IInspirace pro pedagogy výtvarné výchovy Metodické — pracovní — tvořivé listy Magda Strouhalová & kolektiv Brno 2019 Inspirace pro pedagogy výtvarné výchovy Metodické — pracovní — tvořivé listy Magda Strouhalová & kolektiv Obsah Úvod — 5 Studentský projekt — 6 Pracovní a tvořivé listy — 10 Pracovní list — 11 Tvořivý list — 13 Metodické listy — 14 David Hanvald — Dita Bosáková — 17 František Skála — Tereza Friedl — 33 Jan Steklík — Jan Wolf — 59 Adriena Šimotová — Petra Čiklová — 75 Jiří Valoch — Josef Strouhal — 93 Zdroje informací — 108 Seznam reprodukcí — 108 Tato publikace vznikla díky finanční podpoře z Fondu rozvoje Masarykovy univerzity. Číslo projektu: 2019/41/MUNI/FR/1246/2018 Inovace předmětu Galerijní praxe 1 Odborný garant projektu: Radek Horáček Texty © 2019 Dita Bosáková, Petra Čiklová, Tereza Friedl, Josef Strouhal, Magda Strouhalová, Jan Wolf 54 Metodika tvorby studentského projektu si klade za cíl poskytnout studentům pedagogických oborů, ale i pedagogům v praxi informace, jak didakticky strukturovat a realizovat vzdělávací obsahy. Cílem metodiky je popsat postup, jak v praxi realizovat projekt, při kterém je využit animační program uskutečněný v galerii, s přesahem do výuky výtvarné výchovy na základní / střední škole. Při realizaci dochází k propojení dvou institucí — kulturní instituci představuje galerie a vzdělávací institucí je škola. M 76 Studentský projekt má dvě části. První obsahuje vypracování scénáře k animačnímu programu, který proběhne v galerii, a druhý obsahuje vypracování obsahu / náplně 4—6 vyučovacích jednotek přímé pedagogické činnosti, které mají přímou návaznost na animační program v galerii. Součástí projektu je i vypracování pracovního nebo tvořivého listu, který je použit při animaci nebo při výuce výtvarné výchovy. Animační program bude primárně sloužit jako motivační prvek pro další práci s žáky ve výuce výtvarné výchovy. Při hodinách výtvarné výchovy se vychází z výstavy samotné tzn., že jako primární motivace je použita výstava (umělecká díla). Nebo je výstava použita jako sekundární motivace a hlavní motivací je výtvarná aktivita započatá v galerii, která se následně rozvíjí nebo se na ni volně naváže při výuce výtvarné výchovy. Studentský projekt SCÉNÁŘ K ANIMAČNÍMU PROGRAMU — VZOR Jméno Semestr Název programu Název výstavy Místo konání Datum realizace a čas Cílová skupina Počet účastníků Pomůcky Stanovení cíle, cílů jasná formulace Stanovení obsahu jasná představa o informacích — co musí být sděleno — co by mělo být sděleno — co by mohlo být sděleno Informace o výstavě Informace o umělci / umělcích, díle / dílech apod., které jsou stěžejní pro program Časový harmonogram Detailní popis animačního programu včetně doslovného popsání výkladu Výtvarná aktivita Poznámka: Je potřeba si uvědomit, jaká je Vaše cílová skupina a tomu přizpůsobit výklad. Zaměřte se na cizí slova, pojmy apod., vše je potřeba vysvětlit. Můžete si také připravit otázky pro žáky, velmi dobře tím udržíte jejich koncentraci a zapojíte je. 98 VÝTVARNÝ PROJEKT PRAXE (4—6 vyučovacích jednotek) — VZOR Název a adresa školy pro praxi Jméno a příjmení vyučujícího předmětu VV Ročník + počet žáků Oblasti RVP (ŠVP) Průřezová témata prolínající se obsahy př. Environmentální výchova Klíčové kompetence př. kompetence k řešení problémů — žák se naučí základům experimentální práce Mezipředmětová vazba zapojení jiných vyučovacích předmětů př. Občanská výchova Návaznost na tematický plán / ŠVP (doplnit s vyučujícím) Námět — název Návaznost na animační program pokračuji ve výtvarné aktivitě započaté v galerii; inspiruji se např. tématem výstav apod. Umělecká díla / umělci / texty / námět / téma / výtvarná technika apod. použité pro výtvarnou činnost (popis, obrázky atd.) Stanovení