Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Osobnost žáka Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Žáci středních škol ̶Období pubescence, adolescence ̶Hormonální, tělesné změny ̶Změny se projevují v psychické oblasti ̶Jejich hlavní činnost = učení se, školní docházka ̶Ideální předpoklady pro učení se ̶Vrcholná úroveň myšlení, dokáží myslet abstraktně, kriticky, logicky usuzovat, hodnotit, snaha samostatně řešit problémy, neuspokojí je kompromis ̶Prudký pokles motivace žáků učit se, zájmu o školu ̶Problémy s koncentrací pozornosti, střídání zájmů, podrážděnost, neovládání se, vzdor Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Kognice x učení se ̶Lidé se odlišují způsoby, kterými se učí ̶Poznávání (kognice) ̶Zapamatování, představivost, usuzování, myšlení, řeč = procesy přijímání a zpracování informací ̶Učení se ̶Člověk mění své poznatky o světě, své chování, způsoby činností, postoje, osobní vlastnosti, obraz sebe samého = rozvoj osobnosti prostřednictvím transformovaných zkušeností (individuálních, sociálních) na systém znalostí ̶Člověk musí vnímat, chápat zapamatovat si (=kognitivní složka učení se), ale zároveň musí chtít a vydržet (= motivační a volní složka učení se) ̶Pojem učení se (učební styl) je širší než poznávání (kognitivní styl) ̶ Někdo se učí všechno nazpaměť ale nerozumí tomu. Další se snaží porozumět, rozlišit podstatné od nepodstatného. Další hledá význam pro praxi. Jeden se učí tak, že si čte učební text potichu, jiný nahlas, někdo si dělá poznámky, jiný ne. Někdo potřebuje klid, jiný si pouští hudbu. Někdo sedí, jiný chodí. Někdo se učí sám, jiný se spolužákem. Adobe Systems 4 Styl učení = souhrn postupů, které jednotlivec v určitém období preferuje při učení se ̶Vyvíjí se z vrozeného základu ̶Mění se a zdokonaluje se ̶Pomáhá dosahovat dobré výsledky při učení se ̶Může komplikovat dosahování dobrých výsledků ̶Záleží na typu učiva, na pedagogické situaci ̶Člověk si ho zpravidla neuvědomuje, systematicky ho neanalyzuje a nezlepšuje Styl učení můžeme diagnostikovat a měnit. Měnit ho ale není snadné. Může ho měnit jedinec sám nebo s pomocí sociálního okolí (učitel, spolužáci, rodina, …) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Typologie učebních stylů ̶Klasifikace učebních stylů podle smyslových preferencí (VARK) ̶Učební styly podle převažujících druhů inteligence ̶Učební styly podle D.A. Kolba Rozdělení, druhy učebních stylů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Klasifikace učebních stylů podle smyslových preferencí ̶Předností uplatňování některých smyslů při přijímání informací ̶Lépe se učí při: ̶Poslouchání jiných, ̶Čtení ̶Prohlížení obrázků, grafů, schémat ̶Manipulací s učebními pomůckami ̶… Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 VARK ̶Rozlišuje 4 učební styly: 1.Visual (vizuální, zrakový) 2.Aural (auditivní, sluchový) 3.Read/write (číst/psát, verbální, slovní) 4.Kinestetic (kinestetický, pohybový) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Vizuálně-neverbální (zrakově-obrazový) učební styl ̶Obrazová podoba učiva ̶Obrázky, schémata, diagramy, grafy, mapy, fotografie, filmy, videozáznamy, symboly, grafická úprava textu (šipky, kruhy, podržení, barvy), exkurze, … ̶Ilustrované učební texty (ne poslech učitele) ̶Pozorování (lépe než fyzická činnost) ̶Používání zraku při učení ̶Rádi sedí v předních lavicích (aby jim nic nebránilo ve výhledu) ̶Rádi kreslí, mají cit pro barevnost, dobře rozpoznávají barevnost Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 ̶Hůře chápou a pamatují si, když poslouchají učitele ̶Mají sklon nesprávně interpretovat slova ̶Nemají rádi: ̶Přednášky ̶Monology učitele ̶Neilustrované texty ̶Písemné úlohy s důrazem na slova, gramatiku Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Efektivní způsoby učení se ̶Zaznamenávání učivo v podobě schémat, pojmových map, obrázků, diagramů, … ̶Slova nahrazovat symboly, grafickými značkami, barevně odlišovat části učiva, ilustrovat, vizualizovat ̶Používat učební karty (A5, důležité věci včetně ilustrací a obrázků) ̶Používat počítače ̶Tiché prostředí, bez hluku a řeči s využitím multimédií Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Doporučené způsoby vyučování ̶Hlavní myšlenky, klíčové prvky napsat na tabuli ̶Učivo prezentovat v podobě schémat, vývojových diagramů ̶Používat názorné pomůcky ̶Používat multimédia Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Auditivní (sluchový) učební styl ̶Nejlépe se učí, když informace poslouchají ̶Radši poslouchají a mluví než čtou a píší ̶Po jednom poslechu jsou schopní si zapamatovat jména, písničky ̶Chápat psané jim ale dělá potíže ̶Dokážou si vybavit hlas i rozhovor ̶Nejlépe se učí posloucháním přednášek, z nahrávek, z komunikace s ostatními žáky ̶Dobře si pamatují příběhy ̶Dělají si málo poznámek Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Efektivní způsoby učení se ̶Neměli by vynechat žádnou vyučovací hodinu a konzultaci ̶Učivo by si měli doplňovat komunikací se spolužáky ̶Nahrávat učivo a pouštět i např.: na zastávce, v mhd, … ̶Nahlas opakovat učivo ̶Učit s alespoň jedním spolužákem ̶Konzultace, vzájemné vysvětlování ̶Rýmované texty, akronymy, … ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Doporučené způsoby vyučování ̶Projevy zdůraznit změnou hlasu, pomlčkami, intonací ̶Skupinové formy spolupráce ̶Rozhovory, diskuse ̶Dovolit používání nahrávacích zařízení ̶Příběhy ̶Diktovat definice a poučky ̶Umožnit konzultace Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Vizuálně-verbální (zrakovo-slovní) učební styl ̶Nejlépe se učí čtením učebních textů ̶Preferují pozorování před poslechem, fyzickou činností ̶Měli by používat při učení zrak ̶Dobře si pamatují napsaná slova a čísla ̶Dokážou si je dobře vybavit (i celou stranu učebnice) ̶Mají těžkosti při pouhém poslechu učitele ̶Proto si hned zapisují, co slyší ̶Dokážou studovat i samostatně (bez učitele, spolužáků) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Efektivní způsoby učení se ̶Učivo i návody na procvičování zaznamenávat písemně ̶Vše potřebné zapisovat i vícekrát ̶Vyjadřovat vlastními slovy->napsat->často číst ̶Diagramy, grafy, tabulky přepisovat slovy ̶Trendem je…když se zvětší…pak se zmenší… ̶Požívat při psaní odrážky, číslování, odstavce ̶Barevně rozlišovat ̶Učební karty ̶Tisk poznámek z PC ̶Učit se samostatně v klidu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Doporučené způsoby vyučování ̶Hlavní myšlenky, klíčové prvky psát na tabuli ̶Rozdávat výukové listy ̶Uvádět zdroje literatury ̶Bezproblémový vstup do knihovny Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Kinestetický (pohybový) učební styl ̶Nejlépe se učí, když s učivem mohou něco dělat ̶Dotýkat se UP ̶Manipulovat s UP ̶Mohou se pohybovat ̶Učí se činností ̶Spojením s realitou ̶Osobní zkušenost, ukázky, příklady, simulace ̶Jen s námahou dokážou dlouho sedět, poslouchat, být ticho a nic nedělat ̶Rádi pracují rukama, pokus x omyl, dobrá koordinace, rádi žvýkají ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Efektivní způsoby učení se ̶Používat trojrozměrné učební pomůcky ̶Reálie, modely ̶Manipulovat, dotýkat se jich ̶Dělat přestávky při učení, opakovat nahlas při chůzi ̶Snažit se vyhotovit trojrozměrné modely pro ilustraci učiva ̶Vícekrát přepisovat, řešit