MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ Plán •Zaměření na účel (cíle, poslání) řízeného procesu nebo organizační jednotky •Stanovení cesty, jak ho ve stanoveném čase a na požadované úrovni dosáhnout •Podstatné východisko úspěšné podnikatelské činnosti •Dělení podle různých hledisek, užívají se současně Podle šíře záběru – komplexnosti •Poslání firmy – nejobecnější •Plány závodů, provozů, oddělení, odborů… •Plán dílčí činnosti – podoba konkrétních úkolů Podle funkční oblasti •Oblast: • Výroby •Zdrojového zajištění •Prodeje •Finančních výsledků Podle časového horizontu realizace •Strategické •Taktické •Operativní Tvorba a realizace plánu •Součinnost •analýzy výchozí situace včetně zdrojů •rozhodování o volbě některého z možných postupů za definitivní •implementace resp. postupná realizace v konkrétních podmínkách Tvorba a realizace plánu •Následnost: • Příležitost či potřeba stanovení cílů – zvážení předpokladů – vypracování scénářů možných plánů – výběr scénáře – dořešení návazností – plnění a jeho průběžné hodnocení – změny plánu – výsledné hodnocení Viz rizika , jejich klasifikace, neúplná znalost a dynamika změn podmínek – změny plánů, dobré plánování je cestou ke snižování rizika Cíle základní(goal) •Jednoznačně formulovány •Stanoven způsob jejich dosažení – měření •Časový horizont realizace •Vazby na návazné – podmiňující cíle • • Podnikatelská strategie •Otevřený systém sladěných záměrů a předpokladů pro rychlé a efektivní reakce na měnící se možnosti podnikatelského uplatnění •Proces tvorby a realizace podnikatelské strategie – vzájemně se podmiňující proces dílčích etap • • Dílčí etapy •A. Stanovení poslání – mise firmy •B. Rozbor výchozího stavu – silných a slabých stránek firmy •C. Rozbor zdrojů a vytvoření specifických podnikatelských předností firmy •D. Stanovení soustavy cílů Dílčí etapy •E. Formulace scénářů a výběr vhodné podnikatelské strategie •F. Prověření vhodnosti zvolené strategie •G. Realizace strategie • • SWOT Interní faktory Externí faktory Silné stránky (S) •Zdroje •Jedinečnost produktu •Technická úroveň • • • Slabé stránky (W) •Kvalita pracovníků •Špatná pověst •Kvalita produktu Příležitosti (O) •Podmínky trhu •Chyby konkurence •Politická situace •Dotační tituly Přístup SO •Ofenzivní přístup z pozice síly •Využít všechny příležitosti silného postavení Přístup WO •Opatrný přístup •Posilování pozice •Sdílet příležitost se spolehlivým spojencem • Nebezpečí (T) •Silná konkurence •Diskriminační opatření •Riziko nestability trhu Přístup ST •Využít pozice síly -K blokování nebezpečí -K zastrašení konkurence •Rezervy vůči riziku Přístup WT •Ustoupit •Kompromisy •Spokojit se s málem •Likvidovat podnikatelský záměr Varianty soustavy cílů • Charakter cílů Úroveň vedoucích pracovníků Hierarchie řízení Poslání firmy Strategické cíle firmy Cíle jednotlivých funkčních oblastí – výroby, prodeje…. Cíle dílčích organizačních útvarů – divize, závody… Cíle dílčích organ. útvarů – úseky, odbory, provozy… Cíle jednotlivých pracovišť Správní rada, majitel Vrcholové vedení Vedoucí pracovníci středních úrovní řízení Vedoucí pracovníci nejnižších úrovní Příklady zájmů interních a externích skupin • Zájmové skupiny Zájmy ovlivňující cíle vlastníci vedoucí řídící pracovníci ostatní pracovníci dodavatelé zákazníci stát, společnost •zisk •zhodnocení kapitálu •pravomoc, vliv, prestiž •finanční ohodnocení • •mzdy a platy •sociální jistoty •pracovní zařazení, uplatnění kvalifikace •zařazení v kolektivu, mezilidské vztahy •stabilní možnosti prodeje •výhodné prodejní podmínky •platební podmínky •prodej kvalitního zboží •výhodné ceny •platební podmínky •daňový přínos •zajištění pracovních příležitostí •sociální jistoty a služby •přínos pro společnost Konkurence •Je rozhodující „pružinou“ podnikatelské aktivity •Je podstatným zdrojem podnikatelského rizika •Je třeba mít o ní co nejvíce informací pro strategické i taktické rozhodování Soustava návazných plánů •Propojení všech tří dimenzí činnosti firmy: •Vertikální dimenze (propojení v hierarchii) •Horizontální dimenze (specifikace dílčích plánů na různé jednotky stejné úrovně) •Časová dimenze (specifikuje horizont provádění a kontroly dílčích plánů • •Vymezuje se tak plánovací prostor – planning place Řízení podle cílů - MBO „Management by objectives“ •Procesu formulování cílů na jednotlivých hierarchických úrovních se vždy účastní vedoucí pracovníci nižší úrovně řízení •Jsou stanovena pravidla pro zajištění zpětné vazby a kontrolu plnění cílů jednotlivých úrovní •Z úrovně plnění cílů se ve vertikální dimenzi řízení vyvozují příslušné závěry Integrace v plánování • Informační a hmotně-energetické propojení dílčích částí celku (jednotek, procesů) •Vzájemně koordinovaná spolupráce •Větší efekt výsledné činnosti celku, než by odpovídalo možnostem „součtu“ dílčích procesů • • Ekonomické vyhodnocení integrace •Ekonomický efekt integrace procesů plánování a následné realizace cílů •Ekonomický efekt v souběžném vzájemném sladění procesů probíhajících ve všech třech dimenzích (vertikální, horizontální, časové) Realizace inovací v plánování •Inovace •podmínka prosperity •zdrojem je vnitřní podnikavost (podnikatelská činnost) firmy •účinná v integrovaném plánování Inovace dělíme podle •Typů: výrobkové, procesní, manažerské, sociální… •Fází procesů: předvýrobní, výrobní,… •Intenzity inovační změny: od dílčích kvantitativních až po koncepční • •Společně musí tvořit sladěný inovační proces • Inovační politika •Držet krok s rozvojem vědy a techniky •Sledovat růst a změnu potřeb zákazníka •S předstihem vynakládat zdroje •Součástí jsou rizika i nezbytné ztráty