obsahu motivace jasná představa o informacích, konkrétní příklady — co musí být sděleno — co by mělo být sděleno — co by mohlo být sděleno Stanovení výtvarného cíle — jasná formulace jde o prostředek k dosažení určitých výtvarných dovedností, který může být dlouhodobý — př. osvojení si práce s akvarelovými barvami; žák by měl znát cíl hodiny, aby mu byl jasný smysl vykonávané činnosti Výtvarný úkol — jeho formulace jedná se o následné řešení výtvarného cíle, který může mít krátkodobý záměr — př. ztvárnění detailu rostliny akvarelovými barvami; připravit si více činností pro případ, že žáci mají práci již hotovou, nebo využívat činnost s otevřeným koncem, tzn. každý má stále co dělat Technika př. kresba, malba, lavírování, experimentální kresba / malba Pomůcky Očekávaný výstup je to, co má žák následně vědět / znát – klíčová slova a jaké dovednosti prokazuje — př. správné užití techniky akvarelu Časový harmonogram promyslet jednotlivé kroky  /  postupy vč. časového rozvržení, hodina by měla mít logickou strukturu Úvod hodiny Závěr hodiny Organizace př. skupinová / individuální práce Forma hodnocení př. slovní, známka, skupinová reflexe 10 Pracovní a tvořivé listy používané v galerii slouží k usnadnění porozumění výstavy, jejímu doplnění nebo oživení. Listy úzce souvisí s výstavou a jsou považovány za pomůcku při animačním programu. Pomocí listů se žáci více soustředí na vnímání výstavy, listy dávají podněty k zamyšlení, podněcující tvořivost, jejich pomocí se žáci více soustředí. Neměly by být primárním zdrojem informací, spíše sloužit jako podpora pro lektora. Podle způsobu využití mohou listy sloužit jako motivace před vlastní návštěvou galerie. Nejvíce se užívají při animačním programu. Ale lze je využít i po skončení animačního programu, kdy lze s tématem pracovat dále ve školním prostředí. Podoba a rozsah listů je většinou v plné kompetenci jejího tvůrce, lze rozlišit informační nebo aktivizující listy, případně jejich kombinace. Námětem pro tvorbu může být dílo/a, sbírka, téma nebo námět, výtvarný směr, doba nebo hnutí, osobnosti či život umělce. Pro kvalitní a funkční pracovní listy je dobré dodržet některé předpoklady — zajímavé grafické zpracování, čtivý text, jednoduché vysvětlení principů (př. díla, stylu apod.), zvolit zásadní díla, prostor pro vlastní úvahy a připojený návrh na vlastní tvorbu a postup práce. Tvořivé listy na rozdíl od pracovních mají méně textu, dávají více prostoru pro představivost a prostor pro tvůrčí aktivitu. Jako příklad můžeme uvést různé skládačky, vystřihovánky, prostorové spojovačky atd. Jsou náročnější na přípravu. Při tvorbě je důležitá cílová skupina, které se přizpůsobí rozsah, vizuální stránka, struktura otázek, úkolů a informací. Je nutné nepřehltit textem nebo obrázky. Je důležité si i zodpovědět proč a kde chci listy použít, co mají podpořit nebo na co mají poukázat. Pracovní a tvořivé listy Pracovní list 13 Tvořivý list 1 Tvořivý list k výstavě Karel Malich & utopické projekty, Fait Gallery, Brno, 2019 1514 Metodické listy jsou určeny převážně studentům a začínajícím pedagogům, ale i pedagogům z praxe a mají jim usnadnit tvůrčí činnost při vstupu do praxe. Obsahují informace o umělcích převážně ze současné výtvarné scény. Odkrývají různé kontexty uměleckých děl. Obsahují tipy na zajímavé výtvarné aktivity, techniky, náměty a rozdělení těchto aktivit dle ročníků. Metodické listy tvořili pedagogové z praxe, celkem můžete vidět pět odlišných přístupů při tvorbě metodik. Struktura metodických listů je u všech stejná, pro lepší orientaci. Některé výtvarné aktivity jsou doplněné fotografiemi z realizací v hodinách výtvarné výchovy. Na tvorbě metodických listů, které naleznete na následujících stranách, se podíleli aprobovaní pedagogové