Okruhy otázek ke zkoušce z předmětů Úvod do studia dějepisu a Historický proseminář: A – ÚVOD: 1) Historie jako věda – předmět, poslání, vztah k dalším oborům, členění historické látky 2) Vývoj dějepisectví, filozofie dějin – charakteristika, představitelé 3) Filozofie českých dějin, spor o smysl českých dějin 4) Vysokoškolské studium dějepisu – obecná charakteristika, dějepis na Pedagogické fakultě MU 5) Organizace historické práce, historická pracoviště (univerzity, Akademie věd, historické společnosti 6) Historická vlastivěda 7) Historické časopisy – rozdělení, charakteristika, příklady 8) Archivy 9) Kroniky a kronikářská práce 10) Muzea – rozdělení, charakteristika, příklady 11) Památková péče (vývoj, charakteristika, příklady NKP, památky UNESCO aj.) 12) Mýty, stereotypy českých dějin – příklady, přístupy k aktuálním společensko-politicko-historickým diskusím. 13) Knihovny, samizdatová, exilová, zahraniční literatura 14) Problém českých historických mýtů a stereotypů, příklady a přístup k nim ve školní praxi B - PROSEMINÁŘ 1) Základní etapy vědecké historické práce 2) Literatura (studium, zpracování, rozdělení, kartotéky), bibliografie 3) Prameny (pojem, klasifikace) 4) Písemné prameny – rozdělení, charakteristika, edice a ediční činnost 5) Orální historie, práce s pamětníky, kritický přístup k moderním dějinám 6) Kritika a interpretace pramenů 7) Metody historikovy práce 8) Zveřejňování a publikování výsledků odborné vědecké práce – příklady, charakteristika 9) Obsahová struktura diplomové práce (A-Z), metodika zpracování diplomových prací 10) Poznámkový aparát a jeho formy