PORUCHY CHOVÁNÍ V ZÁKLADNÍM ŠKOLSTVÍ V DATECH HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ  Ve školním roce 2016/2017 se v základních školách vzdělávalo 9 225 dětí s diagnózou závažné poruchy chování (dále jen poruchy chování).1  Většina dětí s diagnózou poruchy chování se vzdělává v běžných školách.  Celkový počet dětí s touto diagnózou odpovídá dalším indikátorům problémů v oblasti chování, jako jsou počty klientů středisek výchovné péče nebo kurátorů pro mládež.  Během uplynulých deseti let došlo téměř k čtyř-znásobení počtu dětí s diagnózou poruchy chování evidovaných v základním školství.  Podle všech dostupných indikátorů (např. trestná činnost dětí) však počet dětí se skutečně závažnými problémy v oblasti chování dlouhodobě stagnuje, nebo dokonce klesá.  Hlavní příčinou dramatického zvýšení počtu dětí s diagnózou poruchy chování ve školských statistikách jsou nejpravděpodobněji změny v diagnostické praxi školských poradenských zařízení v průběhu uplynulých 10 let. Nejspíše byly postupně stále častěji diagnostikovány poruchy chování v případech problémového chování dětí, ve kterých v minulosti tato diagnóza přidělována nebyla.  Hypotézu o změnách v diagnostické praxi jako hlavním zdroji nárůstu diagnóz poruch chování potvrzují i zjištěné velmi vysoké rozdíly mezi kraji v podílu dětí s diagnózou poruchy chování. V některých krajích zřejmě dochází k výrazně častějšímu přidělování této diagnózy, zatímco v jiných krajích nejsou změny tak významné. 1 Není-li uvedeno jinak, všechny uvedené statistiky vychází ze Statistické ročenky školství dostupné na: http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp. diagnóza |Poruchy chování Strana | 2 VÝZNAMNÁ ZJIŠTĚNÍ Z ANALÝZY DOSTUPNÝCH STATISTICKÝCH DAT VZTAHUJÍCÍCH SE K PROBLEMATICE PORUCH CHOVÁNÍ 1 ZA POSLEDNÍCH DESET LET DOŠLO K ZPĚTINÁSOBENÍ POČTU DĚTÍ S DIAGNÓZOU PORUCHY CHOVÁNÍ V ZÁKLADNÍM VZDĚLÁVÁNÍ…  Ve školním roce 2016/2017 se v základních školách vzdělávalo 9 225 dětí s diagnózou poruchy chování.  To je o téměř o 7 tisíc více než před jedenácti lety.  Počet dětí s diagnózou poruchy chování v ZŠ v roce 2016 byl čtyřikrát vyšší než v roce 2005. 2289 2 117 2 169 2 348 2 702 3 069 3 667 4 437 5 440 6 669 7 974 9 225 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 Počet dětí v základním školství s diagnózou poruchy chování diagnóza |Poruchy chování Strana | 3 2 VĚTŠINA DĚTÍ S DIAGNÓZOU PORUCHY CHOVÁNÍ NAVŠTĚVUJE BĚŽNÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLY…  Formou individuální integrace v běžné třídě základní školy se ve školním roce 2016/2017 vzdělávalo 84 % dětí s diagnózou poruchy chování.  Podíl dětí s diagnózou poruchy chování vzdělávaných v běžných třídách byl o 20 % vyšší než ve školním roce 2007/2008, kdy se v běžných třídách vzdělávalo 64 % dětí s diagnózou poruchy chování.  Od školního roku 2007/2008 došlo k více než zpětinásobení počtu dětí s diagnózou poruchy chování vzdělávaných v běžných třídách (z 1 385 na 7 777), počet dětí s touto diagnózou ve školách pro žáky se zdravotním postižením (školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona) se zdvojnásobil. 