ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruchy učení Mgr. Markéta Olbertová ŠKOLNÍ ZRALOST Tělesný vývoj a zdravotní stav dítěte Poznávací a kognitivní zralost Pracovní předpoklady a návyky Emoční, motivační a sociální zralost RVP ZV – ŠVP ZV Hlavním vzdělávacím cílem základního vzdělávání je „pomoci žákům utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělávání“. (RVP ZV, 2007) PŘEHLED ZÁKLADNÍCH KROKŮ PŘI ZÍSKÁVÁNÍ PODPŮRNÉHO OPATŘENÍ Opatření 1. stupně ZŠ vzdělává žáka s využitím podpůrných opatření 1. stupně (individuálně či zpracuje PLPP) → pravidelná podpora školním poradenským pracovištěm a pedagogy → podpora je úspěšná a není tak třeba vyšetření v ŠPZ Opatření 2. – 5. stupně ZŠ doporučí návštěvu ŠPZ, případně se k ní rodič sám rozhodne → nejpozději do 3 měsíců od objednání je vystaveno doporučení ke vzdělávání žáka ZŠ doporučí návštěvu ŠPZ, ale rodič nebo zletilý žák nenavštíví ŠPZ za účelem nastavení PO → škola se obrátí na zástupce orgánu veřejné moci (OSPOD) a v souladu se zákonem o sociálně právní ochraně dětí požádá o součinnost (mezní varianta) CO POTŘEBUJE UČENÍ • bezpečné prostředí • smysluplnost • přiměřený čas • zapojení více smyslů • zapojení a využití emocí PRAVIDLA HODNOCENÍ • motivující • využívat popisného jazyka • sebehodnocení • průběžné mapování, sledování pokroku (posunu) • provádět vzhledem k předchozímu a očekávaného stavu • hodnotit směrem k individuálním schopnostem každého žáka STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ HETEROGENITY TŘÍDY • vnitřní diferenciace vyučování • individualizace vyučování • strukturace (struktura úkolů, návodů, času, plán práce, kooperace…) • péče o klima třídy (školy) • podpora vzdělávacích potřeb žáků (pedagogická diagnostika, nová role učitele) DIFERENCIACE A INDIVIDUALIZACE: • na úrovni učiva • zjišťování výsledků učení • hodnocení ODKAZ – jak vidí text dyslektik HTTP://GEON.GITHUB.IO/PROGRAMMING/2016/03/03/DSXYLIEA PÍSMO PRO ŽÁKY SE SPU  velikost (14)  typ písma (comic sans, arial) Ne - patkové písmo, kurzíva! – mnoho energie pro rozluštění  řádkování – minimum 1,5  barva podkladu – individuální. Co ale nevyhovuje nikomu? (černá na bílém pozadí – všechny učebnice). Využívají se barevné folie, případně přemalování stránky barvou, která je příjemná. Únava vyvolává bolest očí, hlavy… SPECIFIKA HODNOCENÍ ČTENÍ U ŽÁKŮ SE SPU • neporovnávat, nevyvolávat k hlasitému čtení delších textů • vést k správné technice čtení • respektovat pomalé tempo • nehodnotit rychlost, plynulost • oceňovat snahu, motivovat • vycházet z toho, co žák zvládl, z aktuální úrovně reedukace • nezahrnovat specifické chyby do hodnocení SPECIFIKA HODNOCENÍ PÍSEMNÉHO PROJEVU U ŽÁKŮ SE SPU • kvalita písemného projevu souvisí s únavou, negativní zkušeností • oceňovat snahu dítěte psát, dílčí úspěchy • hodnotíme to, co stihl žák vypracovat • nenutíme dopisovat a přepisovat, co nestihli • tolerovat pomalé tempo • do hodnocení nezahrnovat sníženou kvalitu písma a úpravu sešitů • nehodnotit specifické chyby • ověřovat chybovost ústně CIZÍ JAZYK • zohledňujeme dopady poruchy učení • hodnotíme osvojení základní slovní zásoby, slovních spojení a frází ústní formou • doplňování slov do vět • omezit písemnou a čtenou formu zkoušení (u těžších forem SPU nezahrnovat do hodnocení) • v IVP stanovit konkrétní a dosažitelné cíle • písemný projev – tolerovat foneticky správně napsané • volit adekvátní náročnost (dříve uvolnění z cizího jazyka – ale problém se studiem!) SPECIFIKA KOMUNIKACE S RODIČI ŽÁKŮ SE SVP • rodiče se vyrovnávají s odlišností dítěte • rodiče jsou více konfrontováni s neúspěchem dítěte (relativita – co je neúspěch?) • využití jejich znalostí a zkušeností • učitel konstatuje rozvoj obtíží – popis, jak to vidí rodiče, silné stránky dítěte, společné hledání řešení (případně PLPP) • vyjasnit možná odlišná očekávání z hlediska nároků na dítě • vyjasnit přístup k hodnocení dítěte • vyjasnit očekávání ohledně toho, co realizuje učitel sám, co po dohodě s rodiči a co rodiče