úlohy, velké množství příkladů z praxe ̶Soustředit se na hlavní myšlenky ̶Ne na psané celé věty, hlas učitele, gramatiku ̶Simulovat zkoušku doma (otázky, příprava, odpovědi) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Doporučené způsoby vyučování ̶Umožnit aktivní činnost ̶Manipulace s trojrozměrnými pomůckami, odhalování jejich vlastností ̶Příklady z praxe ̶Vysvětlovat praktický význam ̶Zařazovat laboratorní práce, praktické cvičení, exkurze, inscenační metodu, projektové vyučování Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Přijímání informací x výstup z učení ̶Preference učebního stylu nesouvisí pouze s přijímáním informací, ale i s výstupem z učení ̶Výstup z učení = zkoušení, domácí úkoly, cvičení, zadání, projekty ̶Žák s preferencí ̶Vizuálně-neverbálního stylu učení -> bude preferovat výstup v podobě obrázků, schémat, diagramů, tabulek ̶Vizuálně- verbálním stylem učení ->bude preferovat výstup v podobě psaného textu ̶Auditivního stylu učení -> bude preferovat výstup v podobě rozhovoru, slovního projevu ̶Kinestetického stylu učení -> učební pomůcky, modely, rád se bude pohybovat Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Smíšené učební styly ̶Podle Fleminga jsou tyto učební styly převážně vrozené ̶Přirozený učební styl = nejúspěšnější při učení ̶Přirozených učebních stylů může být i více (2, 3, všechny) ̶Dospíváním, učením, zkušenostmi se učební styly zdokonalují a mohou se i měnit ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Zamaskovaný přirozený učební styl ̶Vrozený učební styl může být zamaskovaný jinými ̶V důsledku neadekvátních vyučovacích postupů učitele ̶Nepoužíváním vrozeného učebního stylu (vcelku úspěšně jsou používány styly jiné) ̶Neužitečné, neefektivní ̶Pokud se člověk neučí převážně učebním stylem pro něj přirozeným, nedosahuje takových učebních výsledků, jakých by mohl! ̶Osvojit si takové učební postupy, které jsou kompatibilní s preferovaným učebním stylem -Učení prostřednictvím pojmových map není efektivní pro žáky kteří nemají vizuálně-neverbální styl učení -Učení se mnemotechnicky není efektivní pokud nejsme vizuálně verbální Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Dotazník VARK Následující dotazník obsahuje 13 otázek popisujících běžné životní situace. Každá otázka obsahuje 3 až 4 nabízené odpovědi. Vyberte v přiloženém záznamovém listě tu nabízenou odpověď, která nejlépe vystihuje vaše reakce v případě, že byste měli řešit příslušnou situaci. Můžete vybrat i více nabízených odpovědí, pokud vystihují vaše reakce. Jestliže některá otázka dotazníku obsahuje popis životní situace, kterou si neumíte představit, vynechejte tuto položku a nekroužkujte žádnou nabízenou odpověď. Na jednotlivé položky dotazníku neexistují správné ani nesprávné odpovědi. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Vyhodnocení dotazníku 1. Spočítejte si všechny odpovědi, které jste v dotazníku zaškrtli. 2. V následujícím schématu zakroužkujte a potom spočítejte všechny odpovědi, které jste v dotazníku zaškrtli: V – vizuálně – neverbální (zrakovo-obrazový) učební styl 1a, 2b, 3c, 4b, 5b, 6d, 7a, 8b, 10a, 11d, 12c, 13b spolu ...........bodů A – auditívní (sluchový) učební styl 1b, 2c, 3a, 4c, 5d, 6a, 7c, 8a, 9c, 10b, 11b, 12a, 13d spolu ...........bodů R – vizuálně – verbální (zrakovo-slovní) učební styl 1c, 2a, 3b, 5c, 6b, 7b, 9b, 10c, 11c, 12b, 13a spolu ...........bodů K – kinestetický (pohybový) učební styl 1d, 2d, 3d, 4a, 5a, 6c, 7d, 8c, 9a, 10d, 11a, 13c spolu ...........bodů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 3. Odečtěte od nejvyššího počtu bodů, které jste v jednom z řádku dosáhli, postupně počty bodů v ostatních řádcích. 