3 DIAGNÓZA PORUCHY CHOVÁNÍ JE MÉNĚ ČASTÝM DŮVODEM VYLOUČENÍ Z HLAVNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROUDU NEŽ ZRAKOVÉ NEBO TĚLESNÉ POSTIŽENÍ…  Ve speciálních třídách nebo školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona se vzdělávalo 16 % dětí s diagnózou poruchy chování, což je o 4 resp. 8 % méně než v případě dětí s tělesným a zrakovým postižením. diagnóza |Poruchy chování Strana | 4 4 DĚTI S DIAGNÓZOU PORUCHY CHOVÁNÍ TVOŘÍ ČÍM DÁL VĚTŠÍ ČÁST DĚTÍ VZDĚLÁVANÝCH MIMO HLAVNÍ VZDĚLÁVACÍ PROUD, JEJICH POČTY VE SPECIÁLNÍCH ŠKOLÁCH JSOU VŠAK STÁLE NÍZKÉ…  Podíl žáků s diagnózou poruchy chování na celkovém počtu žáků ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona se sice za posledních 9 let téměř ztrojnásobil, avšak děti s diagnózou poruchy chování stále tvoří méně než pět procent žáků těchto škol. K nárůstu podílu dětí s diagnózou poruchy chování došlo především kvůli snížení celkového počtu dětí v těchto školách, nikoli kvůli navýšení počtu dětí s diagnózou poruchy chování. Školní rok Celkový počet dětí ve školách pro žáky se SVP Počet dětí s diagnózou poruchy chování ve školách pro žáky se SVP Jakou část tvoří děti s diagnózou poruchy chování ze všech dětí vzdělávaných ve školách pro žáky se SVP? 2007/2008 31 784 508 1,6 % 2008/2009 31 151 688 2,2 % 2009/2010 30 895 522 1,7 % 2010/2011 28 719 538 1,9 % 2011/2012 26 162 547 2,1 % 2012/2013 24 851 727 2,9 % 2013/2014 24 035 783 3,3 % 2014/2015 23 877 931 3,9 % 2015/2016 23 880 1 123 4,7 % 2016/2017 22 721 1 065 4,7 % diagnóza |Poruchy chování Strana | 5 5 POČET DĚTÍ S DIAGNÓZOU PORUCHY CHOVÁNÍ SE VE SROVNÁNÍ S JINÝMI INDIKÁTORY OBTÍŽÍ V OBLASTI CHOVÁNÍ NEJEVÍ JAKO NEPŘIMĚŘENĚ VYSOKÝ…  Provedli jsme srovnání počtu dětí s diagnózou poruchy chování evidovaných ve školství v přepočtu na tisíc dětí v základním školství s dalšími dostupnými indikátory prevalence problémů v oblasti chování ze školské, zdravotnické a sociální oblasti.  Ukazuje se, že při prevalenci 10 dětí s poruchou chování na tisíc dětí v základním školství je počet dětí s diagnózou poruchy chování velmi podobný počtu klientů středisek výchovné péče (SVP) ze základních škol a počtu případů dětí do 15 let s „výchovnými problémy“ evidovaných kurátory pro mládež.2  Počet dětí s diagnózou poruchy chovní je výrazně vyšší než počet případů dětí, které se dopustily trestné činnosti, řešených kurátory pro mládež.3 To samé platí i pro počet dětí přijatých v důsledku problémů v oblasti chování do dětských domovů se školou, nebo hospitovaných v psychiatrických lůžkových zařízeních z důvodu léčby diagnózy F90-F98 poruchy duševní a poruchy chování.4 Toto však není překvapivé vzhledem k tomu, že tyto indikátory již zachycují případy velmi závažných problémů v oblasti chování. 2 MPSV. Roční výkaz o výkonu SPOD za rok 2016. [online] [ověřeno k 17.10. 