Řízení a vedení školy, inovace ve škole



Co víte o řízení školy?
uJaké jsou předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy?
uKteré zákony jsou pro řízení školy stěžejní?  (s kterými přijde vedení školy do styku)
uJaká dokumentace je pro školy povinná?
uKdo tvoří školskou radu? Jaká je její role, čím se zabývá?
uKdo provádí hodnocení školy?
uJak vypadá hospitace pedagogických pracovníků?
uJaké mohou být důsledky hodnocení pedagogického pracovníka?
uJaké otázky očekáváte od vedení na přijímacím pohovoru?

Veřejná správa ve školství



Ředitel školy, školského zařízení
uPředpoklady pro výkon činnosti ředitele školy
u(563/2004 Sb. ZÁKON ze dne 24. září 2004 o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů)
uŘeditelem školy může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady podle § 3 (pedagogický
pracovník) a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v činnosti, pro
kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti nebo v
činnosti ve výzkumu a vývoji v délce:
u3 roky pro ředitele mateřské školy,
u4 roky pro ředitele základní školy, základní umělecké školy a školských zařízení.
u5 let pro ředitele střední školy, jazykové školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a školských
zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a středisek výchovné péče.
uDále ředitel školy musí získat nejpozději do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat činnost ředitele
školy, znalosti v oblasti řízení školství absolvováním studia pro ředitele škol v rámci dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků, tuto povinnost může nahradit akreditovaný studijní program
školský management nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou
zaměřeném na organizaci a řízení školství.

Odpovědnost ředitele školy
uZákon č. 561/2004 Sb., školský zákon = ředitel školy.
uZákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce = zaměstnavatel, vedoucí zaměstnanec.
uZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů = statutární orgán.
uZákon č. 500/2004 Sb., správní řád = správní orgán.
u

Organizační struktura školy - příklad



Školská rada
uViz § 168 (školský zákon)
u
Kdo ji tvoří?
Jaké jsou její hlavní úkoly?

Dokumentace škol
§28 Zákona 561(školský zákon): Co zahrnuje?
u

Koncepce školy
uCharakteristika školy – východiska (úplnost a velikost, vybavení, charakteristika ped. sboru,
žáků)
uPoslání a vize školy
uHlavní strategické cíle a realizační plán
u

Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy
u§ 12 (školský zákon)
u

Potřeba hodnocení – proč vůbec hodnotit?



SWOT analýza
§Silné stránky
§
§Slabé stránky
§
§Příležitosti
§
§Hrozby
u

Pedagogický pracovník
uPedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou vyučovací činnost (učitel) nebo přímou výchovnou
činnost (vychovatel) přímým působením na žáka podle školského zákona. V základní škole je to
zpravidla učitel, vychovatel a asistent pedagoga,
uPedagogickým pracovníkem může být ten, kdo splňuje tyto předpoklady:
uje plně způsobilý k právním úkonům,
umá odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává,
uje bezúhonný,
uje zdravotně způsobilý a prokázal znalost českého jazyka.
u

Hodnotitelé pedagoga



Nástroje hodnocení



Důsledky hodnocení



Metody vzdělávání
uNa pracovišti:
uinstruktáž, asistování, pověření úkolem, rotace práce, mentorink, koučink, porada….
u
uMimo pracoviště:
useminář, workshop, konference, sdílení zkušeností s jinou školou…
u
u

Motivace zaměstnanců
uPřímé motivy (vnitřní)
uNepřímé motivy (Maslow)
u
uMotivátory – pochvala, zajímavý úkol, možnost odborného růstu, získání uznání, peníze…
uÚkol – poznat, co je pro spolupracovníky důležité.
uŘeditel by měl vědět, co motivuje jeho samotného J
u
u

Škola jako učící se organizace & motivace PP
uVěří svým učitelům, že rozhodují ku prospěchu dětí
uPodporuje další vzdělávání pedagogů
uUčitelé participují na rozhodnutích
uPodporuje spolupráci učitelů
uZačleňuje nové učitele, zapojují je do nastavené kultury školy
uÚspěšně funguje v souladu s vnějším kontextem (státní, obecní…)
uUsiluje o změnu věcí, které jsou důležité
uVěnuje stálou pozornost zdánlivě drobným záležitostem chodu školy

Klima spolupráce



Přijímací pohovor
uAktivita – přijímací pohovor
-otázky – na co se mě budou ptát?
-na čem záleží, jak se připravit
-co bych měl vědět
-otázky – na co se chci zeptat já?

Kritéria ČŠI předpokládají, že škola má vytvořen systém práce s daty: výsledky, procesy učení a
pokrok každého žáka
uPedagogové systematicky sledují a zohledňují vývoj, procesy učení a učební výsledky každého žáka a
pravidelně poskytují žákům účinnou zpětnou vazbu k jejich práci.“ (Kritérium 4.3)
u„Škola se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže z nich podle potřeby
přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků žáků. Účinnost přijatých opatření
škola pravidelně vyhodnocuje na všech stupních řízení pedagogického procesu.“ (Kritérium 5.1)
u„Škola efektivně vyhodnocuje úspěšnost žáků v průběhu a ukončování jejich vzdělávání na všech
stupních řízení pedagogického procesu, umí doložit procesy a výsledky tohoto hodnocení a dokáže
zpracovat opatření, která vedou ke zkvalitňování procesu hodnocení úspěšnosti žáků. S výsledky
hodnocení cíleně pracují pedagogové i vedení školy, jejich činnosti a opatření zkvalitňují
vzdělávání žáků a snižují jejich neúspěšnost.“ (Kritérium 5.4)
uSpeciálně se ještě škola má zaměřovat na žáky s potřebou podpůrných opatření.
u

Impulsy změny
uVnější
u- změna je primárně iniciována osobou stojící mimo školu
u(rozhodnutí zřizovatele, změna legislativy, protokol kontrolního orgánu – ČŠI, hygiena, finanční
úřad…)
u
uVnitřní
u- změna je iniciována pracovníky školy nebo žáky - koncept učící se organizace u (všichni
pracovníci školy by měli přemýšlet nejen o své práci, ale také o škole jako celku a přinášet návrhy
k možným posunům)
u

Obst, str.14-15



Metoda stanovení cílů
u Metoda stanovení cílů - SMART
u
u   S – specifický
u  M – měřitelný, vyhodnotitelný, uchopitelný
u  A – akceptovatelný
u  R – reálný
u  T – časově ohraničený
u

Příčiny odporu
uAktivita
u1. Promyslete, co všechno může být příčinou negativních reakcí v procesu změny, co všechno může
způsobovat odpor. Zapisujte ve skupinách.
u2. Diskutujme o řešení

Postoje a odpovědnost
umí, chce – ideál
umí, ale nechce
neumí, ale chce
neumí, nechce