Proces tvorby nestandardizovaného didaktického testu Nestandardizované testy připravuje učitel pro potřeby třídy, v níž vyučuje. Podle Chrásky (1999) se příprava testu člení na tři etapy: plánování, konstrukci a ověřování testu. 1. Při plánování bychom měli zvážit: a. Co přesně chceme prověřit? Budeme porovnávat individuální pokrok žáků za pololetí, nebo porozumění dané kapitole? b. Jaké učivo a v jakém rozsahu má být prověřeno? O které kapitoly z učebnice se jedná? Kolik času bylo věnování probírání a procvičování učiva? c. Jaký bude rozsah testu? Kolik bude test obsahovat úloh? Kolik času budou mít žáci na jeho vyhotovení? d. Jakým způsobem budeme úlohy formulovat? Chceme prověřovat znalost učiva nebo žákovy dovednosti? Využijeme některé z taxonomií výukových cílů? 2. Při vytváření (konstrukci) testu je vhodné postupovat od jednodušších úloh k náročnějším. Žáka povzbudí, podaří-li se mu správně odpovědět na několik prvních úkolů, je více motivován zamýšlet se nad otázkami složitějšími. Využijeme-li aktivní slovesa z Niemerkovy taxonomie[1], budou na počátku testu úkoly typu: definuj, vyjmenuj, pokračujeme o něco náročnějšími: objasni, ilustruj, následují: použij, prokaž, až po nejtěžší zadání: zhodnoť, posuď, rozhodni. Odborníci doporučují využít v didaktickém testu různé typy testových úloh. ? Pokuste se pro toto tvrzení najít podpůrné argumenty. 3. Při ověřování nám jde o vytvoření konečné podoby didaktického testu. Měli bychom: (a) zpřesnit úlohy, jejichž zadání nevyznívá jednoznačně a žáci by je mohli pochopit jinak, než jsme zamýšleli; (b) vyřadit úlohy, jež jsou pro žáky příliš obtížné či příliš jednoduché; (c) vytvořit různé varianty testu, aby žáci mohli pracovat samostatně (změníme pořadí úloh v testu, ponecháme typ úkolu a obměníme zadání) nebo abychom měli k dispozici potřebné varianty testu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Typy testových úloh 1. Otevřené široké úlohy – od žáka vyžadujeme rozsáhlejší odpověď. · Které historické události ovlivnily neutěšený stav českého jazyka, české literatury a kultury v polovině 18. století? 2. Úlohy se stručnou odpovědí rozlišujeme dvojího druhu: a) doplňovací · Doplň správně i/y. Děti se rozběhl_ na všechny strany a rychle na celou příhodu zapomněl_. · Přístroj, kterým můžeme měřit výkon elektrického proudu se nazývá _______________ . · Slova uvedená pod textem zařaď správně do textu. Blecha je nepříjemný…. Živí se … jedince, kterého si vybrala za hostitele. Zvlášť aktivní jsou samičky, které se musejí opakovaně vydatně nasát, aby byly schopny produkovat … . Nakladená vajíčka blech padají z napadených zvířat na zem, kde prodělávají postupný vývoj přes larvu, … až po dospělce. (kukla, potomstvo, krev, parazit) b) produkční · Jmenujte tři české sběratele ústní lidové slovesnosti. · Sestavte rovnice popisující výrobu železa. 3. Dichotomické úlohy – žák vybírá ze dvou alternativ tu správnou. · Na základě přečteného textu se rozhodni, zda je tato informace pravdivá, či nikoli. a. Mnozí básníci katoličtí se po roce 1948 ocitli v komunistických věznicích. ano – ne b. Jaromír Seifert je nositelem Nobelovy ceny za literaturu. ano – ne 4. Přiřazovací úlohy – obsahují dvě skupiny pojmů, které mají být správně přiřazeny. Náročnější je přiřazovací položka s rozdílným počtem prvků v obou skupinách. · Utvoř správné dvojice. Odysseus Ariadna Théseus Psyché Erós Pénelopé Paris Héra Zeus Helena · Spoj čarou veličinu a její jednotku. vnitřní energie joule látkové množství kelvin teplota metr krychlový objem mol tlak pascal · Přiřaď ke kmeni živočicha, který tam patří. ploštěnci buchanka obecná měkkýši hlemýžď zahradní členovci chobotnice obecná strunatci pstruh duhový saranče stěhovavá tasemnice bezbranná želva bahenní žížala hnojní 5. Uspořádávací úlohy – jejich principem je seřazování a zařazování prvků podle určitých vztahů (velikosti, chronologicky apod.). · Seřaď kondenzátory od nejmenšího po největší podle jejich kapacity. a. C1=1 ŢF b. C2=0,01 mF c. C3=1 000 pF d. C4=100 nF 6. Kombinované úlohy – dvojúrovňová položka, často se skládá z výběrové volby řešení a z úkolu tuto volbu vysvětlit, zdůvodnit, vypočítat apod. · V každé řadě podtrhněte spojení, které do ní nepatří, a vysvětlete proč. slovanské jazyky – germánské jazyky – indoevropské jazyky – baltské jazyky – indické jazyky němčina – albánština – islandština – švédština – norština – dánština – holandština francouzština – španělština – portugalština, rumunština – maďarština – italština maďarština – finština – estonština – lotyšština · Po vložení železného hřebíku do modré skalice se: a. hřebík začne pokrývat mědí b. hřebík nemění c. hřebík pokryje rzí d. hřebík pokryje modrou barvou Zvol správnou odpověď a svou volbu zdůvodni! Tabulka 1 Niemerkova taxonomie výukových cílů Citovaná a doporučená literatura Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Brno: Paido. Fischer, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. ________________________________ [1] Viz tabulka 1.