2017] Dostupné z: https://www.mpsv.cz/files/clanky/30184/Rocni_vykaz_o_vykonu_socialne_pravni_ochrany_deti_za_rok_2016.xls 3 tamtéž 4 Poskytnuto na základě dotazu Ústavem pro zdravotnické informace a statistiky. diagnóza |Poruchy chování Strana | 6 6 Z VÝVOJE OSTATNÍCH INDIKÁTORŮ OBTÍŽÍ V OBLASTI CHOVÁNÍ LZE USOUDIT, ŽE VYSOKÝ NÁRŮST V POČTU DĚTÍ S DIAGNÓZOU PORUCHY CHOVÁNÍ VE ŠKOLSTVÍ NEBYL ZPŮSOBEN REÁLNÝM NÁRŮSTEM POČTU DĚTÍ S PROBLÉMOVÝM CHOVÁNÍM…  Jak je vidět z grafu na následující straně, prevalence problémů v oblasti chování u dětí na základě jiných dostupných indikátorů je víceméně stabilní, nebo dokonce klesá jako v případě trestné činnosti dětí. Počet dětí hospitovaných v psychiatrických lůžkových zařízeních s diagnózami F90-98 v přepočtu na tisíc dětí do 15 let taktéž klesl z hodnoty 1,4 v roce 2005 na 1,1 v roce 2016.5  Za posledních 10 let mohlo dojít k nárůstu počtu případů „méně závažných“ problémů v oblasti chování, které se nedostanou k OSPOD či nekončí hospitalizací v psychiatrických zařízeních.  Toto vysvětlení částečně podporuje zvýšení počtu klientů SVP ze základních škol na 150 % stavu v roce 2006. 5 tamtéž diagnóza |Poruchy chování Strana | 7  Ve stejném období nicméně došlo také k navýšení personální kapacity SVP o 40 %,6 takže je možné, že nárůst počtu klientů SVP může odrážet, jak zvýšení počtu potřebných dětí, tak navýšení kapacity.  Pokud došlo k nárůstu počtu dětí s obtížemi v oblasti chování, tak k němu došlo spíše mezi dětmi na prvním stupni základního vzdělávání. V roce 2016 měla SVP 3 784 klientů z prvního stupně základních škol, což bylo 180% hodnoty v roce 2006 (2 103), zatímco v případě dětí z druhého stupně základních škol došlo ve stejném období k nárůstu o 40 % (z 4 605 na 6 433).  Celkově vzato můžeme nicméně na základě dostupných dat říci, že nejpravděpodobnější vysvětlení dramatického nárůstu počtu dětí s diagnózou poruchy chování v základním školství je to, že školská poradenská zařízení začala častěji přidělovat tuto diagnózu dětem, u kterých se vždy problémy v oblasti chování projevovaly. Počet dětí s diagnózou poruchy chování se tak dostal z velmi nízké hodnoty 2 dětí na tisíc dětí na hodnotu 10 dětí z tisíce, která spíše odpovídá skutečnému výskytu problémů v oblasti chování. 6 SVP disponovala v roce 2016 celkem 432 úvazky, oproti 291 úvazkům v roce 2006 (nárůst o 42 %), 228 speciálními pedagogy a psychology oproti 165 speciálním pedagogům a psychologům (nárůst o 38 %). diagnóza |Poruchy chování diagnóza |Poruchy chování Strana | 8 diagnóza |Poruchy chování Strana | 9 7 POKUD JE O PORUCHY CHOVÁNÍ, PANUJÍ MEZI KRAJI VELKÉ ROZDÍLY V DIAGNOSTICKÉ PRAXI…  Jak je vidět z následujícího grafu, existují značné rozdíly mezi kraji v počtu dětí s diagnózou poruchy chování v přepočtu na tisíc dětí v základním školství v kraji.  Zároveň neplatí, že (s výjimkou Karlovarského kraje) vysoké podíly dětí s diagnózou poruchy chování zaznamenáváme v krajích, kde bychom je mohli očekávat na základě jiných indikátorů (jako např. v Moravskoslezském kraji), ale překvapivě ve Středočeském nebo Olomouckém kraji.  