integrovaného žáka. Prezentace metodiky na semináři – termín prezentace bude upřesněn, následně vložit do odevzdávárny předmětu (3) Písemná zkouška Informace k odevzdání seminární práce: Práci odevzdávejte skrze Odevzdávárnu IS. Nevyhovující práce budou vráceny k přepracování.