Dotazník VARK Následující dotazník obsahuje 13 otázek popisujících běžné životní situace. Každá otázka obsahuje 3 až 4 nabízené odpovědi. Zakroužkujte v přiloženém záznamovém listě tu nabízenou odpověď, která nejlépe vystihuje vaše reakce v případě, že byste měli řešit příslušnou situaci. Můžete zakroužkovat i více nabízených odpovědí, pokud vystihují vaše reakce. Jestliže některá otázka dotazníku obsahuje popis životní situace, kterou si neumíte představit, vynechejte tuto položku a nekroužkujte žádnou nabízenou odpověď. Na jednotlivé položky dotazníku neexistují správné ani nesprávné odpovědi. 1) Představte si, že si telefonicky povídáte se svým dobrým známým, který je ve vašem městě cizinec, je ubytovaný v hotelu a má pronajaté auto. Chtěl by vás později navštívit ve vašem bytě. Jakým způsobem byste mu vysvětlili, jak se dostane z hotelu do vašeho bytu? a. nakreslil bych mu na papír mapu, kudy má jít, b. vysvětlil bych mu (řekl - popsal), kudy má jít, c. napsal bych mu na papír pokyny (ne mapu), kudy má jít, d. přišel bych pro něj a odvezl bych ho svým autem. 2) Nejste si jistý, jestli název ulice máte vyslovit s dlouhým a – Jirásková anebo s krátkým a – Jiráskova. Co byste dělal, abyste název vyslovil správně? a. vyhledal bych si správnou výslovnost ve slovníku, b. napsal bych si ve své představě (v duchu) název ulice s krátkým a i s dlouhým a a vybral bych si variantu, která se mi více líbí, c. vyslovil bych si v duchu název ulice s krátkým a i dlouhým a a vybral bych si variantu, která lépe zní v uších, d. napsal bych si obě varianty názvu ulice na papír a vybral bych si podle toho, která by se mi více líbila. 3) Spolu s kamarádem se chystáte na poznávací zájezd. Právě jste dostali z cestovní kanceláře pokyny i s trasou zájezdu. Jak byste reagoval: a. zavolal bych hned kamarádovi a řekl mu to, b. poslal bych mu kopii pokynů a trasy zájezdu, c. ukázal bych mu na mapě jednotlivá místa, která navštívíme, d. řekl bych mu, co chci dělat na každém místě, které navštívíme. 4) Chtěl/a byste uvařit nějaké dobré jídlo pro vaši rodinu. Jak byste postupoval/a? a. uvařil/a bych už vyzkoušené jídlo, na které nepotřebuji recept, b. listoval bych kuchařkou a jídlo bych vybral podle obrázku, c. vyhledal bych v kuchařce nějaký speciální recept. 5) Na vaše pracoviště přišla skupina lidí z pracoviště, s kterým udržujete pracovní kontakty. Toto pracoviště je ve vzdáleném městě. Návštěvníci by se od vás chtěli dozvědět něco o přírodních krásách v okolí vašeho města. Jak byste zareagoval? a. ukázal bych jim přírodní krásy přímo v okolí měst, b. ukázal bych jim fotografie a obrázky, na kterých jsou přírodní krásy, c. dal bych jim propagační brožuru popisující přírodní krásy, d. řekl bych jim o přírodních krásách. 6) Chcete si jít koupit nový hudební přehrávač. Co kromě ceny nejvíc ovlivní váš výběr? a. prodavač, který mi poví vše, co chci vědět o přehrávači, b. přečtení detailů o přehrávači v příručce k přehrávači, c. zkouška ovládání přehrávače a poslouchání písniček, d. dizajn (vzhled) přehrávače. 7) Zkuste si vzpomenout, jak jste se učil pracovat s počítačem, hrát nějakou PC hru, obsluhovat nějaký nový přístroj (např. vysavač, kuchyňský mixér), nebo ovládat mobilní telefon. Jakým způsobem jste se naučil nejlépe vykonávat příslušnou činnost? a. podle diagramů, schémat, obrázků uvedených v příručce, b. podle písemného návodu uvedeného v příručce, c. posloucháním jiné osoby, která mi vysvětlila postup činnosti, d. manuální činností, zkoušením jak to správně udělat. 