Rozdíly v podílu dětí s diagnózou poruchy chování tedy velmi pravděpodobně nejsou způsobeny objektivními faktory, ale rozdíly v diagnostické praxi školských poradenských zařízení, která byla během uplynulých deseti let uplatňována. V současné době je udělení této diagnózy podmíněno vyšetřením odborného lékaře. diagnóza |Poruchy chování Strana | 10 8 MEZI JEDNOTLIVÝMI KRAJI ČR EXISTUJÍ DRAMATICKÉ ROZDÍLY V TOM, JAK SE ZA POSLEDNÍCH 11 LET ZMĚNIL POČET DĚTÍ S DIAGNÓZOU PORUCHY CHOVÁNÍ…  Jak je vidět z grafu na následující straně, zatímco ve Středočeském kraji stoupl za posledních 11 let počet dětí s diagnózou poruchy chování o téměř 1600 dětí, v Pardubickém a Jihočeském kraji došlo ve stejném období k nárůstu pouze o 128 a 154 dětí. diagnóza |Poruchy chování Strana | 11 diagnóza |Poruchy chování Strana | 12  Mezi jednotlivými kraji ČR panují značné rozdíly v tom, k jak velkému nárůstu v počtu dětí s diagnózou poruchy chování v posledních deseti letech došlo.  Zatímco v Karlovarském, Plzeňském a Středočeském kraji došlo k zdesetinásobení počtu dětí s touto diagnózou, v Pardubickém, Moravskoslezském, Královéhradeckém kraji a Praze došlo ve stejném období pouze ke zdvojnásobení počtu dětí s diagnózou poruchy chování.  Tak dramatické rozdíly ve vývoji počtu dětí s diagnózou poruchy chování mezi jednotlivými kraji ČR jsou zcela jistě do značné míry zapříčiněny rozdílnou diagnostickou praxí v jednotlivých krajích ČR. diagnóza |Poruchy chování Strana | 13 9 POČTY DĚTÍ S DIAGNÓZOU PORUCHY CHOVÁNÍ V KRAJÍCH MAJÍ JEN RELATIVNĚ SLABOU SOUVISLOST S DALŠÍMI INDIKÁTORY PROBLÉMŮ V OBLASTI CHOVÁNÍ Analýza souvislosti mezi počtem dětí s diagnózou poruchy chování metodou lineární regrese ukázala, že:  Existuje jen relativně slabá souvislost mezi počtem dětí s diagnózou poruchy chování v základním školství v kraji a počtem klientů středisek výchovné péče ze základních škol. o Celkový počet klientů SVP ze ZŠ vysvětluje 17 % variace v počtu dětí s diagnózou poruchy chování. o Počet klientů SVP z prvního stupně ZŠ vysvětluje pouze 5 % z dané variace. o Relativně nejsilnější je souvislost mezi počet klientů SVP z druhého stupně ZŠ a počtem dětí s diagnózou poruchy chování, ale i v tomto případě je vysvětleno pouze 24 % z variace. o Jak je vidět z grafu na straně 12, v krajích, které mají podobné počty dětí v péči SVP, jsou velmi odlišné počty dětí s diagnózou poruchy chování.  Překvapivě se ukázalo, že počty dětí s diagnózou poruchy chování dokážou lépe vysvětlit počty dětí v péči kurátorů pro mládež, což jsou indikátory ze sociální oblasti. o Počty výchovných opatření ze strany kurátorů pro mládež vysvětluje 20 % z variace v počtu dětí s poruchami chování. o Počet případů trestné činnosti dětí do 15 let vysvětluje 30 % z variace. o Počet případů dětí do 15 let s výchovnými problémy v péči kurátorů pro mládež vysvětluje 42 % z variace v počtu dětí s diagnózou poruchy chování v kraji. Jedná se tedy již o relativně silnou souvislost. Pokud vyřadíme z analýzy Středočeský kraj, ve kterém je evidentně výrazně vyšší počet dětí s diagnózou poruchy chování než v jiných krajích, vysvětluje počet dětí s výchovnými problémy v péči kurátorů pro mládež dokonce 70 % z variace v počtu dětí s diagnózou poruchy chování.  Celkově vzato můžeme říci, že počet dětí s diagnózou poruchy chování v ZŠ v krajích ČR není zcela náhodný. Rámcově odpovídá tomu, kolik je v kraji dětí do 15 let v péči kurátorů pro mládež. Mezi kraji nicméně stále panují rozdíly v diagnostické praxi, pokud jde o poruchy chování. diagnóza |Poruchy chování Strana | 14 diagnóza |Poruchy chování Strana | 15