Marketing 6 Nástroje propagace Reklama •Funkce reklamy: •Informační – nový produkt, nový způsob užívání, změna ceny, doplňkové služby •Přesvědčovací – v prostředí významné konkurence, posílení image firmy v mysli zákazníka, tlak na okamžitý nákup •Upomínací – ve fázi zralosti produktu, sezónní připomenutí, udržování stálého povědomí Výběr médií propagace •Jaká média propagace využít? •Jací nositelé (konkrétní reprezentanti) propagace budou nejúčinnější? •Jaký počet reklam do každého média v průběhu kampaně zařadit? Vlastnosti média propagace TV Rozhlas Časopisy Noviny Bilboardy naléhavost Velmi vysoká Vysoká Nízká Nízká Velmi vysoká názornost Velmi vysoká Nízká Střední Střední Střední Identifikace balení Dobrá Nízká Velmi vysoká Dobrá Dobrá Rychlost odezvy Vysoká Velmi vysoká Střední Velmi vysoká Vysoká náklady střední Velmi nízké Střední Nízké Střední Výrobní náklady Vysoké Velmi nízké Střední Střední Střední Penetrace hlavních trhů Velmi vysoká Velmi vysoká Střední Velmi vysoká Vysoká Hodnocení účinnosti reklamy •Měření komunikačního účinku – testování odezvy •Předběžné testování •Měření odezvy v psychice zákazníka •Následné testování •Odraz reklamy na tržbách z prodeje Doporučení marketingových odborníků pro psaní účinných reklam •Titulek •Ilustrace •Text reklamy •Logo • Titulek •Příslib výhody, kterou produkt přinese •Poukazovat na novost •Podstatná informace •Název propagovaného produktu •Konkrétní •Výhodná jsou emocionální slova •Stručný (do 15 slov) •Bez dvojsmyslu •Nezakončovat tečkou Ilustrace •Nápaditá, vzbudit zvědavost •Balení •Fotky účinnější než kresby •Jednoduchá, naznačit užitek •Účinné jsou fotky dětí, zvířat, sexuální náměty •Mluvčím reklamy známá osobnost – stejného pohlaví jako cílový zákazník •Barvy • Text reklamy •Neužívat inverzní způsob(bílé na černém) •Neužívat složitá slova •Spisovný jazyk – ne však strojený či akademický •Forma příběhu •Svědectví • Účinnost reklamy zvyšuje •Brzká identifikace značky (např. v televizi do 10ti vteřin) •Délka reklamy – delší jsou účinnější •Opakování •Logické souvislosti •Překvapivost •Emocionální prvky