Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Afázie • Organická získaná nemluvnost • Získaná porucha komunikační schopnosti • Týká se poruch symbolických procesů (čtení, psaní, počítání, verbální paměť a výbavnost aj.) • Vznikla při ložiskových poškozeních mozku • Důsledek systémového vlivu mozkové léze na vyšší psychické fce člověka • Dle toho, v jakém místě vznikne mozková léze, rozlišujeme 2 typy afázií: a) Fluentní (normální produkce slov za minutu) b) Nonfluentní (tempo řeči extrémně zpomalené/zrychlené) ETIOLOGIE ▪ CMP ▪ Úrazy hlavy a CNS ▪ Operace mozku a mozkových nádorů ▪ Záněty mozku ▪ Encefalitidy, meningoencefalitidy ▪ Degenerativní onemocnění mozku ▪ Neurologické poruchy ▪ Intoxikace mozku SYMPTOMATOLOGIE ✓ Poruchy porozumění ✓ Parafázie (deformace slova), parafrázie (deformace věty) ✓ Perseverace (ulpívání) ✓ Logohrea (překotná mluva, nesmyslná, „slovní průjem“) ✓ Anomie (porucha pojmenování, výbavnosti a užití pojmů) ✓ Neologismy (nově vytvořená vlastní slova – patvary) Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie ✓ Někdy spojena s alexií, agrafií, akalkulií, apraxií DIAGNOSTIKA o Zaměřuje se na: ✓ Schopnost opakování slov, vět ✓ Schopnost spontánně hovořit, vyprávět ✓ Fluentnost projevu ✓ Porozumění řeči ✓ Pojmenování předmětů a jevů ✓ Dovednosti: čtení, psaní, počítání (vyšší fatické fce) ▪ řada testových baterií: WAB (Western Aphasia Battery), Token Test, MAST (Mississipi Aphasia Screening Test), DFK (Dotazník funkcionální komunikace) TERAPIE o Individuální x skupinová o Cílem je dosažení maximálních schopností komunikace s ohledem na dané postižení a obnovování sociálních vazeb o ! Nikdy se k dospělému nechovat jako k dítěti (materiály pro děti, dětské knížky, hračky apod.)! o Akutní stadium x chronické stadium o AKUTNÍ STADIUM o Na JIP se dostává do péče kl. Logopeda 2. den po vzniku CMP o Psychoterapeutická a řečová stimulace, využívání taktilních podnětů, muzikoterapie, dechová cvičení apod. CHRONICKÉ STADIUM o Dlouhodobá o Cílem – obnova porušených sociálních kontaktů o Zapojit do terapie rodinu Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie PROGNÓZA o rozsah poškození a podstata patologického procesu o postoj pacienta k onemocnění