Romantismus Vznik romantismu • •období od roku 1790 do roku 1840 • •ohraničeno dvěma revolucemi: • •Velká francouzská revoluce (1789) •Revoluce v roce 1848 (Jaro národů) Německo •zakladatelé - August Wilhelm Schlegel a Friedrich Schlegel • •společně vydávali časopis Atheneum (1798-1800) • •Friedrich Schlegel - koncepce estetického individualismu (umělecké svobody) - jednota absolutního a ideálního já • Hlavní znaky romantismu • důraz na cit a fantazii • •zpochybňování klasických antických vzorů • •protiklad snu a skutečnosti, jedince a společnosti • •obdiv k minulosti a mystice • •vznik nových estetických hodnot • •návrat k duchovnosti Romantismus – obrat k přírodě •Námětem romantického umění je příroda volná, často divoká, nespoutaná – je v ní obsaženo tajemství, živá síla, projevuje se v ní bůh • •Nový umělecký slovník pro ztvárnění pocitů – vyjádření pocitů umělce skrze obrazy • •C. D. Friedrich: „Úloha malíře nespočívá ve věrném znázornění vzduchu, vody, skal a stromů. Má vyjadřovat odraz své duše, svých citů.“ Umění je obrazem nitra.“ •Vnímání přírody spojeno s melancholií a smutkem, stesk po přirozenosti a svobodě – promítá se i do uměleckých námětů • Touha romantiků po přímém kontaktu s přírodními živly • • • • • • • • •Joseph Mallord William Turner – Sněhová bouře na moři •William Wordsworth • •Následuje myšlenky J. J. Rousseaua - požadavek prostoty a přirozenosti umění • •v jeho básnické tvorbě hraje zásadní roli příroda - příroda nám umožní poznat naše nitro • •příroda funguje jako mravní učitel lidství Estetické oceňování přírody - turismus •Výpravy romantiků do přírody •Pohled do vlastního nitra •Přiblížení se bohu •Vliv romantismu na rozvoj turismu •Počátek výprav za krásami přírody Estetika fragmentu – obliba zřícenin Romantismus v kontextu filozofie Friedrich Wilhelm Joseph Schelling •hlavním tématem jeho filosofie vztah ducha a přírody • •hlavní podstatou přírody je prasíla – spojuje v sobě mrtvou hmotu i živoucího ducha • •příroda a duch vždy existuje jako jeden celek • •umění je oblast v níž se nevědomé a vědomé působení přírody zjevuje v naprostém souladu Friedrich Schiller •příroda je krásná, když objekty v ní vnímáme jako svobodné • •Schillerova koncepce hry - umění je hrou, neboť teprve ve hře se člověk stane svobodným • •O naivním a sentimentálním básnictví rozlišení dvou typů básníků: •1. Naivní - spontánní, přirozený, pronikavý pohled •2.Sentimentální - reflexivní, subjektivní Thomas de Quincey •dílo - Vražda jako krásné umění (1827) • •Pracuje zde s ironií a nadsázkou • •„Co se týče starých bab a davu čtenářů novin, ti jsou spokojeni s lecčíms, jen když je to dosti krvavé. Ale mysl jemnocitná vyžaduje trochu více.“ Dandismus •vznikl v Anglii, kde se rozšířil kolem roku 1810 • •dandy - městský švihák, individualista • •estetizace všech aspektů každodenního života • (odívání, životní styl) • •těší ho vzbuzovat úžas, sám se ale ničemu nediví •Joris Karl Huysmans - Román Naruby – do absurdna dovedená estetizace každého aspektu života – hl. hrdina vybuduje umělý svět, v němž žije •