Obsah vzdělávání •Obsah vzdělávání je „prostředek kultivace člověka, odrážející úroveň poznání a sociální zkušenosti, zajišťující integritu a kontinuitu vývoje společnosti“. •Průcha, Walterová, Mareš, 2009, s. 143 •Obsah školního vzdělávání a obsah výuky. V případě obsahu školního vzdělávání jde v podstatě o „učební osnovy“. Ty jsou chápané jako soubor vzdělávacích cílů, obsahů, ale i metod a organizačních forem. V předškolním vzdělávání představují učební osnovy integrované bloky a informace, jak se s nimi pracuje ve třídě, respektive, jak jsou realizovány v třídním vzdělávacím programu. • Obsah vzdělávání •2 přístupy k tvorbě integrovaných bloků -Lineární -Horizontální (flexibilní) Obsah - témata •V předškolním vzdělávání by mělo být v dostatečné míře uplatňováno situační učení založené na vytváření a využívá situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí tak, aby se dítě učilo dovednostem a poznatkům v okamžiku, kdy je potřebuje a lépe tak chápalo jejich smysl. • •RVP PV, 2017, s. 7 • Obsah podle KPZMŠ •Témata vznikla v souladu s osobnostními a celospolečenskými cíli, které směřují k výchově nezávislého a zodpovědného člověka, který bude umět žít v harmonii sám se sebou, s ostatními lidmi i s přírodou a bude své prostředí aktivně ochraňovat. •Jde o pět obecných okruhů/hledisek, které zasahují všechny oblasti vydělávání včetně kompetencí, kterých by mělo dosáhnout dítě odcházející z MŠ, na základě svých možností: •Identita •Společenství •Příroda •Aktivita •Zdravý životní styl • •Hlediska/okruhy vymezují vzdělávací nabídku (činnosti) a charakterizují smysl a obsah jednotlivých témat. •Z jednotlivých témat s přidělenými kompetencemi budou třídy čerpat náměty, náplň i cíle pro tematické části realizované ve třídě. Teprve v nich dojde k námětovému zpřesnění a ke konkretizaci obsahu, neboť budou reagovat na skutečné situace a potřeby dětí. •Obsah výuky je prezentován jako „učivo“. Učivo je vymezeno jako „souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a zájmů, které si jedinec osvojil prostřednictvím vzdělávacího procesu“ (Vališová, Kasíková et al., 2010, s. 143). V případě předškolního vzdělávání se tedy jedná o vzdělávací nabídku, která je realizována v rámci třídního vzdělávacího programu, respektive v rámci tematické části. • LITERATURA: •BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 •KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6 •PASH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 •