Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie Vývojová dysfázie = specificky narušený vývoj řeči o dříve sluchoněmota, alalie, dětská vývojová nemluvnost, vývojová afázie o snížená schopnost až neschopnost naučit se verbálně komunikovat, i když podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené o častější u chlapců o negativně ovlivňuje formování osobnosti v sociálním kontextu (rodina, škola, kamarádi…) o zasahuje receptivní i expresivní složky řeči ve všech jazykových rovinách o nerovnoměrný vývoj celé osobnosti ETIOLOGIE ➢ často drobné difúzní poškození řečových zón časně se vyvíjejícího mozku ➢ v současnosti převládá názor, že VD je následek poruchy zpracování řečového signálu ➢ v různé míře jsou zasažený různé fce – jedná se o zásah do vývoje řeči od jeho úplného počátku (není to získaná porucha) ➢ při EEG často zaznamenány znaky blízké epilepsii ➢ ložiskové poškození centrálních sluchových oblastí mozku SYMPTOMATOLOGIE • příznaky v řeči: - vždy opožděný vývoj řeči!! - přehazování slovosledu - nesprávné koncovky - vynechávání některých slov - omezení slovní zásoby - redukce stavby věty - řeč výrazně dyslalická, může být téměř nesrozumitelná - upřednostňuje neverbální formu komunikace - někdy obtíže ve vybavování slov • příznaky v dalších oblastech: - verbální komunikace vázne za chronologickým věkem a neodpovídá intelektovým schopnostem dítěte - narušení zrakového vnímání - narušení sluchového vnímání - nerovnoměrný vývoj - diskrepance mezi verbálními a neverbálními schopnostmi Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie - narušení orientace v čase i prostoru - narušení motorických fcí DIAGNOSTIKA ➢ nutná interdisciplinární spolupráce: foniatr (sluch), neurolog (někdy je nález na EEG), psycholog (IQ a diferenc. dg), logoped ➢ dlouhodobě, komplexně, týmově stanovit diagnózu ➢ řeč ➢ sluchové vnímání ➢ zrakové vnímání ➢ grafomotorika (kresba) – kresba dysfatických dětí typická a nápadná ➢ motorické funkce ➢ orientace v prostoru a čase DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA ➢ OVŘ ➢ dyslalie ➢ sluchové postižení ➢ PAS ➢ snížený intelekt ➢ syndrom Landau-Kleffner TERAPIE ➢ terapie zaměřená na celou osobnost ➢ zrakové vnímání ➢ sluchové vnímání ➢ myšlení ➢ pozornost ➢ motorika ➢ paměť ➢ oromotorika ➢ orientace ➢ grafomotorika ➢ výslovnost