Předmět: Krize v životě člověka, instrukce, náměty k seminárnímu úkolu ___________________________________________________________________________________________________ Podmínkou k ukončení předmětu „Krize v životě člověka“ je splnění seminárního úkolu a poté jeho odevzdání (rozsah 3 - 5 normostran) v elektronické verzi (na mail-adresu prokopova@ped.muni.cz ), odevzdat je možné až do konce zkouškového období. ___________________________________________________________________________________________________ Váš seminární úkol bude zaměřen empiricky[1] (empirie – „zkušenost jako zdroj poznání“). Provedete malý kvalitativní výzkum(ek), ilustrující některý/é z aspektů krize v životě člověka. Současně se seznámíte se základními pojmy, vztahy a souvislostmi tohoto tématu prostřednictvím stručných podpůrných textů v ISu - https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2017/RV2BP_3KZC/[2] (nebo jiné literatury – např. uvedené jako „doporučená“), abyste mohli získanou zkušenost a výsledky svého autentického zkoumání zasadit do teoretického kontextu (např. pojmenovat, o jaký druh krize se jedná/jednalo, jak probíhala, jaké byly její příčiny, jaké byly rizikové či protektivní faktory, případné následky atd. atd.). Používanými metodami při realizaci výzkum(k)u bude zejména rozhovor, dále pozorování, u některých úkolů je vhodná anketa … atp.). Vhodné pro tyto účely je zejména narativně biografické interview - mrkněte např. na http://www.biograf.org/clanky/members/clanek.php?clanek=v2402, můžete použít i anketu (mezi vašimi vrstevníky např. – vhodné pro námět č. 2) atd. Úkoly jsou zadány ve formě námětů, tzn. - není zde přesné zadání, ale u každého úkolu máte velký „stupeň volnosti“ pro vlastní modifikaci, popř. pro vlastní nápad, úkoly můžete i kombinovat (je samozřejmé, že se obsahově překrývají). Pokud si se svými modifikacemi či nápady nejste jisti, budu ráda, když je se mnou prokonzultujete[3]. U úkolů (1) až (3) je stručně naznačen způsob jejich realizace, u následujících úkolů je způsob obdobný – vždy se jedná o autentickou zkušenost konkrétního člověka (resp. více lidí), vámi zaznamenanou, zpracovanou (pomocí teorie) a zprostředkovanou - pomyslnému čtenáři. Ať si vyberete kterýkoli z úkolů/námětů, vždy je nutné zachování anonymity všech lidí, kterými se budete zabývat a o kterých budete psát. Náměty k seminárnímu úkolu: (1) Krize s odstupem let (dvojí aspekt krize – s časovým odstupem krize nejen negativní, způsoby zvládání, faktory, dynamika … atd.) Retrospektivní rozhovor se seniorem, v němž půjde zejména o vystižení toho, jak vnímá starý člověk s odstupem různá bolavá místa své životní cesty, co mu pomohlo v nejtíživějších chvílích, co event. naopak ublížilo atp. Pokud máte možnost rozhovoru s více seniory, je možné též zaměřit se na srovnání jejich různých zkušeností (např. v souvislosti s osobnostními charakteristikami). (2) Krize a její zvládání Rozhovory s vrstevníky, klíč. otázky, např. - co kdo považuje za největší krizi ve svém životě, jak se s touto krizí vyrovnal , co je/bylo nejtěžší na jejím zvládnutí/zvládání, co/kdo komu nejvíce pomáhá v tíživých situacích atp. Půjde zejména o vystižení jak rozdílnosti, tak i společných znaků prožívání krize a jejího zvládání, a to ve vrstevnické věkové skupině. (3) Krize a alkohol či jiná závislost[4] Rozhovor s člověkem, který se stal závislým na alkoholu v souvislosti s nějakou krizí (ať už akutní – konkrétní trauma - nebo chronickou – dlouhodobá traumatizace). Může jít o člověka, který dosud svou závislost nepřekonal nebo o člověka, který ji naopak překonal. Zde půjde zejména o vystižení souvislosti krize a etiologie závislosti, dále o dynamiku celého procesu, také o prognostickou rozvahu atd. (4) Komunitní krize (5) „Odložená bolest“ (PTSD – posttraumatická stresová porucha) (6) Chronická krize (traumatizace) (7) Syndrom vyhoření (specifická krize u pomáhajících profesí) (8) Krize v partnerském vztahu (9) Krize a rodina (10) Krize jako bod obratu ___________________________________________________________________________________________________ možná, že jsem něco napsala nejasně nebo nenapsala vůbec, klidně se na mě obraťte kdykoli s jakoukoli otázkou mailem!! přeji vám, abyste si úkol dobře zvolili a aby pro vás byl obohacením, na setkání s vámi i na vaše seminárky se těším! a všechny vás zdravím Alice Prokopová ________________________________ [1] Tentokrát (na rozdíl od předmětu „Rodina v sociálním kontextu“, který většina z vás absolvovala, kde byla možnost vybrat si i úkol zaměřený teoreticky) bude seminární úkol zaměřen „pouze“J empiricky, což je - vzhledem k živosti tématu „krize …“ – bezesporu přínosnější. [2] Jako zdroj nejzákladnějších informací k tématu doporučuji stručnou prezentaci |1| a stručný text |2|. [3] Konzultačky: pondělí 11-12 nebo kdykoli mailem prokopova@ped.muni.cz [4] Popř. i jiná závislost či jiné látky, přičemž alkohol patří stále mezi nejčastěji užívané látky při pokusech o „samoléčbu“ psychické bolesti.