Chyby v diagnostické činnosti •VNĚJŠÍ PŘÍČINY – nedostatečná příprava pedagogů, absence diag. systému ve školním vzd. programu • VNITŘNÍ PŘÍČINY – unáhlené závěry z neúplných informací, obecné, nekonkrétní závěry, neznalost příslušných souvislostí , nesprávné použití termínů – –Haló efekt - vliv prvního dojmu, přecenění nějaké vlastnosti, nápadnost projevů, setrvačnost pověsti –Golemův efekt - negativní očekávání učitele, sebesplňující předpověď –Pygmalion efekt - pozitivní očekávání, upevňování žádoucího chování –Efekt pořadí - působení předcházejícího hodnocení na následující •Centrální tendence – tendence k průměru (nejistota, nízká erudice, nedostatečná zralost osobnosti) •Logická chyba – vyjadřuje, že některé charakteristiky se objevují společně (kdo lže ten krade) •Posuzovací tendence – mírnost, vlastní zkušenosti… •Projekční chyby – projekce vlastních problémů, chyb do posuzovaného Prevence chyb: -Přistupovat k diagnostice jako k nezbytnému předpokladu vzdělávání -Vytvořit „systém“ diagnostikování -porovnávat svoje hodnocení s kolegyněmi –orientačně používat kriteria hodnocení –znát chyby –používat více diagnostických postupů Požadavky na diagnostickou činnost •Individuálnost (vytváření mapy individuálních pokroků) •Komplexnost (ne pouze jeden zdroj, ale objektivní informace z více situací i zdrojů) •Integrativnost - diag. všechny vzájemně působící složky osobnosti •Kontinuálnost – informace z rodiny a předávání na další stupeň školy •Konkrétnost – informace musí být formulována konkrétně •Objektivnost – bez předsudků, věcná zjištění •Konsenzualita – shoda všech účastníků (učitelky, rodiče) na interpretaci zjištěných dat •Prognostický charakter – promítnutí do následujících edukačních situací •Pedagogický optimismus – orientace na klady •Etická a pedagogická odpovědnost a odbornost