Výtvarné výchovy z praxe a studenti Pedagogické fakulty MU. Mgr. Dita Bosáková Základní škola a Mateřská škola, Brno, Jana Broskvy 2 Mgr. Petra Čiklová Tyršova základní škola, Brno, Kuldova 28 Mgr. Tereza Friedl Základní škola, Brno, Řehořova 3 Mgr. Josef Strouhal Základní škola, Brno, Mutěnická 23 Mgr. Jan Wolf Základní škola, Brno, Slovanské náměstí 2 Bc. Monika Ivičičová studentka PdF MU Helena Lengálová studentka PdF MU Metodické listy 16 DAVID HANVALDMgr. Dita Bosáková 1918 Charakteristika tvorby umělce Hanvaldova plátna často balancují na hranici mezi obrazovou plošností a prostorovostí, geometrickým tvarem a expresivním malířským gestem, abstrakcí a realitou, konceptuálním a senzuálním. Jeho zájem o prostorový charakter malby pak souvisí s volbou netradičních tvarů pláten, osobitá a místně specifická instalační řešení, či přímo přesahy od malby k instalaci jako médiu.1 „Zajímá mě systém a řád, který nejprve vytvořím, doplním nebo pozměním, a pak podle něj postupuji. Při výběru témat u mě sehrává důležitou roli náhoda. Většinou se jedná o nalezené předměty, hry a knihy, ze kterých pak vycházím.“ Takto autor postupoval ve všech svých zásadních malířských cyklech. Tvorba početných souborů je pro něj typická. Vznikají řetězící se malby, jedna vychází z druhé, malé formáty, na nichž zkouší konstrukční princip, střídají velkoformátové obrazy.2 Při tvorbě používá velkých rozměrů štětců, štětek, koštat aj. V cyklech „rámy“ určuje barevnost systém, který si stanový předem — každá barva má číslo, každá strana rámu má číslo. Ke každé barvě ve vzorníku je přidané pořadové číslo, následně se losují čísla a obraz se maluje podle vylosovaných barev. Baví ho 3D věci dávat na plátno, které je 2D. 1 https://www.artlist.cz/david-hanvald-108579/ 2 http://www.artcasopis.cz/clanky/david-hanvald 2 David Hanvald, Z cyklu Kunsthistorie — XX, 2014 3 David Hanvald; Z cyklu Systém, konstrukce, řád, Město II; 2009 4 David Hanvald, Z cyklu Rámy — David Hanvald (2012), 2014 2120 5 David Hanvald, Z cyklu Objekty — Sol LeWitt, 2011 6 Z výstavy Davida Hanvalda Estetický podzim v konceptuálním Brně, Galerie Pitevna, Brno, 2017 2322 RVP ZV oblast Umění a kultura — vzdělávací obor Výtvarná výchova Učivo ↓ — Rozvíjení smyslové citlivosti — prvky vizuálně obrazného vyjádření — linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality, textury; vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a v časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura), ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření — uspořádání objektů do celků — uspořádání na základě jejich výraznosti, velikosti a vzájemného postavení ve statickém a dynamickém vyjádření Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Mediální výchova, Environmentální výchova RVP G oblast Umění a kultura — výtvarný obor Učivo ↓ — Obrazové znakové systémy — interakce s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora, příjemce, interpreta — uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Mediální výchova, Environmentální výchova Věkové složení dětí II. stupeň ZŠ, SŠ Cíle ↓ — seznámení tvorba Davida Hanvalda prostorová tvorba malba — terminologie objekt socha geometrie prostorová tvorba — mezipředmětová vazba Praktické činnosti, Informační a komunikační technologie Výtvarná technika malba, kresba, prostorová tvorba Pomůcky a materiál je uvedený u jednotlivých námětů 2524 MALBA — OBJEKT Materiál: plexisklo — velký formát, štětky malířské (široké), barvy na olejové bázi Možnosti a postupy malby: 1/ Stékající náhodná 2/ Geometrie 3/ Vyjádření plochy a prostoru Další možnosti: lepení plných barevných pásek — docílit geometrickými obrazci iluzivnosti prostorových těles Instalace: umístění do prostoru (zavěšení) nebo na zdi — jakýkoliv podklad — bílá stěna, cihla, industriální prostor — dílo koresponduje pouze s podkladem Poznámka: mohou být i tři plexisklové desky umístěné v různém pořadí za sebou, tvořící jeden celek — — — Metodický postup — realizační část PROSTOROVÁ TVORBA — SOCHA — OBJEKT Materiál: dřevěné latě — nařezané na různé velikosti, disperzní lepidlo, akrylové barvy Možnosti a postupy tvorby: 1/ Hranoly náhodně namalovat (buď jedna strana hranolu, nebo více stran), poté skládat objekt z předem navrhnutého konceptu (vychází podle myšlenky autora). 