4. Porovnejte číselné hodnoty jednotlivých rozdílů s hodnotami uvedenými v tabulce: Celkový počet odpovědí Velmi silná preference Středně silná preference Mírná preference Do 16 4 a víc 3 2 17 – 22 5 a víc 4 3 23 – 30 6 a víc 5 4 Nad 30 7 a víc 6 5 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Učební styly podle převažujícího druhu inteligence ̶Inteligence = různé druhy schopností na sobě nezávislých ̶Gardnerova MI teorie = teorie 7 druhů inteligence ̶Lingvistická (jazyková, řečová) ̶Logicko-matematická ̶Prostorová (vizuální) ̶Tělesnokinestetická (pohybová) ̶Muzikální (hudení) ̶Interpersonální ̶Intrapersonální ̶(přírodní, duchovní, existenciální) ̶Každý máme všechny druhy, ale některé (2-3)více rozvinuté Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 28 Aktivizace inteligencí ̶Jednotlivé druhy inteligencí se aktivizují při reakcích člověka na různé druhy informací (různé způsoby prezentace informací) ̶Prezentace slovy aktivizuje lingvistickou inteligenci ̶Prezentace hudbou aktivizuje muzikální inteligenci ̶Tradiční škola ̶Převažuje prezentace slovy, symboly, čísly, abstrakcemi =>aktivizuje a rozvíjí zejména lingvistickou a logicko-matematickou inteligenci ̶Úspěšní žáci = žáci s preferencí těchto inteligencí (žáci s vysokým IQ) ̶Existuje více způsobů jak prezentovat učivo Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 ̶Př.: Žáky s preferencí prostorové (vizuální) I ->pochopení občanské války ve Španělsku -> studium obrazu Guernica od Picassa (x čtení učebnice Dějepisu, knih o válce) ̶ ̶Aplikace MI teorie ve škole ̶USA projekt Zero (Interview with Howard Gardner, 1999) ̶Statisticky lepší výsledky v oblasti vědomostí a dovedností žáků ̶Zlepšení docházky do škol ̶Zlepšení spolupráce s rodiči ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Lingvistický (jazykový, řečový, verbální) učební styl ̶Žák rád a dobře čte, píše, mluví, dobře chápe význam slov ̶Velká slovní zásoba, dobře vysvětluje, přesvědčuje ̶Pamatuje si dobře jména, názvy, data ̶Aktivizuje se posloucháním, čtením, psaním slov ̶Žák se nejlépe učí mluvením, posloucháním, čtením ̶Rozvoj: dávat pokyny, vysvětlovat, radit, pojmové mapy, psát, křížovky, slovní hádanky, knihy, časopisy, internet, psát deník, básně, … Povolání: novinář, básník, spisovatel Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 31 Logicko-matematický učební styl ̶Žák má rád práci s čísly, řešení problémů, experimenty, hledání řešení, měření, analýzy, kategorizace ̶Chce vědět jak věci fungují, hledá racionální vysvětlení, logiku věci, je dobrý v matematice, fyzice, logice ̶Aktivizace řešením problémů, nových rešení, poznáváním abstraktních modelů (vzorce, souvislosti, vztahy) ̶Žák se nejlépe učí z logicko-matematických vztahů, abstraktním myšlením ̶Rozvoj: řešení početních a tvořivých úloh, sestavováním všeobecných algoritmů, vedením osobních účtů, plánováním, hlavolamy, plánování času, počítání zpaměti Povolání: vědec, matematik, programátor Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 32 Prostorový (vizuální) učební styl ̶Má rád kreslení, projektování, konstruování, prohlížení obrázků, snění, videonahrávky, filmy, fotografie, výtvarné umění ̶Má dobrou představivost, smysl pro barvy ̶Nemá dobré vyjadřovací schopnosti ̶Aktivizace neobyčejnými, zajímavými barevnými obrazy, orientací v neznámém prostředí ̶Žák se nejlépe učí vizualizací, prací s obrazy, grafy, barvami, fantazií ̶Rozvoj: kreslení zpaměti, kreslením vyjadřovat pocity, tvorba map, technických výkresů, návrh nábytku, budov, zahrad, interiérů, … Povolání: konstruktér, architekt, navigátor, sochař, malíř Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 