Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období v Požadavky RVP PV v Úloha diagnostiky při sledování n vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ v Příklady některých nástrojů pro diagnostickou činnost Úloha diagnostiky při sledování vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ nDiagnostika podporuje: –individualizaci vzdělávání v duchu osobnostního pojetí vzdělávání –rozpoznání vzdělávacích potřeb dětí –porozumění dítěti a možnostem jeho rozvoje –přizpůsobení vzdělávací nabídky potřebám dětí n nDiagnostika není cílem, ale prostředkem nk poznání dítěte. Pomáhá za předpokladu, že je: –systematická a dlouhodobá –komplexní –objektivní –dokumentovaná s využitím vhodných a odpovídajících nástrojů –pružně využívána k další práci s dítětem RVP PV nJe nutné, aby vzdělávací působení učitele vycházelo z pedagogické diagnostiky – z pozorování a uvědomění si individuálních potřeb a zájmů dítěte, ze znalosti aktuálního stavu jeho vývoje, konkrétní životní a sociální situace a pravidelného sledování jeho vývoje a vzdělávacích pokroků. n (RVP PV, 2016, s. 7) n Příklady některých metodických materiálů používaných v MŠ: n- Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV – Oregonská metoda v programu n Začít spolu n -SUKY (RoK) v MŠ, evaluační nástroj používaný v programu MŠPZ - -PREDICT n n Metodika na podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy nVznikla na pomoc tomu, aby učitelky mohly nděti lépe poznat, spolehlivěji sledovat jejich vývoj i učení nnabízet jim aktivity, které je posouvají nvolit odpovídající přístupy a metody n všímat si každého jednotlivého dítěte, rozpoznat individuální vzdělávací potřeby dítěte a přizpůsobovat jim jeho vzdělávání, zachytit problémy v počátcích a včas je řešit n Co je obsahem metodiky 1.Část popisuje, jak můžeme získávat poznatky o dítěti a dozvídat se o jeho osobnosti a individuálních potřebách 2.Část pojednává o komplexním a systematickém sledování projevů dítěte, o pravidelném a opakovaném hodnocení jeho vývojových i vzdělávacích pokroků, o vedení záznamů 3.Část přináší strukturovaný soupis vybraných dovedností předškolního dítěte rozvedených do vývojových řad zachycujících postupná stadia rozvoje 4.Část se zabývá interpretací diagnostických poznatků a jejich využitím v pedagogické činnosti Přílohy nArchy pro diagnostický a pedagogický záznam (podrobné, orientační, komplexní, dílčí, pro předškoláky, pro přípravnou třídu) n nNáměty pro samostatnou cílenou diagnostickou činnost n nCD – program, archy Vývojové řady dovedností a osobnostní charakteristiky n nDiagnostický prostředek, s jehož pomocí lze snadno a spolehlivě sledovat a hodnotit vzdělávací pokroky dítěte nPětistupňové škály cílových dovedností RVP PV nUpozorní, čeho si všímat ve vývoji i v osobnostních projevech) nRozvíjí dovednost pozorovat nProhloubí znalosti z vývojové psychologie UKÁZKA nZná hlavní části těla – na výzvu je dokáže ukázat nHlavní části těla pojmenuje, ale často chybuje nUmí pojmenovat hlavní části těla, event. i detaily hlavy a obličeje nUmí pojmenovat i dílčí části těla nBezpečně pojmenuje nejen viditelné části těla, ale zná i některé vnitřní orgány Oregonská metoda n – klade důraz na hodnocení vývoje n sociálního a citového (vliv teorie n L. Vygotského) – zahrnuje 10 oblastí vývoje - 60 n sledovaných položek; u nás je známá n zkrácená verze – 35 (vliv H. Gardnera) – použita pětistupňová škála (frekvence n sledovaného jevu + stupeň pomoci n dospělého) n SUKy (RoK) v MŠ n – je vytvořen v návaznosti na modelový n program Kurikulum podpory zdraví v MŠ n (M. Havlínová, E. Vencálková a kol., 2006) n – je určen MŠ, které jsou v síti MŠPZ, nebo n podle uvedeného modelového programu n pracují n n SUky MŠ n nSUk je zkratka pro sdružený ukazatel, jenž vznikl sdružením a zobecněním vždy několika ukazatelů dosaženého vzdělání (viz tabulky v Kurikulu PZMŠ). RoK v MŠ nZkratka „rozvoje kompetencí“ PREDICT nNový nástroj určený k diagnostice rozvoje kompetencí nProstředek k odborné konzultaci s rodiči nMetodika pro rodiče a pro učitele (Raabe) 10 oblastí Oblasti Popis 1. Gramotnost Rozvíjí předčtenářskou, předmatematickou a technickou gramotnost, má povědomí o cizích jazycích. 2. Zdraví Chová se zodpovědně ke zdraví svému i druhých, dbá o své tělo. 3. Komunikace Aktivně používá verbální i neverbální komunikaci k vyjádření svých myšlenek, k dorozumění se s druhými. 4. Sebepojetí Poznává sebe sama. 5. Respekt Chová se ohleduplně, tolerantně a s respektem k druhým. 6. Aktivita Projevuje aktivní zájem o okolí a uvědomuje si, že je jeho součástí. 7. Samostatnost Umí se samostatně rozhodovat, za svá rozhodnutí zodpovídá. 8. Přístup k učení Aktivně a zodpovědně přistupuje k učení. 9. Pravidla Dodržuje pravidla soužití, chápe práva a povinnosti svoje i druhých. 10. Řešení problémů Navrhuje různá řešení problémů, zdůvodňuje je a přizpůsobuje se jim. RESPEKT nDětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování: vnímá spravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost. n nVe skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje: v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku: je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy. n nNapodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí. n nJe schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem. n nChápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou: dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování. Elektronická podoba Metodika pro učitele n1. Jak získat informace o dítěti n1.1 Současné pojetí ped. diag. n1.2 Metody ped. diagnostiky n1.2 Jaká úskalí nás mohou potkat při pozorování dětí n2. Záznamový arch n2.1 Vznik záznamového archu n2.2 Jak se záznamovým archem pracovat n3. Komunikace s rodinou n3.1 První setkání s rodiči n3.2 Konzultační hodiny n3.3 Než půjde dítě do školy n4. Diagnostická činnost v praxi Příručka pro rodiče n1. Než půjde vaše dítě ndo mateřské školy n1.1 Co vaše dítě potřebuje před nástupem do MŠ n1.2 Adaptační období n2. Záznamový arch PREDICT n2.1 K čemu záznamový arch slouží n2.2 Jak získávají učitelky informace o dítěti n3. Komunikace rodičů s učitelkou n3.1 První setkání s rodiči n3.2 Konzultační hodiny n3.3 Než půjde dítě do školy n4. Diagnostická činnost v praxi Záznamový arch jako součást portfolia dítěte Záznamový arch jako prostředek pro konzultaci s rodinou n Inovace RVP PV (2016) nDůležitou oblastí autoevaluace je posuzování výsledků vzdělávání, které učitel průběžně a systematicky provádí za využití metod a nástrojů pedagogické diagnostiky. Pedagogická diagnostika je součástí pedagogické evaluace. Prostřednictvím pedagogické diagnostiky učitelé získávají důležité informace o pokrocích dítěte. Nejedná se o hodnocení jednorázové, ale průběžné. V předškolním vzdělávání jsou pro učitele důležitým ukazatelem klíčové kompetence rozpracované do podoby očekávaných výstupů.