SPp518 Specializace: Edukace žáků s poruchami chování a adiktologie Část Poruchy chování Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · doc. Mudr. Petr Kachlík, Ph.D. Konzultace: via e-mail (pátek po předchozí domluvě) Anotace předmětu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy k intervenci a edukaci dětí v riziku, s problémy a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Platformou pro téma je teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Součástí předmětu je i aplikace praktických strategií formou sebezkušenostních aktivit studentů. Osnova kurzu · Pedagogické poradenství a intervence v případové práci v etopedii, vymezení speciálně pedagogické intervence ve vztahu k~sociální práci, model mezioborové spolupráce · Citová vazba a rizikové chování · Trauma ve školní praxi a rizikové chování · Informovaná intervence – model podpory, posilování, provázení - Intervence 3P · Metody intervence individuální, skupinové/Formy intervence/Témata intervence Literatura Bowlby, J., (2010) Vazba – Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem, Praha: Portál, 1st ed, From original: Attachment and loss-Attachment, London, the Tavistoc institute of Human Relations,1969. Brisch, K., H. (2011) Poruchy vztahové vazby: Od teorie k terapii Praha. Portál. (Originál publikován 2009). VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Doležalová, P., Orlíková, B., Kážmer, L., Drbohlavová, B., Csémy, L. (2017) Trauma v dětství a adolescenci. Průvodce pro pedagogy. Klecany: Národní ústav duševního zdraví, 2017. 98 s. ISBN 978-80-87142-32-5 Vojtová, V. a K. Červenka et al. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6645-8 Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) Vojtová, V. a K. Červenka et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. Říčan, P., Cesta životem. Praha: Portál, 2004 VEČERKA, K. Ohrožená mládež mezí prevencí a represí 1. vyd. -- Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-118-9 (brož.) ŠEVČÍK, D. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence Vyd. 1. -- Praha : Portál, 2011. -- 192 s.ISBN 978-80-7367-690-2 (brož.) RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8 Lhotová, Marie, Arteterapie v souvislostech / Marie Lhotová, Evžen Perout. – 1. vyd.. -- Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0 (vázáno) Johnson, S.Držme se pevně : párová terapie zaměřená na emoce / Sue Johnson ; z anglického originálu Hold me tight přeložila Pavla Le Roch. -- Vydání první. -- Praha : Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1376-5 Výstupy kurzu jsou: (1) na základě textu zadaného k samostudiu: Downey, J.: Recommendations for Fostering Educational Resilience in the classroom – zpracujte konkrétní aktivitu intervence. Intervenci můžete aplikovat na prostředí školy, nebo na prostředí institucionální výchovy - cíle intervence propojte alespoň di dvou oblastí (viz tabulky v textu); Formu intervence i metody si volte podle vašeho výběru. (2) intervenci zpracujte do formy metodického průvodce aktivitou; (3) tento materiál zavěste do odevzdávárny předmětu do 30. 12. 2018, Tištěnou verzi založit do portfolia jako podmínku ke zkoušce. (4) písemná zkouška, popřípadě ústní zkouška. Práce bude zahrnuta do hodnocení části předmětu do 50%, bodové hodnocení odpovídá stupnici A – F. Výsledné hodnocení se skládá ze dvou dílčích, za každou část předmětu samostatně. Výuka části předmětu bude probíhat v termínech 21.9. – 8:00 – 16:00; bloková výuka – učebna 51 4.10., 11.10., 18.10. – dle rozvrhu, učebna C