Immanuel Kant Georg Wilhelm Friedrich Hegel David Hume Immanuel Kant uvývoj jeho názorů rozdělen do dvou období – předkritické (do 1770) a kritické u uKritika čistého rozumu – (1781) - průzkum lidského poznání, otázka, jak poznáváme svět uodlišení dvou světů ua) svět jevů v prostoru a case ub) svět „věcí o sobě“ uzávěr: „Věc o sobě“ je nepoznatelná. Známe pouze ty aspekty věci, které jsou vnímatelné našimi smysly. uKritika praktického rozumu (1788) u utéma - mravy a morálka, rozhodování a jednání u uidea obecného mravního zákona, který by platil pro všechny u ukategorický imperativ – každý má jednat tak, aby princip jeho vůle mohl zároveň vždy platit jakožto princip všeobecného zákonodárství u"Dvě věci naplňují mysl vždy novým a rostoucím úžasem a úctou, čím častěji a více o nich člověk rozjímá: hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně. "Kritika praktického rozumu, Závěr, AA V.161. Kritika soudnosti (1790) uspis zabývající se estetikou u uzaměřuje se na subjekt, na jeho estetický zážitek u uKlade si otázku, jak vzniká estetické zalíbení - souhra rozumu, rozvažování a imaginace u uEstetický soud nám neposkytuje žádné poznání o objektu pouze o nás samých ukrásno posuzováno prostřednictvím soudů vkusu stanovuje čtyři základní předpoklady pro platnost těchto estetických soudů: u u1. kvalitativní moment estetického soudu – nezainteresované zalíbení u u2. Kvantita estetického soudu u u3. relace Vznešeno uspecifický druh dojetí - cítíme obdiv a úctu u upocit vznešena vyvolává především příroda - surová a drsná u uzdrojem vznešena jsou vznešené ideje u uDefinice vznešena – projektujeme nějakou abstraktní ideu na konkrétní přírodní jev (bouře, vichřice,moře) u uhttps://www.youtube.com/watch?v=Ty80gJfKDlE u Koncept génia u ugénius má přírodní talent u uje schopen dávat umění pravidlo u ugénius je jakýmsi prostředníkem přírody (zdroj nejvyšší krásy) Georg Wilhelm Friedrich Hegel ucentrální pojem jeho filozofického systému - duch u uza podstatu všech jevů přírody a společnosti považuje neosobní duchovní princip = absolutno, absolutní idea, absolutní duch, světový duch, světový rozum u uzákladní dílo Fenomenologie ducha uveškerý světový proces je sebe-rozvíjením ducha - duch postupně poznává sám sebe - konečná fáze - duch dospívá k sobě samému vývoj ducha se odehrává podle zákonů dialektiky Zákony dialektiky u u1. teze - národ u u2. antiteze - opozice uvnitř národa u u3. synteze - nový národ uMarxův dialektický materialismus vychází z Hegela Hegelova estetika uposmrtně vydané přednášky o estetice u uMyšlenka dvojího postoje člověka ke skutečnosti u1.Praktický - užitek (redukce věci) u2.Estetický - nadčasová krása (plnost věci) u uUmění = smyslové znázornění ideje, idea zpodobněna ve fyzickém materiálu Dějiny umění v Hegelově pojetí u1. symbolická forma umění – starověké civilizace 2. Klasická forma umění – umění antického Řecka 3. romantická forma umění - raně křesťanské umění Hegel a Kant uposlední pokus o vypracování velkých filozofických systémů David Hume u uSkotský filozof a estetik u uesej - O měřítku vkusu (1757) u uSvou koncepci vkusu ilustruje na příběhu z knihy Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha una jedné straně je fakt různosti vkusů, každému se líbí něco jiného u una druhé straně nebereme vážně nikoho, kdo tvrdí, že všechna díla mají stejnou hodnotu u uExistují díla, které jsou oceňována napříč epochami u uv předmětu existují konkrétní vlastnosti, které jsou schopny vyvolat pocit libosti, znechucení a podobně u uPro adekvátní hodnocení estetického objektu je nezbytná jemnost vkusu (posouzení všech částí díla), abychom rozpoznali i velmi subtilní kvality díla u uTo, že se nám něco zdá ošklivé, může být důsledkem nedostatečné vnímavosti a nedostatečně rozvinutého smyslu pro krásu a umění u u u…povězte mi, pane, pro všechny svaté, to víno je z Ciu-dad reál?" ,Jste řádný chlapík!" řekl zbrojnoš, je odtamtud a staré hezky dlouho." uSancho na to: "V tom mne nepodceňujte, vyznám se ve vínech moc dobře, neboť mám na to dobrý a správný smysl, z pouhé vůně poznám jeho vlast, druh, chuť i jeho trvanlivost a stálost, vůbec všechny vlastnosti jako pravý znalec. U nás v rodině z otcovy strany máme dva znamenité okoušeče vína, jací kdy vůbec v Manchi byli, a důkazem toho, co tvrdím, je historka, kterou vám budu vyprávět: Jednou jim přinesli ochutnat sud vína s prosbou, aby posoudili jeho vlastnosti a stav. Jeden ochutnal špičkou jazyka, druhý k němu pouze přivoněl. Onen tvrdil, že chutná železem, a druhý řekl, že je cítiti kozinou. Majitel však říkal, že sud je čistý a do vína že není přidáno nic, co by mu dodávalo příchuti železa nebo koziny. Ale okou-šeči stáli na svém. Po čase, když se víno prodalo a sud čistili, nalezli v bečce malý klíček připevněný na řemínku z kozí kůže; z toho pa-trno, že pochází-li člověk z takové rodiny, může dát v takových případech posudek." u Komar & Melamid: The Most Wanted Paintings (1995-1997) umělecký výzkum většinového vkusu http://awp.diaart.org/km/painting.html