Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2018 Základy speciální pedagogiky logopedie Narušení grafické stránky řeči Poruchy učení o Poruchy projevující se obtížemi při učení při užití běžného postupu, za přiměřené inteligence a sociokulturní příležitosti. Podmíněny poruchami v základních poznávacích schopnostech (Matějček 1995) o Více chlapců Etiologie poruch učení o Genetické příčiny o Drobné difúzní poškození mozku pre-, peri-, post-natálně o Deprivační faktory (nepodnětné prostředí, smyslové postižení) Dopad poruch učení na osobnost dítěte o Úzkost, citlivost na kritiku o Nízká míra frustrační tolerance o Obtíže s organizací práce o Obtíže se samostatným tvořením zápisků o Obtíže v rozvoji komunikace, slovní zásoby o Unavitelné, nesoustředěné Poruchy učení  Dyslexie  Dysgrafie  Dysortografie  Dyskalkulie  Dysmúzie  Dyspinxie  Dyspraxie Dyslexie o Neschopnost naučit se číst běžnými výukovými metodami, přestože je dítě přiměřeně inteligentní o Vázne porozumění textu, neschopnost rozkládat slova v hlásky, spojeno s problémy ve vyjadřování a výslovnosti o Domýšlí z kontextu o Hádá jen z části slov, čte nepřesně o Vynechává nebo přidává písmena, slabiky, předložky o Nejistota při poznávání písmen o Mění pořadí slov, zaměňuje tvarově podobná písmena (h-k, m-n, l-i) Dysgrafie o Porucha grafického projevu, postihuje celkovou úpravu písemného projevu Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2018 Základy speciální pedagogiky logopedie o Porucha psaní jako grafomotorické činnosti o Zrcadlově obrací písmena, zaměňuje písmena, problémy se zapamatováním tvaru písmen a číslic, špatný úchop Dysortografie o Úzce souvisí s dyslexií o Zná gramatická pravidla, ale není schopno je aplikovat v praxi o Porucha sluchového rozlišování hlásek – tzv. specifické asimilace – problémy v rozlišování hlásek artikulačně blízkých - záměny tvrdých a měkkých slabik a rozlišování sykavek c-s-z, č-š-ž o Porucha vnímání optických tvarů – zaměňuje písmena tvarově podobná (b a d, p a d, p a b), potíže dělá i opis o Rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek Dyskalkulie o Porucha početních funkcí o Dítě ulpívá na konkrétních názorných představách, nedokáže zvládnout základní početní úkony (sčítání, odčítání, násobení, dělení) Symptomy v dalších oblastech o Poruchy jemné motoriky: vizuomotorická koordinace, m. ruky a m. mluvidel o Poruchy v orientaci: P/L orientace, narušení prostorové orientace o Doprovodné (sekundární) symptomy: výskyt neuróz, negativní postoj ke školní práci, výskyt poruch chování Příznaky v řeči o Podobné dysfázii o ARTIKULAČNÍ NEOBRATNOST – umí vyslovit hlásky izolovaně, celé slovo už ne, výslovnost těžkopádná o SPECIFICKÉ ASIMILACE – spodobňuje artikulačně nebo akusticky blízké hlásky (až u 1/3 dyslektiků) o Sykavkové asimilace (sešit – šešit, švestka – svestka, suší – susí apod.) o Asimilace měkkých a tvrdých hlásek (hodiny – hodyny, tílko – týlko, motýlek – motílek, prázdniny – prázdnini apod.) Terapie zaměřena na  Rozvoj sluchové a zrakové percepce  Rozvoj fonematického sluchu  Rozvoj hybnosti mluvidel  Koncentrace pozornosti  Rozvoj paměti, verbální paměti  Rozvoj rytmu, melodie