2/ Skládání (lepení) objektu z předem navrhnutého konceptu (vychází podle myšlenky autora, např. losování barev) a poté malba stran hranolů. Tato možnost již není na základě náhody, ale cíleného záměru. Rozměr díla není omezen. — — — PROSTOROVÁ TVORBA — SOCHA — KRYCHLE Materiál: tvrdý karton, lepenka, akrylová /olejová barva, spreje, lepidlo, velké balicí krabice Možnosti a postupy tvorby: 1/ Krychle vyrobené v mnoha velikostech 2/ Přetření bílým akrylem (nebo i barevným) — hra barev 3/ Vzniknou krychle různých velikostí a barev 4/ Autorská malba, náhodná, spontánní Instalace: jedná se o 3D objekt, který může, a nemusí korespondovat s ostatními objekty. Umístění v jednoduchém prostoru, možnost i na stěnu, ve vzduchu … Otázka? K čemu by se daly krychle využít? (= jako stolek, stojan, nebo jiná varianta). — — — 2726 PROSTOROVÁ TVORBA — OBJEKT NA STĚNU — LATĚ Materiál: latě — hranoly, malířské rámy, akrylové barvy, lepidlo, technické pomůcky, pilka Možnosti a postupy tvorby: 1/ Malba stran hranolů 2/ Vytvoření prostorově geometrického obrazce na stěnu 3/ Možnosti obrazu z hranolů koncipovat přímo do malířského rámu, nebo se může zanechat nepravidelnost ohraničení, a tím vznikne nepravidelná konstrukce. Poznámka: Konstrukce různých tvarů — uvědomit si, s jakým záměrem pracujeme a co má dané dílo představovat. (východisko z vlastních poznatků, pocitů, návrhů …) — — — PROSTOROVÁ TVORBA — OBJEKT Krychle a nejen … Najít kolem nás předměty, přírodní úkazy (tvary), které vycházejí z tvaru krychle. Prostorová geometrie jako umění. — — — KRESBA Materiál: pauzovací papír, tužka, fix Možnosti tvorby: 1/ Geometrie jako kresba 2/ Mozaika tvarů nebo jiný záměr 3/ Vrstvení pauzovacího papíru 4/ Perforace papíru Cíl tvorby: 1/ Katalog /obrazová kniha (leporelo) 2/ Velkoformátový obraz (jeden nebo opět více listů — vrstev) — — — GRAFIKA Možnost zdokumentovat veškerou realizovanou tvorbu ve fotografii. Možnosti a postupy: 1/ Fotografie svých maleb, objektů … 2/ Úprava ve Photoshopu nebo jiném dostupném programu 3/ Zvolení správného fontu, kompozice, užití grafických postupů Cíl tvorby: vytvoření pozvánky na kolektivní výstavu — — — VIDEO Časosběr výtvarné akce — natočení videa na kameru/mobil/tablet — upravení v programu v kombinaci s hudbou — projekce na stěně — — — 2928 Poznámky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 FRANTIŠEK SKÁLAMgr. Tereza Friedl 3534 7 Z výstavy Františka Skály Podlesee, Galerie města Loun, Louny, 2015 8 Z výstavy Františka Skály Skála v Rudolfinu, Galerie Rudolfinum, Praha, 2004—2005 Charakteristika tvorby umělce František Skála patrně chápe svou tvorbu jako lidsky zmanipulovanou tvořivost samotné přírody. Se směsí humoru a vážnosti, ironie a úcty, monumentality a jemné citlivosti vytváří většinou variace na přírodní objekty. Vedle citlivé komunikace s přírodou však reflektuje svými díly i jiné oblasti lidského života, jako např. tvorbu a zpracování umělých hmot. S jistou mírou ironického nadhledu citlivě vyzvedá světelné, barevné, tvarové a materiálové kvality nalezených věcí a jejich nečekaných kombinací. Lidské, utilitární produkty vřazuje do nových příběhů a tímto vykročením z oblasti lidské praxe do neúčelné oblasti