Okruhy otázek pro studenty celoživotního vzdělávání – obory Vychovatelství a Pedagog volného času 1 PSYCHOLOGIE: 1. Předmět psychologie; biologická, sociální a osobní determinovanost psychiky. 2. Základní metody psychologie a cíle psychodiagnostiky žáka. 3. Psychologie osobnosti (definice osobnosti, složky osobnosti, temperament, charakter). 4. Psychologické teorie osobnosti – psychoanalytické a neopsychoanalytické teorie (Freud, Jung, Adler…). 5. Psychologické teorie osobnosti – humanistické pojetí (Maslow, Rogers…). 6. Logoterapie V. E. Frankla. 7. Frustrace, frustrační tolerance, malaadaptace, stres. 8. Vývojové změny v raném dětství a školní zralost (1-6let) 9. Poznávací procesy v dětství a pubertě (6-12let) 10. Prostředí a duševní vývoj (vliv rodiny, školy a mimoškolních aktivit) 11. Vývojové změny kognitivních funkcí v dospívání, vzdělanost a tvořivost. 12. Aspirace, zájmy a profesionální orientace. 13. Charakter, vymezení a typy; vývoj mravního vědomí (Kohlberg). 14. Psychologie učení (vymezení, druhy, teorie, vědomosti, dovednosti, samostudium). 15. Duševní hygiena, příčiny a prevence únavy a přetěžování dětí a dospívajících. 16. Psychologie výchovy (cíle, prostředky, výchova a sebevýchova). 17. Socializace a kultivace (vymezení, cíle, proces a faktory rozvoje). 18. Postoje (vymezení, funkce, způsoby utváření, sociální percepce). 19. Role (pojem, funkce, proces, osvojování, role a osobnost, asertivita). 20. Adaptační potíže, organické poruchy a duševní nemoci (druhy a faktory). 21. Agresivita, šikana, delikvence a toxikománie. Doporučená literatura: • ATKINSONOVÁ, R. a kol. Psychologie. Praha: Academia, 1995. • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. • DRAPELA, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál, 2003. • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. • ŘEHULKA, E. Úvod do studia psychologie. Brno: Paido, 1995. • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.