Měření třídního klimatu = trvalejší sociální a emocionální naladění učitelů a žáků. Jde i o ustálené postupy vnímání, prožívání, hodnocení toho, co se ve třídě už odehrálo nebo odehrává. Způsoby chování, které určují nebo ovlivňují citové a sociální ovzduší třídy. •jev spíše dlouhodobý, málo proměnlivý, typický pro danou třídu •tvůrci klimatu jsou žáci i učitelé Mají žáci mezi sebou dobré vztahy? Jsou ve škole rádi? Není pro ně výuka moc obtížná nebo moc lehká? Pokud chtějí něco jinak, tak jak? Jak moc mezi sebou žáci soutěží? Jaká je struktura vztahů ve třídě? Příprava a realizace • Plán podpůrných opatření Metody diagnostiky Dotazníky a škály B-4 určen pro 2.-3.třídu ZŠ, B-3 pro 4.ročník a výš i pro SŠ Sleduje preference žáka ke spolužákům, spokojenost ve třídě, hierarchii postavení ve třídě, B-3 i sebevnímání dítěte ve třídě Komplexní měření klimatu pomocí různých škál 27 otázek Určeno pro 2.stupeň ZS a SS Standardizován Měří míru spolupráce a soudržnosti mezi žáky, motivaci k negativnímu školnímu výkonu a tendenci k sebeprosazení 17 otázek Pouze předběžné normy pro žáky ZŠ a SŠ Diagnostikuje přítomnost obranných mechanizmů v komunikaci žáků s učitelem MCI (My Class Inventory) 25 ch zek (odpovedi ano - ne). Sleduje: spokojenost ve de, třenice ve dě, soutěživost, žnost učení a soudržnost dy. Pro 3.-6.třídu ZŠ Zjišťuje jak aktuální, tak preferované klima Dotazník CES Manuál k dispozici na stránkách nuv.cz Každý žák ve třídě hodnotí vliv všech ostatních žáků na škále 1-5 • Poté každý žák ve třídě hodnotí oblibu v oblibu všech ostatních žáků na škále 1-5 • Nakonec každý žák doplňuje číselné hodnocení slovním odůvodněním svých sympatií /antipatií k ostatním k ostatním žákům Vydává Testcentrum Hogrefe Proč měřit klima třídy? Pomáhá odhalovat šikanu Výchovné působení Porovnávání názoru žáků a učitelů Zjišťování sociálně patologických jevů Vytváření nebo udržování koheze třídy Restrukturalizace tříd Zjišťování rozdílů v klimatu působením různých učitelů Příchod nového učitele Plán podpůrných opatření