estetiky odkrývá pohled do tajemných souvislostí lidských osudů. Stejně tak si pohrává se společenskými normami a zvyklostmi, aby k takovým ověřeným modelům jednání opatřil ironický odstup.3 3 https://www.artlist.cz/frantisek-skala-139/ 3736 3938 ← 9 (předcházející dvoustrana) Z výstavy Františka Skály Jízdárna, NG Praha, Valdštejnská jízdárna, Praha, 2017 ← 10 Z výstavy Františka Skály Jízdárna, NG Praha, Valdštejnská jízdárna, Praha, 2017 11 Z výstavy Františka Skály Muzeum, Muzeum umění Olomouc, Olomouc, 2012 4140 Věkové složení dětí II. stupeň ZŠ, SŠ Cíle ↓ — seznámení tvorba Františka Skály prostorová tvorba — terminologie prostorová tvorba objekt plastická tvorba fantazie — mezipředmětová vazba Praktické činnosti, Informační a komunikační technologie, Český jazyk Výtvarná technika prostorová tvorba Pomůcky a materiál je uvedený u jednotlivých námětů RVP ZV oblast Umění a kultura — vzdělávací obor Výtvarná výchova Učivo ↓ — Rozvíjení smyslové citlivosti — uspořádání objektů do celků — uspořádání na základě jejich výraznosti, velikosti a vzájemného postavení ve statickém a dynamickém vyjádření — prvky vizuálně obrazného vyjádření — linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality, textury; vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a v časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura), ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Mediální výchova, Environmentální výchova RVP G oblast Umění a kultura — výtvarný obor Učivo ↓ — Obrazové znakové systémy — interakce s vizuálně obrazným vyjádřením v roli autora, příjemce, interpreta — uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Mediální výchova, Environmentální výchova 4342 LEDEN POČÍTAČOVÁ GRAFIKA kreslení na PC třetí prostor budovaný liniemi ÚNOR FANTAZIE zobraz vlastní fantaz. představy s využitím různých technik a materiálů BŘEZEN PÍSMO písmo a užitá grafika dekorační práce druhy písma DUBEN LIDSKÁ POSTAVA základy zobrazování tvarová stylizace tvarová a barevná kompozice KVĚTEN DĚJINY UMĚNÍ pravěk Řecko Řím ČERVEN PŘÍRODA přírodní motivy rostliny, živočichové, neživá příroda Jednotlivé výtvarné aktivity jsou přímo vytvořené pro tematické plány VV (II. stupeň) ZŠ, Brno, Řehořova, které jsou součástí tohoto metodického listu (viz níže). Výtvarné aktivity lze realizovat i na SŠ. VÝTVARNÁ VÝCHOVA Tematický plán 6. ročník — hodinová dotace: 2 hodiny týdně ZÁŘÍ KRESBA materiály studie (tvar, linie, objem) kompozice tvarů Poučení o bezpečnosti práce ŘÍJEN BARVA, MALBA teorie barev dělení barev míchání barev LISTOPAD PLASTICKÁ TVORBA výroba objektu z různých materiálů výrobky na vánoční jarmark PROSINEC KOMPOZICE kompoziční principy, zvětšování, zmenšování umístění objektů na plochu 4544 LEDEN GRAFIKA dějiny umění — grafika — A. Dürer — užitá grafika, různé techniky, tisk ÚNOR FANTAZIE dějiny umění – H. Bosch — zobraz vlastní fantaz. představy — manipulace s objekty, pohyb těla BŘEZEN PÍSMO, POČÍTAČOVÁ GRAFIKA styly a druhy písma dekorační práce barevné kompozice tvarů DUBEN LIDSKÁ POSTAVA, UMĚLECKÁ DÍLA dějiny umění — sochařství — základy zobrazování — práce s uměleckým dílem — experimenty s reprodukcemi KVĚTEN DĚJINY UMĚNÍ románský sloh, gotika, renesance ČERVEN PŘÍRODA dějiny umění — G. Arcimboldo — přírodní motivy, detail — rostliny, živočichové, neživá příroda VÝTVARNÁ VÝCHOVA Tematický plán 7. ročník — hodinová dotace: 2 hodiny týdně ZÁŘÍ KRESBA, PERSPEKTIVA dějiny umění — kresba linie, šrafování, stínování symetrie, asymetrie, osa, horizont Poučení o bezpečnosti práce ŘÍJEN MALBA dějiny umění — malířství sytost, tón, kontrast, harmonie barevné vyjádření LISTOPAD PLASTICKÁ TVORBA výroba objektu z různých materiálů výrobky na vánoční jarmark PROSINEC ARCHITEKTURA dějiny