Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie 2 Logopedická péče Prevence. Logoped, kvalifikační i osobnostní předpoklady Osobnostní předpoklady logopeda ✓ odborné znalosti a schopnosti ✓ výborná úroveň komunikační kompetence ✓ dobrá fonematická diferenciace ✓ zájem o další vzdělávání Logoped 1. ŠKOLSKÝ LOGOPED 2. KLINICKÝ LOGOPED 3. LOGOPEDICKÝ ASISTENT ad 1. Školský logoped • absolvent mgr. studijního programu na katedrách speciální pedagogiky na PdF se SZZ z logopedie a surdopedie • působí v rámci MŠMT a MPSV (učí v MŠ nebo ZŠ logopedické, pracuje v PPP) • komplexní logopedická diagnostika a intervence, logopedická podpora při výuce, konzultační, poradenská a metodická činnost ad 2. Klinický logoped • absolvent mgr. studijního programu na katedrách speciální pedagogiky na pedagogické fakultě se SZZ z logopedie a surdopedie + úvodní praxe ve zdravotnickém zařízení minimálně 6 měsíců při plném pracovním úvazku (pod vedením školitele = klinický logoped s minimálně 5 letou praxí s atestací) + specializační příprava – min. 36 měsíců při plném pracovním úvazku: absolvování povinných kurzů, povinné stáže na akreditovaných pracovištích…závěrečná zkouška (atestace) – písemný test, písemná práce, ústní zkouška, praktická zkouška poté je logoped zařazen do klinické logopedie • specializovaná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) • působí v rámci MZ • klinický logoped s minimálně 5 letou praxí při plném pracovním úvazku + získání specializace v oboru klinická logopedie odbornost 903 – licence k provozování soukromé praxe Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie ad 3. Logopedický asistent • a) absolvent bc. studijního programu speciální pedagogiky na pedagogické fakultě se SZZ z logopedie, resp. surdopedie • absolvent učitelství pro MŠ/ZŠ/SŠ: b) programu CŽV speciální pedagogika – logopedie na VŠ c) kurz logopedické prevence akreditovaného MŠMT v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků • způsobilost a) + b): depistáž, přímá logopedická intervence prevence vzniku NKS a čtenářských obtíží, podpora přirozeného vývoje řeči, informace o dostupnosti logopedické péče pro zákonné zástupce • způsobilost c): prevence vzniku NKS a čtenářských obtíží, podpora přirozeného vývoje řeči u dětí předškolního a mladšího školního věku Logopedická intervence 3 CÍLE, KTERÉ LOGOPED USKUTEČŇUJE (Lechta): 1. identifikovat 2. eliminovat, zmírnit či aspoň překonat NKS 3. předejít narušení, zlepšit komunikační schopnost 3 ÚROVNĚ DOSAŽENÍ CÍLŮ: 1. logopedická diagnostika 2. logopedická terapie 3. logopedická prevence Logopedická prevence A) PRIMÁRNÍ PREVENCE - předcházení ohrožujícím situacím v celé populaci • a) nespecifická – všeobecná podpora žádoucích forem chování (propagace správné péče o řeč) • b) specifická – zaměřená proti konkrétním rizikům NKS (předcházení koktavosti apod.) Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie B) SEKUNDÁRNÍ PREVENCE - orientována na rizikovou skupinu, která je ohrožena negativním jevem (předcházení poruchám řeči u dětí z kojeneckých ústavů apod.) C) TERCIÁRNÍ PREVENCE - zaměřená na osoby, u kterých je NKS již zjevná - snaha předejít dalšímu negativnímu vývoji, dalším důsledkům - V zahraničí Speech Therapy/pathology, Sprachheilpädagogik, Logopädie, Sprachbehindertanpädagogik - speciálně pedagogická disciplína (podobor speciální pedagogiky) vědní obor interdisciplinárního charakteru, jehož předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence narušené komunikační schopnosti. Zkoumá narušenou komunikační schopnost z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie a prevence (Lechta, 2002). - současná logopedie se zabývá problematikou NKS u osob všech věkových kategorií Spolupráce logopedie s ostatními obory Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie ✓ medicínskými: foniatrie, ORL, stomatologie, orthodoncie, pediatrie, neurologie, neonatologie, plastická chirurgie, psychiatrie, geriatrie ✓ pedagogickými: obecná pedagogika, speciální pedagogika ✓ psychologickými: vývojová psychologie, patopsychologie, psychologie ✓ lingvistickými: fonetika, fonologie Význam logopedie - každý jedinec potřebuje komunikovat (ať verbálně nebo nonverbálně) - sociální význam (člověk, kterému není rozumět, má málo přátel…) - emocionální oblast života - vztah myšlení a řeči - estetika - ekonomická oblast (jedinec může vykonávat práci při níž je třeba verbálně komunikovat…) - zasahuje do medicíny Studium logopedie - v ČR a SR: na pedagogických fakultách - v Maďarsku a SRN: na speciálně pedagogických fakultách - v Kanadě a Francii: na lékařských fakultách - v USA: na samostatných fakultách a institutech