33 Tělesno-kinestetický (pohybový, fyzický) učební styl ̶Má rád práci vlastníma rukama, pohyb, dotýkání se věcí, experimenty, tanec, mimiku, gestiku, dobře koordinuje pohyby ̶Těžko chápe informace poslechem, čtením, statickým pozorováním ̶Aktivizace při tělesných pohybech (sport, drama, tanec) ̶Nejlépe se učí dotyky s věcmi, manipulací v prostoru, pohybem ̶Rozvoj: sportovat, vykonávat manuální činnosti, skládačky, Rubikova kostka, stroje, přístroje Povolání: sportovec, tanečník, řemeslník, chirurg Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 34 Muzikální (hudební) učební styl ̶Žák s přirozeným smyslem pro rytmus, rád zpívá, poslouchá hudbu, hraje na hudební nástroj, dobře rozlišuje zvuky, reprodukuje melodie, rytmy ̶Obtížně píše slohové práce, ale lehce vymýšlí texty k melodiím, vytváří působivá slovní spojení ̶Aktivizuje se rezonancí zvuků, hudby a rýmů v mozku ̶Žák se nejlépe učí v rytmech, melodiích, při hudbě ̶Rozvoj: opakovat písně, tleskat, bubnovat k nápěvu, pohybovat se podle hudby, improvizovat na hudební nástroj Povolání: hudebník, skladatel Adobe Systems 35 Interpersonální učební styl ̶Žák rád pracuje a učí se ve skupině, rád komunikuje, mívá hodně přátel, je empatický, má rád kolektivní hry a sporty, zajímá se o problémy druhých, je členem spolků, klubů, radí, pomáhá jiným, řídí je a organizuje ̶Aktivizuje se při komunikaci a práci s jinými lidmi ̶Žák se nejlépe učí spoluprácí, rozhovory, výměnou skušeností, učením od jiných a spolu s nimi ̶Rozvoj: interpretací jiných, mluvením k jiným, diskusí, pomáháním jiným při řešení problémů, prací ve skupině Povolání: psycholog, učitel, vychovatel, prodavač, terapeut Adobe Systems 36 Intrapersonální učební styl ̶Žák rád pracuje sám, prosazuje vlastní zájmy, zajímá se o duchovní a existenciální problémy, má bohatý vnitřní život, vysokou sebedůvěru, ostatní ho občas nechápou ̶Aktivizuje se v situacích vyžadující sebereflexi, metakognici, duchovno ̶Žák se nejlépe učí samostatnou prací, individuálními projekty, vlastním tempem ve vlastním prostředí, spojením s vlastními zážitky vzpomínkami ̶Rozvoj: samostatně se učit, vysvětlovat své pocity, rozpoznávat svoje silné a slabé stránky, určovat si osobní cíle a dosahovat jich, osobní deník Povolání: podnikatel, terapeut Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 37 Přírodní učební styl ̶Žák má rád přírodu, zvířata, trávení volného času na čerstvém vzduchu, práci v zahradě, zajímá se o ekologické problémy ̶Aktivizuje se pobytem v přírodě, kontaktem s rostlinami a zvířaty, potřebou řešit ekologické problémy ̶Žák se nejlépe učí v přirozeném přírodním prostředí, rozpoznáváním, kategorizací věcí a jevů ̶Rozvoj: pěstování rostlin, chov zvířat, práce na zahradě, turistika, kemping, sběr rostlin, ochrana přírody (knihy, videa) Povolání: ekolog, zoolog, botanik, ochránce přírody, lesník, chovatel zvířat Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 38 Učební styly podle Kolba ̶Rozlišuje styly učení podle 2 přístupů: 1.Jak vnímají realitu/jak přijímají informace ̶V konkrétní podobě/konkrétní zkušeností (smysly, pocity, zážitky) – intuitivní reakce ̶V abstraktní podobě/logicky (analyzují, hledají podstatu, úvahy, myšlenky) 2.Jak zpracovávají informace/učivo ̶Reflektivní pozorování/pozorování spojené s přemýšlením, uvažováním, pomalu ̶Aktivně, činností, manipulací, experimentováním, okamžitě Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 39 Konkrétní zkušenost Aktivní činnost Dynamický žák (akomodátor) Žák novátor (divergátor) Reflektivní pozorování Žák praktik (konvergátor) Žák analytik (asimilátor) Abstrakce