umění — architektura prostorové kompozice 4746 LEDEN GRAFIKA dějiny umění — grafika užitá grafika, různé techniky, tisk ÚNOR POČÍTAČOVÁ GRAFIKA práce s internetem — vyhled informací, práce s texty práce s graf. programy BŘEZEN PÍSMO reklama a propagační prostředky tvorba mediálního sdělení DUBEN UMĚLECKÁ DÍLA práce s uměleckým dílem (interpretace, umělec. vyjadřování) KVĚTEN DĚJINY UMĚNÍ baroko, klasicismus ČERVEN DĚJINY UMĚNÍ krajinářské školy 19. stol., realismus VÝTVARNÁ VÝCHOVA Tematický plán 8. ročník — hodinová dotace: 1 hodina týdně ZÁŘÍ KRESBA vertikála, horizontála, diagonála, zlatý řez, kontrast lidský obličej kresebné etudy Poučení o bezpečnosti práce ŘÍJEN MALBA dějiny umění — malířství — objemové vyjádření námětu — barevné škály LISTOPAD PLASTICKÁ TVORBA výroba objektu z různých materiálů výrobky na vánoční jarmark PROSINEC PERSPEKTIVA perspektiva sbíhavá, úběžníková 4948 12—14 Ukázka realizace Loutky Metodický postup — realizační část LAND ART — ANIMACE — VIDEO Cílová skupina: 6. třída Začlenění do tematického plánu: PLASTICKÁ TVORBA — výroba objektů z různých materiálů FANTAZIE — zobrazení vlastní fantazijní představy s využitím různých technik a materiálů Inspirace: například filmem Kuky se vrací, který byl částečně motivován dílem Františka Skály (avšak loutky ve filmu nejsou z autorovy dílny) Výtvarné činnosti se mohou realizovat jednotlivě nebo v celku, tzn. výroba loutek, vytvoření scénáře (možnost mezipředmětové vazby na předmět Český jazyk), vytvoření exteriéru v přírodě (land art), případně kulis ve výuce VV, natáčení krátkých spotů/úseku filmu na tablet, vytvoření fázové animace (vazba na další předmět — Informační a komunikační technologie). 1/ LOUTKY Pomůcky: dráty, provázky, pet láhve, vlna, bavlnky, látky, různé přírodní materiály — větvičky, kůra, listy, nůžky, tavná pistole, tablet Postup práce: z většího kusu materiálu se vytvoří tělo, k němuž se pomocí drátů nebo provázků připevní končetiny (větvičky, menší kusy) a hlava. Následuje ozdobení — obličej, vlasy, další detaily — s využitím ostatních potřeb. Poznámka: Při výrobě loutek je důležité, aby jejich vzhled korespondoval s materiály. Při motivaci žáků klademe důraz na princip náhody, možnost kombinace teoreticky neslučitelných materiálů, fantazii inspirovanou nejen umělcem, filmem, ale především přírodou samotnou. 5150 15—17 Ukázka realizace Dopravního prostředku 2/ SCÉNÁŘ Aktivita realizovaná v jazyce českém. Žáky rozdělíme do skupin a na základě vzhledu vytvořených loutek vymyslíme charaktery postav, jména, děj (co se bude odehrávat), místo (kde se to bude odehrávat). Stručný scénář zaznamenáme písemnou formou. 3/ KULISY — LAND ART Pomůcky: kartony, výkresy, přírodniny, barvy, fixy, lepicí páska, nůžky Tato aktivita vyplývá ze scénáře — kulisy / přírodní scenérii přizpůsobíme potřebám děje. 4/ FÁZOVÁ ANIMACE K záznamu děje využijeme školní tablety. Žákům vysvětlíme jak fázovat pohyb a jak provést záznam. Také lze použít program k vytváření videí (např. Movie Maker). Na animaci lze dále pracovat — doplníme o zvuk, promluvy postav — je možno rozvíjet další mezipředmětové vztahy (Informační a komunikační technologie). — — — OBJEKTY Cílová skupina: 7. třída Začlenění do tematického plánu: PLASTICKÁ TVORBA — výroba objektů z různých materiálů UMĚLECKÁ DÍLA — práce s uměleckým dílem, experimenty s díly Inspirace: auta Františka Skály Žáci vytvářejí objekty — dopravní prostředky. Kombinací technik a materiálů vzniknou originální kusy, které díky barvené sádrové skořepině evokují vzhled Skálových aut. 1/ DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY Pomůcky: karton, papírové krabičky od čaje, různé komponenty / tvary z lepenek (Ikea), plechová víčka, papírové lepicí pásky, sádrové