Tvorba profesního portfolia Zora Syslová, Michaela Píšová, Veronika Rodová, Anna Tomková Obsah 1.Význam, účel, proces tvorby profesního portfolia. Očekávání studentů (5.10.). 2.Obsah portfolia, jeho struktura, reflexe vybraných dokumentů (19.10.). 3.Elektronická práce s portfoliem (23.11.). 4.Prezentace portfolií s ukázkou vybraných artefaktů na téma „Co jsem se o sobě dověděl“. Akční body profesního rozvoje studentů (14.12.). › Požadavky na zakončení ›100% docházka ›Vytvoření portfolia a zpracování jeho power-pointové prezentace (vložení do moodlinky) – 30.10.2018 ›Zpracování zpětné vazby vybraného portfolia – 12.12.2018 1. Očekávání studentů -Co už vím o portfoliu? -Co se chci dovědět? -Co jsem se dověděla …. › Zkušenosti ›Jaké jsou vaše zkušenosti s portfoliem? Význam, účel, proces tvorby profesního portfolia › PORTFOLIO ›etymologie: portatio (nošení) a folium (list) – z latiny ›využívá se v různé podobě v řadě oblastí lidské činnosti (politika, ekonomie a finančnictví, umělecké a tvůrčí obory ...) › ›soubor materiálů/dokumentů/artefaktů (výtvorů), který je: ›strukturovaný, ›selektivní, ›reprezentativní, ›srozumitelný „publiku“ (Píšová, 2007, s. 40). › PROFESNÍ PORTFOLIO › ›„Portfolio je více než propracované album nebo soubor psaných dokumentů: je to individualizovaný portrét učitele – profesionála reflektujícího svoji filosofii a praxi. Tento portrét je plně realizován prostřednictvím učitelova uváženého výběru artefaktů a promyšlené reflexe těchto artefaktů, které poskytují vhled do učitelova /profesního/ růstu.“ (Painter, 2001, s. 31) TYPY PORTFOLIA ›portfolio vývojové -dokumentuje profesní rozvoj studenta, jinými slovy, odpovídá spíše na otázku „Kým se stávám a jak?“ než na otázku „Kdo jsem?“ (Wyatt & Looper, 1999, s. 14) -může spojovat perspektivu retrospektivní a akční › ›portfolio prezentační -metafora „výkladní skříně“: jde především o dokumentaci vlastních profesních kvalit, úspěchů, silných profesních stránek -předpokládá se prezentace takového portfolia konkrétnímu „publiku“, ať v písemné, či ústní podobě, s čímž je spojeno jeho případné vysvětlení i obhajoba VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO ›CÍLE ›cílem práce s portfoliem je pomoci vám při seberozvoji a sebehodnocení ›portfolio vám dává možnost uvědomovat si význam procesu učení a získat dovednost samostatně dokumentovat svůj vývoj ve znalostech, dovednostech a postojích v rámci učitelské přípravy ›současně umožňuje získat zkušenosti, které bude možné využít je při zpracování diagnostických a žákovských portfolií v budoucí profesi. › VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO ›FUNKCE ›formativní – v průběhu vašeho učení, profesního rozvoje a utváření profesního myšlení a uvažování ›sumativní - zejména při státní závěrečné zkoušce (SZZ), která je plánována jako zkouška profesní způsobilosti, nikoli jako zkouška teoretických znalostí. Státní závěrečná zkouška by měla ověřovat vaši způsobilost k výkonu profese učitele s využitím vašeho portfolia. ›prezentační – např. při vstupu do praxe, respektive při ucházení se o místo učitele VAŠE PROFESNÍ PORTFOLIO › ›prostřednictvím portfolia získáváte novou roli, stáváte se plnohodnotným spoluaktérem vlastního profesního rozvoje a jeho hodnocení (student ownership), neboli, jak to formulovali L. a P. Paulsonovi (1996, s. 41), „můžete se naprosto legitimně snažit promyšleně ovlivňovat názory ostatních“ Práce ve dvojicích ›Vyměňte si portfolia a pokuste se zjistit o svém kolegovi (kolegyni) co nejvíce informací tak, abyste ho dokázal ostatním představit. Práce ve skupině ›Vyberte 3-5 artefaktů, které nejlépe vystihují osobnost a profesní dovednosti studenta učitelství a prezentujte je za skupinu. Vysvětlete proč jste vybrali právě tyto. Reflexe ›Proč jste do portfolia dávali materiály, které tam máte a co vypovídají o vašem profesním rozvoji a profesních dovednostech? Vložili byste nyní do svého portfolia něco jiného? › Úkoly na příště: ›Seznamte se se skripty – https://munispace.muni.cz/book?id=1013 ›Můžete diskutovat na moodlince –http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2778 ›