RVP/ŠVP, legislativa Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 http://www.nuv.cz/t/rvp https://rvp.cz/ Studijní materiál RVP - pojmy Učivo - Systém poznatků a činností, které si mají žáci osvojit při výuce ve škole při procesu učení. Očekávaný výstup - Požadavky na žáka v RVP ZV v 5. a 9. ročníku, jak má zvládat probrané učivo. Školní výstup - Požadavky na žáka z RVP ZV jak má zvládat probrané učivo zapracované do školního vzdělávacího programu. Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření - upravené očekávané výstupy (v RVP ZV od roku 2016) určené pro žáky s mentálním postižením; jsou obvykle na nižší úrovni než odpovídající očekávané výstupy daného vzdělávacího oboru. ŠVP - zamyšlení Kdo tvoří? Je povinné? Kdy je platný? Může se měnit? Kdo má odpovědnost za vytvoření ŠVP? Kdo kontroluje? ŠVP a učebnice? Musí být v souladu? (musím všechno „probrat“? Co je to minimální doporučená úroveň výstupů ŠVP a pro koho je určena? Strategie vzdělávací politiky 2020 (http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020) Priority: snižování nerovnosti ve vzdělávání * zvýšit dostupnost a kvalitu předškolního vzdělávání a rané péče, zavést povinný poslední ročník předškolního vzdělávání, specificky podporovat účast na předškolním vzdělávání dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením * snížit počet odkladů školní docházky, resp. je povolovat pouze ve výjimečných případech a provázat je se systémem přípravných tříd * zlepšovat kvalitu vzdělávaní na druhém stupni základní školy jako hlavního vzdělávacího proudu * podporovat kompenzaci všech typů znevýhodnění a rozvoj všech typů nadání, a to na principu individualizace podpory * do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to nejdříve od roku 2020, v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání * podpořit další profesní růst absolventů oborů středního vzdělávání bez maturitní zkoušky zavedením mistrovské zkoušky * udržet otevřený přístup k terciárnímu vzdělání podpora kvalitní výuky a učitele * dokončit a zavést kariérní systém pro učitele a zlepšovat podmínky pro jejich práci * modernizovat počáteční vzdělávání učitelů a vstupní vzdělávání ředitelů * posílit význam kvalitní výuky ve vysokoškolském vzdělávání * modernizovat systém hodnocení na úrovni dítěte, žáka a studenta a školy odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému * ustavit Národní radu pro vzdělávání * zlepšit dostupnost a kvalitu informací o vzdělávacím systému * systematicky využívat výsledky výběrového testování výsledků žáků jako zpětnou vazbu o fungování vzdělávacího systému * otevřeně a srozumitelně prezentovat změny rodičům i širší veřejnosti * zlepšit komunikaci mezi aktéry ve vzdělávání včetně široké veřejnosti Aktivita – přijímací pohovor - otázky: * Na co se mě budou ptát? * Na čem záleží, jak se připravit? * Co bych měl vědět? * Na co se chci zeptat já? * Co očekávám, do jaké školy bych chtěl nastoupit?