Didaktika předškolního věku Zora Syslová 2018 Obsah 1.Didaktické kategorie. 2.RVP PV a cíle vzdělávání. 3.Obsah vzdělávání. 4.Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). 5.Individualizace v předškolním vzdělávání. 6.Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). 7.Hra, její význam, znaky. 8.Motivace a emoční vývoj. 9.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. 10.Výukové metody, aktivizace dětí. 11.Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. 12.Hodnocení výsledků vzdělávání. Požadavky k zakončení •80% docházka •Zpracování podkladů pro diskuzi na kolokviu •Aktivní zapojení na kolokviu • Rozhovor s fakultní cvičnou učitelkou •o spontánních činnostech dětí (volné hře) a řízených (didakticky zacílených) činnostech, respektive o didaktických kategoriích vztahujících se k řízeným činnostem: •Cíle vzdělávání (s jakými cíli učitelky pracují, jak je využívají při plánování vzdělávací práce, co si myslí o současných cílech předškolního vzdělávání, jak rozumí jejich formulaci a struktuře v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání apod.). •Obsah vzdělávání (jak vnímají učitelky obsah vzdělávání a jeho vztah k cílům, co je v MŠ myšleno učivem, jaký je rozdíl mezi učivem v MŠ a v ZŠ apod.). •Organizační formy (jaké organizační formy jsou v MŠ využívány, jak se v nich projevuje aktivita, spontaneita a tvořivost dětí apod.). •Metody vzdělávání (jaké metody vzdělávání učitelky upřednostňují a proč, jak výběr metod ovlivňuje výsledky předškolního vzdělávání). •Hra (jaký prostor je dětem dávám pro hru, jaký má učitelka názor na hru dětí v MŠ, jakým způsobem podporuje hru dítěte / jejich spontánní aktivity). • Studium odborné literatury: •Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: VÚP. •Suchánková, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál. •Syslová, Z., et al. (2018). K didaktice v předškolním vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. •Šmelová, E, Prášilová, M., et al. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. • •Písemně vyhodnotit, do jaké míry se ztotožňují názory učitelky a zkušenosti z praxe s odbornou literaturou. •Kritéria pro hodnocení: •odevzdání písemného vyhodnocení rozhovoru a studia odborné literatury v elektronické podobě do 30. 12. 2018 na syslova@ped.muni.cz. •aktivní zapojení do skupinové diskuze nad vybranými didaktickými kategoriemi v rámci kolokvia. • • Co je didaktika •Didaskein – učit, vyučovat, poučovat, jasně vykládat, dokazovat • •Didaktika – umění vyučovat • * J.A.Komenský (1592-1670) – Didaktika velká (1657) * O.Chlup (1875-1965) – Středoškolská didaktika (1935) • Didaktika školy mateřské (1948) •„Didaktiku vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko-historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučováním a učením.“ •Skalková, 2007 • Struktura vyučovacího procesu •Ve struktuře celistvého procesu vyučování lze vyčlenit následující prvky, mezi nimiž se utvářejí vzájemné složité vztahy: • • a)Cíle procesu vyučování b)Obsah (učivo) c)Součinnost učitele a žáků d)Metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování e)Podmínky za nichž proces vyučování probíhá j0299125 Didaktický trojúhelník • • • • • •okolí • • • •cíle •učitelka •vyučování •dítě •učení •učivo (činnosti) • metody, org. formy • komunikace, interakce •podmínky • • • • • • • • • • • • •S vědomím historických souvislostí lze chápat předškolní didaktiku jako teorii, jako poznatkový systém, který pro proces vzdělávání dítěte předškolního věku řeší problematiku cílů, obsahů, prostředků, podmínek, metod uplatněných učitelkou a metod nabídnutých dítěti, organizačních forem, očekávaných a dítětem osvojovaných komponent kompetencí. Jde o systém pedagogických pojmů a jejich vzájemných vazeb ve vztahu ke vzdělávací činnosti zaměřené na dítě od narození do doby jeho nástupu do povinného základního vzdělávání, jež respektuje individuální a věkové zvláštnosti dítěte tohoto věku. •Syslová, et al., 2018 1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání •2001 (bez klíčových kompetencí) •2004 •2016 (inovace - terminologie, posílení práce s dětmi s SVP, zpřesnění požadavků na obsah ŠVP a cílený – termínovaný rozvoj podmínek vzdělávání, ped. diagnostika) •2017 (podmínky pro vzdělávání dvouletých dětí) •2018 – zrušení povinného 2hodinového překrývání Obsah RVP PV •Zásady předškolního vzdělávání •Cíle vzdělávání •Obsah vzdělávání •Podmínky vzdělávání •Autoevaluace •Povinnosti učitele •Tvorba ŠVP Pojetí RVP PV •Hlavní principy RVP PV: üZaměřuje se na vytváření základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání (kompetence = soubor předpokládaných dovedností, vědomostí, postojů, schopností a hodnot). üDefinuje kvalitu předškolního vzdělávání z hlediska cílů, podmínek, obsahu i výsledků, které má přinášet (Kvalita je definována pomocí očekávaných výstupů s upozorněním na rizika, které ohrožují úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga). • — • q Pojetí RVP PV •Hlavní principy RVP PV: üAkceptuje přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. üDůsledně je promítá do obsahu, forem a metod předškolního vzdělávání. üUmožňuje rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb. • HOLISTICKÉ POJETÍ • • • • • • •Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka Cyklický diagram Dítě a ten druhý Dítě a společnost Dítě a svět Dítě a jeho tělo Dítě a psychika Integrovaný přístup •Je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání by mělo probíhat na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích. Znamená to smysluplné propojování všeho, co bývalo uměle členěno do „výchovných složek“ . • •RVP PV, s. 8 •