Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie 9 AAK Alternativní a augmentativní komunikace. Cílové skupiny AAK. o Augmentativní komunikace = způsob komunikace zaměřený na podporu již existujících komunikačních možností a schopností člověka o Alternativní komunikace = systém užívaný jako náhrada za mluvenou řeč CÍLOVÉ SKUPINY ➢ Pro osoby s MP, MO, PAS ➢ Pro osoby s kombinovaným postižením ➢ Pro osoby s poruchami zraku, sluchu ➢ Pro osoby po CMP, úrazech CNS ➢ Pro osoby s degenerativními onemocněními ➢ Pro osoby s roztroušenou sklerózou CO VŠE LZE VYUŽÍT  Piktogramy  Znakový jazyk  Znakovaná čeština  Znak do řeči  Makaton  VOKS  TADOMA  Lormova abeceda  Totální komunikace Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie  Etran-N  Znakování ruku v ruce  Prstová abeceda  Braillovo písmo  MAKATON  Facilitovaná komunikace  Globální čtení  Sociální čtení  Taktilní znakový jazyk  Technické hlasový výstupy a počítače  Cued speech DĚLENÍ SYSTÉMŮ AAK A. Statické (např. Bliss) B. Dynamické (např. ZJ) C. Netechnické (např. piktogramy) D. Technické (např. pomůcky s hlasovým výstupem) + AAK:  Snížení izolace a pasivity  Vyšší soběstačnost  Snížení frustrace z nepochopení  Možnost samostatně se rozhodnout  Podpora kognitivních a jazykových dovedností - AAK:  Menší společenské uplatnění člověka Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie  Vzbuzují pozornost  Brány jako důkaz, že člověk využívající AAK nebude už nikdy „normálně mluvit“ VOKS • VOKS = výměnný obrázkový komunikační systém (česká mutace PECS) • PECS = The Picture Exchange Communication System • Od r. 1985 systém určený k „nastartování komunikace“ • Využití obrázků k přímé výměně za věci a činnosti • Rychle osvojitelný, dobrou motivací k aktivitě PIKTOGRAMY • Piktogram = zjednodušené grafické zobrazení skutečnosti • Vnímatelné útvary tvořené psaním, kreslením nebo tiskem • Symboly lze skládat do vět, rozvrhů dne, písniček… • Vhodné u klientů, kteří neumí dekódovat písmo • Skládány do tabulek, deníků MAKATON • MAKATON = zkratka jmen autorů (Margaret Walker-logopedka, Kath Johnson, Tony Cornforthem) • Původně pro neslyšící dospělé v nemocnicích • Souhra mluvené řeči, manuálních znaků a grafických symbolů – doplněno o mimiku, výraznou modulaci řeči • Na počátku se využívá vše a postupně si klient sám volí nejpříjemnější způsob komunikace Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie • Slovník je mezinárodní a je třeba ho plně respektovat (350 slov) ZNAKOVÝ JAZYK • Tzv. vlastní znakový jazyk neslyšících (přirozený jazyk neslyšících) • Vizuálně-motorický prostředek komunikace • Umožňuje plnohodnotnou komunikaci • Vlastní gramatika i vlastní slovník ZNAKOVANÁ ČEŠTINA • Vizuálně motorická komunikační forma odvozená od mluveného jazyka • Využívá znaky znakového jazyka a gramatiku českého jazyka • Uměle vytvořený jazykový systém využívající gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována ZNAK DO ŘEČI • Doplnění mluvené řeči znaky, výraznější mimikou a gesty – zdůrazňují hlavní slova, aby pochopení bylo přesnější (znakují se klíčová slova) • Pohyb nemusí být proveden precizně a naprosto přesně jako ve ZJ • Slovo a znak běží současně • Cílem je postupně zlepšovat a vést k mluvené řeči LORMOVA ABECEDA • Dotyková abeceda • Mluvčí vyznačuje jednotlivá písmena svým ukazováčkem dotykem či tahem prstu do dlaně a na prsty ruky příjemce Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie • Vytvořena v 19. stol. mladým hluschoslepým Hieronymem Lormem, který ji používal pro vlastní potřeby • Jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby odpovídají konkrétním písmenům abecedy TADOMA • Dotyková metoda spočívající ve vnímání mluvené řeči (např. hluchoslepými osobami) ohmatáváním vibrací hlasivek, pohybů dolní čelisti, rtů a obličejových svalů mluvčího • Ruka se dotýká obličeje a krku mluvící osoby • Palec se dotýká rtů a vnímá i pohyby čelistí a jazyka • Ostatní prsty ohmatávají vibrace na tvářích, čelistech a krku CUED SPEECH • Komunikační systém založený na využití kombinací tvaru prstů a poloh ruky, které se vizuálně vyjadřují skupiny samohlásek a skupiny souhlásek, přičemž zrakový vjem ruky se doplňuje odezíráním současného mluvení TOTÁLNÍ KOMUNIKACE • Vytvoření plnohodnotné komunikace při využití všech dostupných komunikačních prostředků – mluvené řeči, psaní, čtení, mimiky, gest, znakového jazyka, prstové abecedy odezírání aj. PRSTOVÁ ABECEDA • užívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření hlásek nebo písmen • výhody : Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie • přesná analýza a syntéza slova • jednodušší získávání slovní zásoby • podpora odezírání • nevýhody : • nutná znalost jazyka v psané podobě GLOBÁLNÍ ČTENÍ • Vychází z tvarové psychologie – člověk vnímá celky a části jsou mu podřízeny • Nejprve je slovo jako celek spojeno s obrázkem, pak je od něj odděleno – čtenář si slovo jako celek spojuje s významem podle obrázku SOCIÁLNÍ ČTENÍ • Pomocná metoda, která se zavádí, pokud dítě po 8. roce nemá žádné čtenářské dovednosti • Vhodné u klientů, kteří neumí číst, ale komunikují verbálně a aktivně reagují na podněty • Umožňuje orientovat se v životě – učí se přiměřeně reagovat na různá zraková znamení a symboly, s nimiž se běžně setkávají BRAILLOVO PÍSMO • Plastické body vyražené do materiálu, který čtenář vnímá hmatem • Každý znak Braillova písma tvoří mřížka šesti bodů uspořádaných do obdélníků 2x3 • 63 znaků • Pro nevidomé, slabozraké a klienty se zbytky zraku Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie ETRAN-N • Náhradní komunikační pomůcka pro nemluvící a málo pohyblivé osoby, které mohou komunikovat pouze prostřednictvím očí • Využívá čísla či barevná pole umístněná na tabuli z plexiskla s otvorem uprostřed • Mluvící ze dvojice vždy očima označené sdělení vysloví a nemluvící ho smluveným znamením potvrdí nebo neguje FACILITOVANÁ KOMUNIKACE • Založená na řízeném výběru komunikačních jednotek (karet, symbolů, písmen, slov) • Využívá tzv. podanou ruku – pomocí fyzické dopomoci asistenta-facilitátora dojde k pohybu ukazováčku-zápěstí-lokte-ramene (postupně se od prstu vzdaluje) • Diskutabilní – facilitátor nesmí ovlivňovat volbu POMŮCKY S HLASOVÝM VÝSTUPEM • Komunikátory • Mohou být optické nebo mít zvukový i zrakový výstup společně (display) • V současnosti důležitá pomůcka logo péče počítačová technika a počítačové programy