VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ INTEGRACE, ANTIDISKRIMINACE, INKLUZE Monika Tannenbergerová logo_llp_bar INTEGRACE VE VZDĚLÁVÁNÍ •Základní terminologie: •rovnost •diskriminace •sociálně znevýhodněný žák •integrace •inkluze • • ROVNOST •„Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.“ (LZPS, článek 1) •„Všichni lidé jsou zrozeni jako svobodní a rovní co do důstojnosti a práv.“ • (Všeobecná deklarace l. p. , článek 1) •„Každý má právo na vzdělání.“ (LZPS, článek 33) • • DISKRIMINACE •diskriminace je právní, poměrně přesně definovaný pojem •diskriminace je nerespektování zásady rovnosti zacházení •zákaz diskriminace = povinnost zajištění rovnosti •diskriminace je situace, kdy je s jednou osobou zachází z nějakého diskriminačního důvodu méně příznivým způsobem, než je, bylo nebo by bylo s jinou osobou ve srovnatelné situaci •diskriminace a rozsudek ze Štrasburku 13. 11. 2007: D.H. and others vs. The Czech Republic • • SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÝ ŽÁK •podle platného znění (§ 16 ŠZ) je dítětem, které má speciální vzdělávací potřeby, takové dítě, které je buď zdravotně postižené či znevýhodněné, nebo dítě se znevýhodněním sociálním •chápe se tím dítě s nařízenou ústavní výchovou, v postavení azylanta, nebo dítě z rodiny s nízkým sociálně – kulturním postavením • • INTEGRACE •přístupy a způsoby zapojení žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol •cílem je poskytnout i žákům s těžkými a trvalými zdravotními postiženími společnou zkušenost s jejich zdravými vrstevníky, a přitom respektovat jejich specifické potřeby INKLUZE •dává v prostředí běžné základní školy přiměřené podněty a možnosti všem dětem bez rozdílu • Na co integrace a inkluze ? ü střet názorů a zájmů ü dnešní společnost ü školní věk a tolerance ürozvoj klíčových kompetencí • Liga lidský práv üLiga lidských práv se dlouhodobě zabývá situací dodržování lidských práv v ČR üspecializujeme se například na práva pacientů, na trestní spravedlnost, policii üjednou ze stěžejních oblastí je situace ve školství, segregace sociálně znevýhodněných dětí, což úzce souvisí s problematikou diskriminace ü www.llp.cz • logo_llp_bar Projekt LLP: FÉROVÁ ŠKOLA üvíce info à www.ferovaskola.cz üpro začleňování zejména soc. znevýhodněných dětí jsme vytvořili celý projekt, který by měl pomocí odměny, tj. udělení Certifikátu Férová škola, motivovat školy v celé ČR, aby se aktivně a kreativním způsobem postavily k problematice inkluzívního vzdělávání ünad projektem převzal záštitu minulý ministr školství ü nyní oceněny 4 ZŠ • NNO •European Roma Rights Centre www.errc.org •Z§vůle práva www.zvuleprava.cz •Amnesty International www.amnesty.cz •Step by Step ČR www.sbscr.cz •OSF Praha www.osf.cz •DROM www.drom.cz •IQ Roma Servis www.iqrs.cz •ROMODROM www.romodrom.cz •Český helsinský výbor www.helcom.cz •Člověk v tísni www.clovekvtisni.cz •Vzájemné soužití www.vzajemnesouziti.cz kontakt •Monika Tannenbergerová •Liga lidských práv •Burešova 6 •602 00 Brno •e-mail: •tanmon@post.cz •105251@mail.muni.cz •mtannenbergerova@llp.cz • •Děkuji Vám za pozornost •