Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Poruchy plynulosti řeči – koktavost a breptavost KOKTAVOST • Patří do poruch plynulosti (fluence) řeči • Jedna z nejtěžších NKS • Multifaktoriální syndrom = spolupůsobí zde více faktorů • Syndrom komplexního narušení koordinace mluvních orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním plynulosti procesu mluvení (Lechta, 1990) • Všeobecný jev – nezávislý na národnosti nebo jazyku • Mimořádný dopad na osobnost člověka, vzdělávání, sociální adaptaci • Vznikl obor balbutiologie ETIOLOGIE • Vznik koktavosti je multifaktoriální: dispoziční činitelé (rodinný výskyt, nervová labilita…) + orgánové odchylky (neurolog.nález…) + patopsychosociální vlivy (rozvod rodičů, stěhování, traumata…) - KOKTAVOST • 2x více chlapců než dívek (Kutálková) DIAGNOSTIKA ➢ Složitá, pátrat po příčinách ➢ Analýza symptomů, analýza koverbálního chování ➢ Výzkumný materiál (popis situačních obrázků, spont. řečový projev) ➢ Záznamový arch (balbutiogram) ➢ DIFERENCIÁLNÍ DG: ➢ Odlišit koktavost od breptavosti ➢ Odlišit fyziologické (vývojové) těžkosti v řeči od koktavosti KLASIFIKACE A. PODLE KLINICKÉHO OBRAZU ➢ Vývojová dysfluence – 3-3,5 let; neplynulá řeč bez fyzické námahy a úzkosti ➢ Incipientní koktavost – předškolní věk; neplynulost a námaha, bez úzkosti Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie ➢ Vlastní koktavost – a) fixovaná – ml.školní věk b) chronická - dospělost B. PODLE VERBÁLNÍCH SYMPTOMŮ ➢ Tonická – zvýšené napětí artikulačních svalů nebo krčních svalů – tlačení („m----ám“) ➢ Klonická – volné opakování hlásek, slabik („mmmmmmám“; „lololololokokokomomotiva“) ➢ Smíšený typ (tonoklonická nebo klonotonická) - nejčastější SYMPTOMATOLOGIE ❖ Narušené dýchání (nepravidelné, přerývané) ❖ Poruchy modulačních faktorů řeči (melodie, tempo, přízvuk), řeč je monotónní, tempo řeči zrychlené nebo kolísavé ❖ Průběh artikulace narušen křečemi ❖ Embolofrázie – tzv. slovní vmetky – hlásky, slabiky nebo slova, které pomáhají při překonávání křečí („Ehm, no, jo“) ❖ Parafrázie – opisy, synonyma, které balbutici používají ve snaze vyhnout se hlásce, která jim činí problémy při vyslovování ❖ Negativní postoj ke komunikaci ❖ Vyhýbání se komunikaci, až logofobie ❖ Narušeno koverbální chování (chování během mluvení) – grimasy, mrkání, motorický neklid, vyhýbání se zrak. kontaktu TERAPIE • Asi 250 terapií • S plynoucím časem se může koktavost zlepšovat (ale i zhoršovat) • Projevy koktavosti v řeči mohou podléhat recidivě • Cenná je podpora rodiny • Cíle terapie: normální plynulost, redukce symptomů, předejít chronické koktavosti, umožnit co nejvyšší kvalitu života, eliminovat komunikační bariéry PREVENCE • Vytvořit pro dítě pocit bezpečí a přijetí • Klást přiměřené množství otázek Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie • Nenutit k hovoru • Věnovat dítěti pozornost • Nemít nepřiměřená očekávání • Neplynulost netrestat • Mluvit pomalu • Nepřerušovat dítě v mluvním projevu • Vyhnout se extrémnímu rozrušení dítěte BREPTAVOST • Porucha fluence (plynulosti) řeči • Extrémně zrychlené tempo řeči • Daná osoba se ji neuvědomuje • Narušena percepce, artikulace, formování výpovědi, narušení myšlenkových procesů programujících řeč – projev centrálních poruch řeči, působí na všechny komunikační cesty (psaní, čtení, rytmus, hudebnost, chování) • Breptavost není izolovaný příznak narušení řeči, připomíná spíše syndrom • Tempo je tím vyšší, čím více slabik má slovo nebo čím více slov obsahuje věta ETIOLOGIE • Není zcela objasněna • Dědičnost • Organický podklad (v 50% případů pozitivní EEG nález) Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie • Neurotický charakter • Polyfaktoriální charakter • Často v kombinaci s koktavostí • SYMPTOMATOLOGIE • Trojí druh narušení: 1. Narušení psychické (chaotičnost myšlení, poruchy koncentrace pozornosti) 2. Narušení lingvistické (dysgramatismy, chudá skladba) 3. Fyziologické (dýchací dysrytmie) • Opakování a vynechávání slabik • Porucha artikulace • Monotónní mluva • Dysmúzie • Hlasové poruchy • Impulzivnost, roztržitost, povrchnost DIAGNOSTIKA • Logoped, foniatr, neurolog, psycholog • Odlišit od koktavosti TERAPIE • Vytvořit či obnovit akustickou a motorickou zpětnou vazbu, aby se dotyčný jedinec sám slyšel a svůj stav si uvědomil • Správně dýchat • Jasně artikulovat • Upravovat rytmus a tempo mluvy • Tlumit rychlost