DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE Z HLEDISKA VÝVOJE dospívání, dospělost Diagnostika školního věku a dospívání •Mezi hlavní oblasti diagnostiky v tomto období patří diagnostika specifických poruch učení. •Komplexní diagnostika je realizována v odborných zařízeních, je to však nejčastěji pedagog, kdo první upozorní na problémy. • •Odborná pracoviště pak určí konkrétní poruchy učení. • Specifické poruchy učení •poruchy způsobující problémy v rámci vzdělávacího procesu, kdy postižení projevují nedostatečně rozvinuté schopnosti, což jim způsobuje výukové obtíže •Diagnostika specifických poruch učení probíhá ve velké většině případů v pedagogicko-psychologické poradně na doporučení učitele. • •Dítě je na první pohled šikovné, ale v určité sféře školního fungování se mu nedaří. •Vyšetření samotné se skládá ze všeobecných testů inteligence, percepce, laterality, vyšetření koordinace, pozornosti. •Dále se pracuje se specifickými testy určenými pro konkrétní poruchy, na které se objevilo podezření (zkouška čtení, psaní, matematických schopností). •Při diagnostice se samozřejmě pracuje i s informacemi od učitelů, rodičů, z rodinné anamnézy. • •Pokud se u dítěte prokáže porucha učení, následuje úprava studijního plánu, která většinou znamená určitou změnu v hodnocení dítěte v konkrétním předmětu (dysortografie nehodnocené diktáty). • ADHD •ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders – hyperaktivita s poruchou pozornosti) •ADD (Attention Deficif Disorders – porucha pozornosti). •Děti, které trpí hyperkinetickým syndromem s poruchou pozornosti jsou nepozorné, aktivní a impulzivní v míře, která není přiměřená jejich mentálnímu věku a pohlaví. • •Diagnózu ADHD není zcela snadné určit. •Je totiž závislá na několika vzájemně souvisejících faktorech. •Příznaky ADHD lze rozdělit do tří kategorií - příznaky nepozornosti, hyperaktivity a impulzivity • Porucha pozornosti •snadno se rozptýlí (pohled z okna nebo nepořádkem na pracovním stole) •pracují rychle, ale povrchně, nezkontrolují si svou práci, dělají mnoho chyb z nepozornosti (diktáty - vynechávání písmen) •školní výkon i prospěch nevyrovnaný •známky horší, než odpovídá jejich inteligenci. • Hyperaktivita •nápadná pohyblivost a neklid •děti nedokážou delší dobu klidně sedět, vrtí a houpou se na židli, opakovaně padají ze židle, vstávají, pobíhají od jedné věci ke druhé a u žádné z nich dlouho nevydrží •během školního vyučování vstávají a procházejí se po třídě. Lezou po nábytku, skáčou po lavicích •bývají hlučné, upovídané, doplňují výklad učitele poznámkami • Impulzivita •Impulzivita u dětí s ADHD znamená, že spoustu věcí dělají ve chvíli, kdy je to právě napadne, bez ohledu na okolnosti •„nejdříve něco udělají a pak teprve přemýšlí“ •obtížně se ovládají, všechno chtějí mít a dělat hned, reagují zbrkle, skáčou do hovoru dětem i dospělým •během vyučování překřikují ostatní, vyrušují bez přihlášení, nerespektují, že je učitel nevyvolal. Těžce nesou různá omezení. Diagnostika v období dospělosti •Jedním z nejdůležitějších úkolů diagnostiky je prognóza do budoucna a na jejím základě navrhnout vhodný způsob rekvalifikace a resocializace. •Diagnostika se zde zaměřuje na oblast motoriky, rozumových a komunikačních schopností, na oblast sebeobsluhy. •Využíváme klinické i testové metody, s ohledem na možnosti jedince. • •Důležitost diagnostiky tohoto období je zejména z hlediska získaných zdravotních postižení (v důsledků sportovních úrazů, autohavárii atd..). •Následkem bývá postižení mozku a následné pohybové postižení, poměrně časté bývá i poškození či ztráta zraku. •Následek úrazu se také může projevit úbytkem rozumových schopností (demence) a narušenou komunikační schopností •Také může dojít k degenerativním onemocněním (roztroušená skleróza), onkologické choroby, chronické choroby, v poslední době také mozkové příhody. •