Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Dysartrie o Porucha artikulace o Nejčastěji u dětí s mozkovou obrnou (MO) – závažné centrální postižení o Nejčastější příčiny MO: a) Prenatální (infekce matky) b) Perinatální (asfyxie, nedonošenost, protrahované porody) c) Postnatální (všechny infekce zejm. do 6 měsíců – postižení nezralého mozku) KLASIFIKACE MO A. SPASTICKÉ FORMY a) Diparetická – postiženy jsou zejm. dolní končetiny b) Hemiparetická – spast. obrna horní i dolní končetiny jedné poloviny těla c) Kvadruparetická – spas. obrna všech čtyř končetin A. NESPASTICKÉ FORMY a) Hypotonická = snížený svalový tonus (napětí) b) Dyskinetická = mimovolní pomalé kroutivé pohyby DYSARTRIE = motorická porucha řeči při lézi CNS o Porucha inervace artikulačních hybných orgánů o Postiženy v různé míře a rozsahu veškeré základní součásti motorické realizace řeči (dýchání, tvorba hlasu a hybnost mluvidel, měkkého patra a čelisti) o Narušení: respirace, fonace, artikulace, rezonance, modulace (mod. faktory: melodie, tempo, přízvuk, rytmus) o Nejtěžší stupeň = anartrie (neschopnost verbálně komunikovat) o Symptomatická porucha = vždy symptomem jiného dominantního postižení o Vývojová/vrozená – vznik v období pre-, peri-, post- do 1. roku o Získaná – v průběhu života (úrazy, poranění mozku, CMP, degenerativní onemocnění) Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie ETIOLOGIE A) Vývojová dysartrie - prenatální: úrazy matky v těhotenství, nedonošenost, málo vitaminu K, teratogeny - perinatální: protrahovaný porod, krvácení do mozku, asfyxie - postnatální: meningitida, encefalitida, úrazy mozku a hlavičky, intoxikace B. Získaná dysartrie - v pozdějším věku; úrazy hlavy, CMP, degenerativní onemocnění, nádory, toxická poškození nervové soustavy, poranění mozku DIAGNOSTIKA ▪ Týmová spolupráce – neurolog, ORL, psycholog, lékař, klinický logoped ▪ KOMPLEXNÍ HODNOCENÍ DYSARTRIE: - Motorické fce v orofaciální oblasti - Výskyt slinotoku - Schopnost příjmu potravy - Orální reflexy - Respirace - Fonace - Artikulace - Rezonance, prozodické faktory - Fonematický sluch - Jednotlivé jazykové roviny DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA ▪ Dysartrie x vývojová dysfázie ▪ Dysartrie x dyslalie ▪ Dysartrie x afázie TERAPIE  Nutná interdisciplinární spolupráce Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie  Zásady pro reedukaci hybnosti a řeči (František Kábele a Ivan Lesný): a) Z. vývojovosti b) Z. reflexnosti c) Z. rytmizace d) Z. koplexnosti e) Z. kolektivnosti f) Z. přiměřenosti a individuálního přístupu ▪ Nejdůležitější fyzioterapeutické koncepty pro rozvoj orofaciální oblasti: ▪ Metodika Bobathových ▪ Metodika reflexní lokomoce dle Václava Vojty ▪ Metodika Castillo-Morales ▪ Kabatova metodika ▪ Myofunkční terapie ▪ Terapie Petöho