Modernizace a racionalizace vyučovacího procesu v odborném výcviku Oblasti modernizace a racionalizace vyučovacího procesu } }Předmětem modernizace je zvyšování efektivity výukového procesu k úspěšnému plnění cílů. } }Oblasti: }Výukové cíle dané školy a daných předmětů }Obsah a struktura jednotlivých předmětů }Řízení a organizace výukového procesu }Využívání učebních pomůcek a didaktické techniky Rozvoj vědních disciplín, ekonomiky a společnosti požaduje požadavek soustavné modernizace a racionalizace výukového procesu ve všech vyučovacích předmětech. Cíle - požadavky }Konzistentnost }Podřízenost nižších cílů cílům vyšších }Přiměřenost }Možnostem a schopnostem žáků, učitele, reálným podmínkách vyučování }Vyjádření v pojmech výkonů žáků }Vyjádření změny v osobnosti žáka NE to, co bude učitel dělat }Nepoužívat nejednoznačná slovesa typu pochopit, znát, rozumět, osvojit si, naučit se! =>AKTIVNÍ slovesa }Respektování taxonomie cílů vyučovacího procesu }Existuje více úrovní osvojení si učiva než jen zapamatování Taxonomie cílů }Cíle pro vyšší úroveň učení se }Postupy, hledání řešení }=> heuristické metody, sokratovské rozhovory (teze-antiteze-syntéza) Taxonomie cílů v psychomotorické rovině SWOT analýza – aktuální příležitosti a hrozby škol v ČR }Specifické cíle: }Charakterizovat pojem vnější prostředí organizace. (2. kategorie cílů podle revidované Bloomovy taxonomie) }Charakterizovat pojem příležitost. (2. kategorie) }Charakterizovat pojem hrozba. (2. kategorie) }Porozumět článku. (2. kategorie) }Vysvětlit obsah článku vlastními slovy ostatním studentům ve třídě. (2. kategorie) }Rozlišit, které informaci z článku mohou mít dopad na střední školy. (4. kategorie) }Uvést argumenty proč bude mít informace z článku dopad na střední školy. (4. kategorie) }Rozhodnout, zda dopad na střední školy bude pozitivní nebo negativní. (5. kategorie) }Kategorizovat dopady do příležitostí a hrozeb sepsáním matice příležitostí a hrozeb. (5. kategorie) }Navrhnout možné strategie (opatření), jak může střední škola reagovat na změny vnějšího prostředí (6. kategorie) }Odvodit kritické faktory úspěchu středních škol ukazující, na jakých faktorech závisí jejich úspěch. (6. kategorie) } Obsah učiva }Pozor na předimenzovanost učiva }Zaměření se pouze na osvojování poznatků (=>výklad, prezentace) }Výchovná a rozvíjející funkce školství? Rozvoj citové, hodnotové, mravní stránky osobnosti? Rozvoj klíčových kompetencí? }Monolog učitele – co dělají žácí? }Poslouchají, opisují, napodobují učitele, řeší úlohy jako on, mechanicky memorují bez pochopení }Základní učivo x rozšiřující učivo }Umožňuje diferencovat žáky podle výkonu, nadání, schopností, úsilí, … Příprava na život a práci současnou i budoucí }Všeobecný cíl výchovy a vzdělávání }Respektování změn ve vývoji společnosti }Intenzivní konkurenční boj na světových trzích – tvořivost, celoživotní vzdělávání }Exploze informací – klíčové kompetence,schopnost získat, zpracovat, aplikovat informace }Prudký vědecko-technický rozvoj – člověk X stroje, roboti }Demografické změny ve společnosti – celoživotní vzdělávání }Migrace – multikulturní výchova, globální kulturní gramotnost }Znečistění životního prostředí, nedostatek potravy a pitné vody }Malé a střední podnikání – rychlé reakce na měnící se podmínky }ICT } Moderní ICT }Pro zatraktivnění výuky }Internet věcí }Chytrý dům, chytré výlohy, monitorování tlaku v pneumatikách }Virtuální realita }Brýle simulující opilost }Rozšířená realita }Plánování stavby domu, rekonstrukce }Výuka řemesel – brýle promítnou, jak věc