PROFESNÍ PORTFOLIO Zora Syslová OBSAH 1.Význam portfolia 2.Obsah portfolia, jeho struktura. 3.Proces tvorby profesního portfolia. 4. Skripta – https://munispace.muni.cz/book?id=1013 1. VÝZNAM PORTFOLIA etymologie: portatio (nošení) a folium (list) – z latiny využívá se v různé podobě v řadě oblastí lidské činnosti (politika, ekonomie a finančnictví, umělecké a tvůrčí obory ...) soubor materiálů/dokumentů/artefaktů (výtvorů), který je: strukturovaný, selektivní, reprezentativní, srozumitelný „publiku“ (Píšová, 2007, s. 40). PROFESNÍ PORTFOLIO „Portfolio je více než propracované album nebo soubor psaných dokumentů: je to individualizovaný portrét učitele – profesionála reflektujícího svoji filosofii a praxi. Tento portrét je plně realizován prostřednictvím učitelova uváženého výběru artefaktů a promyšlené reflexe těchto artefaktů, které poskytují vhled do učitelova /profesního/ růstu.“ (Painter, 2001, s. 31) TYPY PORTFOLIA portfolio vývojové -dokumentuje profesní rozvoj studenta, jinými slovy, odpovídá spíše na otázku „Kým se stávám a jak?“ než na otázku „Kdo jsem?“ (Wyatt & Looper, 1999, s. 14) -spojuje perspektivu s retrospektivním pohledem portfolio prezentační -metafora „výkladní skříně“: jde především o dokumentaci vlastních profesních kvalit, úspěchů, silných profesních stránek -předpokládá se prezentace takového portfolia konkrétnímu „publiku“, ať v písemné, či ústní podobě, s čímž je spojeno jeho případné vysvětlení i obhajoba VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO CÍLE Cílem práce s portfoliem je pomoc při seberozvoji a sebehodnocení; portfolio vám dává možnost uvědomovat si význam procesu učení a získat dovednost samostatně dokumentovat svůj vývoj ve znalostech, dovednostech a postojích v rámci učitelské přípravy; současně umožňuje získat zkušenosti, které bude možné využít při zpracování diagnostických portfolií v budoucí profesi. VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO FUNKCE formativní – v průběhu vašeho učení, profesního rozvoje a utváření profesního myšlení a uvažování; sumativní - zejména při státní závěrečné zkoušce (SZZ), která je plánována jako zkouška profesní způsobilosti, nikoli jako zkouška teoretických znalostí. Státní závěrečná zkouška by měla ověřovat vaši způsobilost k výkonu profese učitele s využitím vašeho portfolia; prezentační – např. při vstupu do praxe, respektive při ucházení se o místo učitele. VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO Prostřednictvím portfolia získáváte novou roli, stáváte se plnohodnotným spoluaktérem vlastního profesního rozvoje a jeho hodnocení (student ownership), neboli, jak to formulovali L. a P. Paulsonovi (1996, s. 41), „můžete se naprosto legitimně snažit promyšleně ovlivňovat názory ostatních“. 2. OBSAH PORTFOLIA Doporučené části: ØMoje profesní filozofie ØMoje profesní kompetence ØMoje profesní vzdělávání 3. PROCES TVORBY PORTFOLIA Autentické zkušenosti s tvorbou portfolia (předmět Tvorba profesního portfolia). SKRIPTA: PROFESNÍ PORTFOLIO Slouží k podpoře osobnostního a profesního rozvoje učením se ze zkušenosti. Formativní funkce: Co se učím? Kým /jakým učitelem se stávám? ØStudent se zamýšlí (vnitřní dialog) ØSebehodnotí ØStanovuje si cíle a cesty ØŘídí svůj profesní růst ØSdílí Sumativní funkce: Co umím (profesní kompetence)? Kdo/jakým učitelem jsem? ØPrezentuje ØProkazuje autentickými materiály a jejich reflektováním ØAktivně se podílí na profesním dialogu Ø Ø KRITÉRIA KVALITNÍHO PORTFOLIA Při formativní funkci: ØAutentické vyjadřování studenta o tom, co je pro něj důležité. ØReflektivní poznámky týkající se jak teorie, tak praktických zkušeností. ØOtázky a úkoly, které studentovi pomáhají hledat/nacházet „jádro věci“. Při sumativní funkci: ØPP jasně strukturované, argumentovaný klíč ØObsahuje vyvážený poměr T a PX ve vztahu, reflektivní složku, výzvy, dokumenty soustavně shromažďované v průběhu studia i z neformálního vzdělávání Ø Pak by mohly ostatním představit, co komentovaly. A my bychom otázkami mohly podpořit jejich úvahy o sobě – co se o sobě dověděly, s čím jim reflexe pomohla …