8) Máte problémy se zrakem. Od očního lékaře byste chtěl vysvětlení vaší nemoci v podobě: a. aby mi řekl, co mi je, b. aby mi ukázal na obrázku, diagramu, v čem spočívá porucha mého zraku, c. aby mi ukázal poruchu mého zraku na modelu oka. 9) Chcete se naučit používat nový počítačový program na vašem počítači. Jakým způsobem je pro vás nejvýhodnější se to naučit? a. sednu si za počítač, pokusím se spustit program a ovládat ho podle příslušných pokynů na obrazovce, b. přečtu si nejdříve příslušnou příručku, v které je popsaná práce s programem, c. zavolám kamarádovi, aby mi vysvětlit, co mám dělat. 10) Ubytoval jste se v hotelu v cizím městě, máte pronajaté auto a chtěli byste navštívit známého, ale neznáte jeho adresu a nevíte, jak se k němu dostat. Co byste chtěl, aby váš přítel udělal? a. nakreslil mi mapu, jak se k němu mám dostat, b. řekl mi instrukce, jak se k němu dostat, c. napsal mi na papír instrukce, jak se mám k něm dostat, d. přišel si mě vyzvednout do hotelu a odvézt mě jeho autem. 11) Chcete si koupit určitou učebnici. Co, kromě ceny, nejvíc ovlivní váš výběr? a. to, že z některých částí jsem se už učil, b. řekl mi o ní přítel, c. rychlé přečtení některých částí knihy, d. vzhled knihy, jej formální stránka (barevnost, obálka, tisk apod.) 12) V kině promítají nový film. Na základě čeho se rozhodnete podívat se na tento film? a. slyšel jsem v rádiu reportáž o filmu, b. četl jsem kritiky o filmu, c. viděl jsem reklamní záběry z filmu. 13) Máte rádi učitele, který při vyučování: a. používá učebnici, příručky, rozdává písemné materiály, v kterých je učivo prezentované, b. používá diagramy, schémata, vývojové diagramy, c. organizuje laboratorní práce, cvičení, exkurze, d. diskutuje se studenty. Vyhodnocení dotazníku 1. Spočítejte si všechny odpovědi, které jste v dotazníku zaškrtli. 2. V následujícím schématu zakroužkujte a potom spočítejte všechny odpovědi, které jste v dotazníku zaškrtli: V – vizuálně – neverbální (zrakovo-obrazový) učební styl 1a, 2b, 3c, 4b, 5b, 6d, 7a, 8b, 10a, 11d, 12c, 13b spolu ...........bodů A – auditívní (sluchový) učební styl 1b, 2c, 3a, 4c, 5d, 6a, 7c, 8a, 9c, 10b, 11b, 12a, 13d spolu ...........bodů R – vizuálně – verbální (zrakovo-slovní) učební styl 1c, 2a, 3b, 5c, 6b, 7b, 9b, 10c, 11c, 12b, 13a spolu ...........bodů K – kinestetický (pohybový) učební styl 1d, 2d, 3d, 4a, 5a, 6c, 7d, 8c, 9a, 10d, 11a, 13c spolu ...........bodů 3. Odečtěte od nejvyššího počtu bodů, které jste v jednom z řádku dosáhli, postupně počty bodů v ostatních řádcích. 4. Porovnejte číselné hodnoty jednotlivých rozdílů s hodnotami uvedenými v tabulce: Celkový počet odpovědí Velmi silná preference Středně silná preference Mírná preference Do 16 4 a víc 3 2 17 – 22 5 a víc 4 3 23 – 30 6 a víc 5 4 Nad 30 7 a víc 6 5 5. Pokud je rozdíl větší, a nebo stejný jako hodnota uvedená v příslušném řádku tabulky, vyberte ten řádek tabulky, který odpovídá celkovému počtu odpovědí, preferujete (silné, střední, mírné – podle toho, jakou hodnotu uvedenou v tabulce rozdíl převyšuje) ten učební styl, ve kterém jste dosáhli nejvyšší počet bodů v porovnání s příslušným učebním stylem (reprezentujícím řádek, který odečítáte. Pokud je rozdíl menší než nejnižší hodnota uvedená v příslušném řádku tabulky, rozdíl v preferencích není podstatný a jedná se o smíšený učební styl. Smíšený učební styl může nastat z preferencích dvou, tří, a nebo všech čtyř učebních stylů. Jméno V A R K Celkový počet odpovědí