• •Hodnocení výsledků vzdělávání • •Zora Syslová APIV-A Hodnocení je činnost učitele, v níž učitel zjišťuje znalosti, dovednosti, postoje dítěte v určité etapě jeho vzdělávání, aby je porovnal s žádoucím stavem (cíli) a formuloval takové hodnotící výroky a zaváděl taková opatření, která budou dítě stimulovat k dosažení tohoto stavu. Jeho cílem je posoudit výsledky vyučovací činnosti učitele a učební činnosti dítěte ve vztahu k plánovanému cíli a rozvíjet tak jeho celkovou osobnost. • Definice hodnocení Formativní hodnocení Sumativní hodnocení APIV-A • • Formy hodnocení APIV-A • • APIV-A C:\Users\Lucka.DESKTOP-D2J3VCG\Pictures\iCloud Photos\Downloads\IMG_1957.JPG APIV-A C:\Users\Lucka.DESKTOP-D2J3VCG\Pictures\iCloud Photos\Downloads\IMG_1956.JPG APIV-A • Jak má vypadat správné hodnocení? funkce •MOTIVAČNÍ •POZNÁVACÍ KOREKTIVNÍ ROZVÍJEJÍCÍ APIV-A Jaká pozitiva přináší hodnocení? APIV-A •závažná složka komunikace mezi U-D- R; •nejen nástroj informací pro učitele, rodiče, ale i nástroj informací pro děti; •dovednost; •podmiňuje vztah dítěte k činnosti; •spolurozhoduje o motivaci dítěte k činnosti; •ovlivňuje jeho sebepojetí. …za všech okolností budou maximálně podporovány individuální rozvojové možnosti dětí a bude tak každému dítěti umožňováno dospět v době, kdy opouští mateřskou školu, k optimální úrovni osobního rozvoje a učení, resp. k takové úrovni, která je pro dítě individuálně dosažitelná RVP PV (2018, s. 5). • Proč je hodnocení výsledků dětí tak důležité? Metodika pro učitele •1. Jak získat informace o dítěti •1.1 Současné pojetí ped. diag. •1.2 Metody ped. diagnostiky •1.2 Jaká úskalí nás mohou potkat při pozorování dětí •2. Záznamový arch •2.1 Vznik záznamového archu •2.2 Jak se záznamovým archem pracovat •3. Komunikace s rodinou •3.1 První setkání s rodiči •3.2 Konzultační hodiny •3.3 Než půjde dítě do školy •4. Diagnostická činnost v praxi • APIV-A Systém podporující rozvoj dítěte •maximální •podpora •individuálních •rozvojových •možností dětí APIV-A •Diagnostická činnost: komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Zaměřuje se na složku obsahovou (dosažená úroveň vědomostí), procesuální, emocionálně - sociální úroveň dětí, úroveň psychických funkcí, anamnestické údaje o dítěti, rodině a dalších institucích. Součástí je hodnocení a klasifikace (Zelinková, 2001). •Prostřednictvím pedagogické diagnostiky učitelé získávají důležité informace o pokrocích dítěte. Nejedná se o hodnocení jednorázové, ale průběžné. Systém pojmů APIV-A Hodnocení: - jako zpětná vazba dítěti - jako hodnocení pokroků jednotlivých dětí - jako výsledků krátkodobých plánů - jako sebehodnocení dětí