opravit, opracovat (není nutné přerušit práci za účelem nahlédnutí do manuálu) }3D tisk }Umělé kyčelní klouby ICT a jejich vliv na vyučovací proces }Internet = nekonečný zdroj informací }Informace pravdivé X nepravdivé X vytržené z kontextu }Jak najít relevantní a pravdivé informace }Učitelé vzdělávají děti pro život, aniž by věděli, jaký bude }Jak dlouho budeme učit děti psát rukou? }Od učitele se očekává stále více }Práce s moderní technikou, nové metody } }Integrace nových ICT není dána množstvím technických zařízení používaných při výuce, ale tím, jakým způsobem a z jakých důvodů jsou tato zařízení používána! Výukové zdroje: -rvp.cz -Databaze.op-vk.cz (databáze výstupů projektů ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) -Ceskaskola.cz (provozuje Albatros media) Inspirativní a informační zdroje }Google }Scholar.google.com } recenzované online dostupné akademické časopisy, knihy, konferenční příspěvky, diplomové práce a disertace }Le-Sy nápadů – inspirativní weby a metodiky }Dumy.cz }RVP }NUOV }… Tablety ve školství }Výhody: }Tvorba příprav, organizace času – kalendáře, elektronická komunikace se žáky i s rodiči, internet, sdílení materiálů, klasifikační sešit, třídní kniha, … (pro učitele) }Nové interaktivní a multimediální materiály, digitální učebnice, nástroj pro tvořivou práci, … (pro žáky) }Nevýhody }(ne)soustředěnost, (ne)komunikativnost Tablety ve školství }EduBase.cz – komplexní aplikace pro tablety }Tvorba výukových aktivit }BOXED, iTřída – komunikace se žáky, zveřejňování výukových materiálů, úkolů, testů }Interaktivní učebnice – firma Fraus } }Quizlet.com }Kahoot Interaktivní tabule }Doporučení: }Začít s používáním materiálů připravených zkušenějším kolegou ->zjistíme, co tabule všechno umí a jak se to používá }Výukové materiály – www.veskole.cz; dumy.cz; www.activboard.cz;www.activucitel.cz }Výhody: }Lepší zapojení žáků do výuky }Vizualizace učiva }Okamžité uložení a sdílení obsahu učiva }Nevýhody: }Snadný přechod k encyklopedismu }Zaměření se spíše na formu a ne na obsah }Náročnost tvorby výukových materiálů }Absence reálných pokusů }Absence práce s tištěnou knihou }Potlačován rozvoj abstraktního mylšení }Finanční náročnost, riziko zničení E-learning }Výuka prostřednictvím on-line kurzů dostupných na internetu }Výhody: }Časová flexibilita, individuální studijní plán, sebekontrola, názornost, kombinace s jinými formami výuky }Nevýhody: }Nutnost silné vůle žáka, velká náročnost na přípravu a řízení výuky učitelem }V ČR se nejvíce využívá LMS Moodle Sociální sítě ve výuce }Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn }Výhody: }Sdílení výukových materiálů, týmová spolupráce na projektech,řešení problému nespecifikovanou skupinou lidí, zpětná vazba, upozornění na důležité termíny odevzdání DÚ, diskuze, zveřejňování fotografií ze školních aktivit }Nevýhody: }Zneužití osobních dat, spamy, možnost nevhodného chování, kyberšikana, nežádoucí rozptylování, Zdroje }ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERN, S.R.O. 2003. }ČADÍLEK, M. STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: CERN, S.R.O. 2003. }LACINA, Lubor, Petr ROZMAHEL a Jitka KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: Posilování mentorských kapacit pedagogů. 1. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-067-7. }STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb: Určeno pro studenty učitelství praktického vyučování. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6456-0. }TUREK, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9. } } } }