Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Příprava výuky praktického vyučování a odborného výcviku Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Učitel = pedagogický manažer ̶Plánuje, organizuje, vede, kontroluje své výchovně-vzdělávací činnosti ̶Předpoklad racionálního a efektivního řízení vzdělávacího procesu ̶Příprava na výuku = nezbytná součást výchovně vzdělávací práce každého učitele Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Příprava na výuku ̶Rozsah ani forma nejsou právně upraveny ̶Vedení školy je může konkretizovat ̶Snazší orientace a přehlednost ve výuce pro učitele ̶Základ pro budoucí vyučování ̶K přípravě se učitel vrací, doplňuje, upravuje, mění ji ̶Dvoufázová příprava: ̶Perspektivní ̶Aktuální Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Perspektivní (dlouhodobá) příprava ̶Vypracování tematického plánu (1/2 roku, 1 rok) ̶Rozdělení učiva do odpovídajících časových úseků ̶Základní (vzdělávací cíle) x rozšiřující učivo ̶Přehledný postup výuky ̶Zajištění vhodných prostředků a materiálů ̶Zařazení doplňkových činností (exkurze) ̶Koordinace teorie a praxe ̶Zařazení vhodných výukových prací ̶Časem optimální rozvržení učiva včetně vhodných učebních úloh Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Východiska pro zpracování perspektivní přípravy ̶ŠVP ̶Obsah OV, osnovy, profil absolventa, kompetence ̶Posouzení mezipředmětových vztahů ̶Koordinace a návaznost obsahu jednotlivých předmětů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Aktuální (bezprostřední) příprava ̶Vychází z perspektivní (z tematického plánu) ̶Odstranění improvizace a náhodnosti z výuky ̶Pracovní plán, jak bude výuka probíhat ̶Zahrnuje přípravu: ̶Věcnou ̶Metodickou ̶Materiální ̶Důležitá je zpětná analýza a vyhodnocení přípravy Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Věcná příprava ̶Stanovení vyučovacího cíle ̶Výběr obsahu, dávky učiva včetně odborné aktualizace ̶Samostatná činnost učitele: ̶Prostudování učebnice OV, učebnice odborných teoretických předmětů, technických příruček Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Metodická příprava ̶Příprava celého průběhu učebního dne ̶Místo výuky ̶Výukové metody ̶Organizační formy ̶Domácí úkoly Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Materiální příprava ̶Materiál ̶Nadbytečné množství (žáci se učí, mohou materiál poškodit a následně by nemohli vyrobit kvalitní výrobek) ̶Potřebné nářadí a pomůcky ̶Překontrolovat, doplnit, ošetřit, obnovit ostří ̶Stroje a zařízení ̶Zkontrolovat, seřídit, odstranit závady a zprovoznit tak, aby stroje a zařízení zůstaly funkční ̶Výkresová dokumentace ̶Technické obory Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Odpovědi na otázky ̶Jaký je cíl vyučovacího dne? ̶Jak budu žáky motivovat? ̶Jak budu žáky aktivizovat? ̶Jak mohu učivo i průběh výuky výchovně využít? ̶Co bude pro žáky nejobtížnější? ̶Jaký typ vyučovacího dne zvolím? ̶Kolik času budu věnovat jednotlivým částem učebního dne? ̶Jak budu hodnotit dosažené výsledky? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Možná struktura písemné přípravy v OV ̶Identifikační údaje ̶Obor, ročník, skupina, počet žáků ve skupině ̶Pořadové číslo učebního dne, datum ̶Téma dne ̶Vzdělávací cíl ̶Materiální zajištění ̶Časový harmonogram ̶Úvodní část: zahájení, cíle, opakování, motivace, mezipředmětové vztahy ̶Pracovní část: nácvik, procvičování, vlastní práce ̶Závěrečná část: prověřování, hodnocení, zápis do deníků, úklid, kontrola pracoviště, hygiena žáků, ukončení ̶Kontrolní otázky, zadání DÚ