obvazy, misky, voda, barvy, štětce Postup práce: z kartonů / lepenek / krabiček se vyrobí model dopravního prostředku, který se spojí lepicími páskami. Následně se celý model pokryje sádrovým obvazem. Po důkladném zaschnutí (24 hodin) nabarvíme temperovými barvami. — — — 5352 18, 19 Ukázka realizace Světelného objektu LAMPY Cílová skupina: 8. třída Začlenění do tematického plánu: PROSTOROVÁ TVORBA — tvorba objektů z různých materiálů UMĚLECKÁ DÍLA — práce s uměleckým dílem Inspirace: světelné objekty / lampy Františka Skály Žáci vytvářejí světelné objekty (samostatně, dvojice), které mohou plnit funkci dekoračních lamp. Kromě přírodního materiálu zde využijeme nefunkční, rozbité či neúplné předměty denní potřeby, kterým dáme druhou šanci. Ve světelných objektech je necháme zazářit. Žáky se snažíme navést na myšlenku, že k životu nepotřebujeme jen dokonalé a nové věci. Že předměty určené k vyhození se pro umělce mohou stát inspirací a součástí jejich tvorby. 1/ SVĚTELNÉ OBJEKTY Pomůcky: větve, motouz, nůžky, drát, kleště, papír, tužka, náhodné předměty (víko od mixéru, krabička od svačiny, plechovky ...), žárovky / světýlka na baterie Postup práce: Žáci si vyberou předměty a přírodniny, které je nejvíce zaujmou. Někteří si vytvoří skicu, jiní upřednostní spontánní tvorbu. Pomocí drátů a motouzů vše spojí do požadovaného vzhledu. V některých místech můžeme připevnit stínítko z papíru. Na závěr instalujeme světýlka/žárovky. — — — 5554 Poznámky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 JAN STEKLÍKMgr. Jan Wolf 6160 20 Z výstavy Jana Steklíka Steklík, Dům umění města Brna, Brno, 2018 Charakteristika tvorby umělce Významná postava české výtvarné kultury druhé poloviny 20. století. Od roku 1963 působil Jan Steklík spolu s Karlem Neprašem jako ředitel pražského uměleckého uskupení Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu. Dlouhá léta patřil také k okruhu brněnského konceptuálního společenství okolo Jiřího Valocha. — Díla Jana Steklíka se vyznačují specifickou citlivostí i humorem v rovině absurdity — Senzitivní vztah k materiálům — Informel — Konceptuální postupy v kresbě — ke Steklíkově čistě konceptuální tvorbě patří například série kreseb, kterou na přelomu 60. a 70. let vytvořil ve spolupráci s Jiřím Valochem. Na každé z nich jsou rozesetá všechna písmena abecedy a na každé kresbě dojde k usměrnění do řádku v jinou chvíli. Někde se písmena vyskytují živě náhodně do písmena M a od N do Z jsou srovnána v řádku v levém dolním rohu, někde jsou rozesetá až do X a usedlá, organizovaná fáze života přijde až na Y a Z, konec. Někomu se život do řádku srovná už u M, někomu až u X. A neříká to nic o tom, co je lepší.4 — Akční a land artové projekty — Ve své tvorbě se zabývá procesy — Vliv na tvorbu mělo americko-německé hnutí Fluxus i italské Arte Povera 4 https://protisedi.cz/jan-steklik-hravost-a-zavaznost-soucasne/ 6362 21 Jan Steklík, Snídaně v trávě (zamalovánka), 70. léta 22 Jan Steklík, Věstonická Venuše v trávě (zamalovánka), 70. léta Zamalovánky, zapalovánky S hravostí souvisí chuť experimentovat, a tuhle chuť můžeme cítit hlavně ze Steklíkových zamalovánek, zapalovánek a dalších „ánek“. Zapalovánky, stopa jako účel, ne jako pozůstatek, je v tom krásná úcta k přirozenosti, je přirozené nechávat stopy a možná je necháváme málo mluvit. Ale sentimentální nota, která je z mého popisu cítit, není steklíkovská, jeho kouzlo spočívá podle mě v tom, že představí vážnou skutečnost, ale potom, aniž by ubral platnosti popálenin, přidá vpit, řešení, lehkost, proto jsou některé zapalovánky „ošetřované“, přes příliš velké vypálené dírky je do tvaru křížku nalepená malinká náplast. Smyslem zamalovánek je vyznačený obrys zamalovat stejnou barvou, jakou má pozadí, například Manetova