Friedrich Nietzsche • • •inspiraci nacházel ve Wagnerově hudbě • •čerpal z díla Arthura Schopenhauera • Zrození tragédie z ducha hudby (1871) • • •jeho nejzásadnější estetický spis • •v umění existují dva principy, které vycházejí z pojetí antického dramatu • 1. Princip - Dionýský - přitakání životu, opojení extáze 2. Princip - Apollinský – rozum, řád, harmonie, uměřenost • •vrcholným projevem antiky je tragedie - syntéza těchto dvou principů • •každé umělecké dílo by mělo obsahovat oba principy • •příklad - Wagnerova hudba • Tak pravil Zarathustra •nikdy nedokončené dílo • •stanovuje zde diagnózu západní kultury - všeobecný nihilismus • •kritika křesťanských hodnot (askeze, soucit, skromnost) • •křesťanská morálka vede k potlačování silných a zdravých instinktů • •koncept nadčlověka jako nástroj k vyřešení této krize - nadčlověk usiluje o sílu, vitalitu, vznešenost a moc • •nadčlověk se řídí vůlí k moci • •Některé Nietzscheho myšlenky převzal Adolf Hitler a přizpůsobil je své ideologii • • Nacistická estetika •text Fascinace fašismem od Susan Sontagové •Hlavní znaky této estetiky: •kult tělesné krásy a fyzické zdatnosti •touha po vysoko položených místech (hory) •kontrast mezi čistým (vznešeným, krásným, a tedy i dobrým) a nečistým (nedokonalým, handicapovaným, deformovaným a tedy ošklivým) •ideálu či naplnění určité touhy lze dosáhnout jen za cenu smrti (obětování) • důraz na sounáležitost, která se podobá náboženskému fanatismu • • • Umění •Důraz fašismu na veřejné demonstrace moci •mají podobu vojenských přehlídek, vystoupení vůdce apod. •stylizovány jako monumentální představení •Komplexní choreografie •Promyšlené využívání vizuálních symbolů • Estetika nacistických uniforem •potvrzují kolektivní identitu •utužují představu společenství •budí dojem řádu •legitimizují násilí páchané na • bezbranných lidech •funkce propůjčení moci •zamýšleny jako hrozivé, ale zároveň i stylové •Sadomasochistický podtext Leni Riefenstahlová • •Německá režisérka • •Film – Triumf vůle (1934) – zachycení sjezdu NSDAP v roce 1934, inscenováno jako velkolepé audiovizuální představení, zamýšleno jako demonstrace moci •https://www.youtube.com/watch?v=Y7VYgVUaNs0 • • • • • • • • • • •Film – Olympia (1938) – zachycení ladnosti pohybu sportovců, kult zdravého, silného a krásného těla, využití antických ideálů k legitimizaci nacistické ideologie, dokonalá těla sportovců přirovnávána k antickým sochám •https://www.youtube.com/watch?v=ohYulY86_so •https://www.youtube.com/watch?v=C-xGPDkNNDo • • Prvky nacistické estetiky se objevují i v jiných kulturních kontextech – např. univerzální ideál dokonalého těla Marxistická estetika •vychází z koncepce historického a dialektického materialismu Karla Marxe a Bedřicha Engelse • •dle Marxe je umění vždy ideologicky podmíněno danou ekonomickou situací a příslušnými třídními vztahy ve společnosti • •Pojmy základna a nadstavba • •Umění je výrazem třídních zájmů, odráží politické a ideologické vztahy ve společnosti • •Marx a Engels preferují realistická umělecká díla, autentické zobrazení skutečnosti v jejím historickém vývoji • •umění má revoluční potenciál Socialistický realismus •estetická doktrína, která se prosazuje za vlády Stalina • •zformulována v roce 1932 - marxistický ideolog - Andrej Ždanov • •témata - díla popisující boj dělnické třídy a úspěchy dosažené pod vedením komunistické strany • •požadavky na umělecké dílo - lidovost, všeobecná srozumitelnost, čerpání z tradic, realismus •https://www.youtube.com/watch?v=PFZ77kYxYoU • Charakteristické znaky socialistického realismu •zobrazováni hrdinové socialistického realismu (např. hrdinové socialistické práce) •časté využívání symbolů a klišé (ozubená kola, kladiva, kosy, siluety továren) •osoby zobrazovány bez individuálního vnitřního prožitku •schematizace postav na základní atributy •umělecká díla působí strnulým, neživotným dojmem •výtvarný styl – realismus 19.století •