Okruhy otázek pro studenty celoživotního vzdělávání – obory Vychovatelství a Pedagog volného času 1 PEDAGOGIKA: 1. Charakteristika výchovy (znaky, smysl, koncepce, představitelé) 2. Pedagogika jako věda, její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. 3. Charakteristika základních pedagogických kategorií: cíl (klasifikace, definování, Bloomova taxonomie, chyby při vymezování, příklady) 4. Charakteristika základních pedagogických kategorií: didaktické prostředky (definice, využití ve výchově, problémy v edukaci, příklady) 5. Charakteristika základních pedagogických kategorií: podmínky výchovy a vzdělávání (vymezení pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 6. Charakteristika základních pedagogických kategorií: organizační formy výuky (vymezení pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 7. Charakteristika základních pedagogických kategorií: didaktické principy (vymezení pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 8. Etická výchova a výchova k hodnotám, problém kázně a svobody ve výchově (koncepce, představitelé, hodnoty) 9. Filosofické a pedagogické myšlenky, pansofické snahy, analýza spisů Jana Amose Komenského. 10. Vliv průmyslové a vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti. Podstata hnutí nové výchovy a reformní pedagogiky, obecná charakteristika, význam, didaktické principy. Herbartismus. 11. Hlavní směry alternativních škol: pragmatická pedagogika, daltonský plán, waldorfské školy, montessoriovské školy, jenský plán. Představitelé. 12. Kurikulum v mezinárodním pohledu, trendy, problémy, perspektivy vzdělávání. Propojení člověkvýchovná instituce -trh práce-kultura. 13. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program. Struktura, cíle, vývoj, zhodnocení. 14. Dítě jako subjekt a objekt edukace, podmíněnost genetická, kulturní, sociální. Problematika sociálního znevýhodnění žáků (příklady a interpretace teorií) 15. Výchova v rodině (styly, problémy, hodnoty, proměny). Výchova k rodičovství, sexuální výchova. Trendy a charakteristika současné postmoderní rodiny. 16. Multikulturní výchova. Cíle, problémy, sociálně-edukační kontext, příklady z praxe a jejich řešení. Charakteristika klíčových pojmů: xenofobie, diskriminace, rasismus, migrace, národnostní menšiny, sociálně znevýhodněné skupiny, předsudky v edukačním prostředí. 17. Environmentální a ekologická výchova v edukaci. Teorie trvale udržitelného rozvoje. Projekty, příklady, problémy. Globální problémy lidstva a jejich odraz v kontextu výchovy. 18. Pedagogika a volný čas. Stručný historický vývoj. Volný čas a životní styl. Nové přístupy v pedagogice volného času. 19. Výchova mimo vyučování. Funkce výchovy. Příklady institucí a jejich činnost. Dimenze výchovy mimo vyučování. Doporučená literatura: • CIPRO, M. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. • HORKÁ, H. Výchova pro 21.století. Brno: Paido, 2000. • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol.. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. • MOŽNÝ, I. Česká společnost. Nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002. • NĚMEC, J. (ed.) Kapitoly ze sociální pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2002. • NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí. Brno: Paido, 2004. • PALOUŠ, R. K filozofii výchovy. Praha: SPN, 1991. • PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1998. • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2005. • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. Okruhy otázek pro studenty celoživotního vzdělávání – obory Vychovatelství a Pedagog volného času 2 • SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno, 2004. • STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. I. a II. Brno: MU, 2004, 2006. • SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. jun. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. • WALTEROVÁ, E. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994. • www.msmt.cz • www.uiv.cz • www.vup.praha.cz • Bílá kniha. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: MŠMT, 2001. • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2003.