Snídaně v trávě, kde je uprostřed zelené plochy bílá silueta slavné trojice, kterou máme zamalovat zeleně. V tomto případě je to chytrý vtip, ale v dalších pracích Steklík tento nápad rozpracovává a posouvá.5 5 https://protisedi.cz/jan-steklik-hravost-a-zavaznost-soucasne/ 6564 ← 23 Jan Steklík, Setkání Maleviče s Disneyem, po roce 2000 ← 24 Jan Steklík, Střih na krajinu, nedatováno ← 25 Jan Steklík, Letiště pro mraky, 1971 26 Z výstavy Jana Steklíka Steklík, Dům umění města Brna, Brno, 2018 6766 Věkové složení dětí II. stupeň ZŠ, SŠ Cíle ↓ — seznámení tvorba Jana Steklíka koláž asambláž textová koláž výtvarná akce — terminologie informel konceptuální kresba koláž land art akční tvorba asamláž — mezipředmětová vazba praktické činnosti Výtvarná technika malba, koláž, asambláž, výtvarná akce Pomůcky a materiál je uvedený u jednotlivých námětů RVP ZV oblast Umění a kultura — vzdělávací obor Výtvarná výchova Učivo ↓ — Rozvíjení smyslové citlivosti — uspořádání objektů do celků — uspořádání na základě jejich výraznosti, velikosti a vzájemného postavení ve statickém a dynamickém vyjádření — Ověřování komunikačních účinků — proměny komunikačního obsahu — záměry tvorby a proměny obsahu vlastních vizuálně obrazných vyjádření i děl výtvarného umění Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Mediální výchova, Environmentální výchova RVP G oblast Umění a kultura — výtvarný obor Učivo ↓ — Znakové systémy výtvarného umění — výtvarné umění jako experimentální praxe z hlediska inovace prostředků, obsahu a účinku — Umělecká tvorba a komunikace — umělecký proces a jeho vývoj — vliv uměleckého procesu na způsob chápání reality; dynamika chápání uměleckého procesu ­— její osobnostní a sociální rozměr; Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Mediální výchova, Environmentální výchova 68 Metodický postup — realizační část KOLÁŽ Natřeme papír v husté vrstvě temperami (pokud možno jednou barvou). Následuje tvorba koláže. Pokládáme menší kousky vystřihnutých fotek na větší kousky, tak dlouho, až bude dílo hotovo. Pomůcky: papír, tempery, lepidlo, nůžky, fotografie — — — ASAMBLÁŽ Lepení hadříků, provázků, starých tkaniček, ústřižků starého nenošeného oblečení, zmačkaných pokreslených papírů na A1 karton. Doplněný barvou. Mohou být zatřeny i původní vzory a tvary, tak, aby byl celkově pozměněn význam díla. Pomůcky: karton, různé textilie, temperové barvy — — — TEXTOVÁ KOLÁŽ Rozstříhaný text na písmena dáme do pytlíku a necháme jej kolovat po třídě. Po deseti kolech má každý dost písmen na stvoření slova. Necháme pracovat náhodu a slovo, které se nám dílem představivosti žáků, dílem náhody vytvoří, následně ilustrujeme kresbou či jinou technikou dle výběru. Pomůcky: papír, předlohy písmen, kresebné pomůcky — — — STŘIHOVÁ KOLÁŽ (Autorkou výtvarné aktivity je studentka PdF MU Helena Lengálová) Žáci dostanou natisknuté krejčovské střihy, vyberou si jednotlivé linky a motivy dle vlastního výběru a vystřihnou je. Následně budou z vystřižených tvarů skládat jiné tvary. Případně mohou tvary skládat dohromady a vytvořil skupinové monumentální abstraktní dílo. Pomůcky: krejčovské střihy, nůžky, případně lepidlo a výkres A1 — — — VÝTVARNÁ AKCE (Autorkou výtvarné aktivity je studentka PdF MU Bc. Monika Ivičičová) Žáci obdrží triko rozstřižené na přední a zadní straně. Přední část se budou snažit za pomoci dalších materiálů (papír, látka, sešívačka, papírová páska, izolepa, náplast, provázek, obvaz, nůžky) rekonstruovat do původní podoby. Poté ji spojí k části zadní. Při práci se naučí, že jako spojovací materiál mohou posloužit různé pomůcky, přičemž samotný proces a výsledek bude výtvarným uměním. Pomůcky: textilní oblečení, látky, sešívačka, papírová páska, izolepa, náplast, provázek, obvaz, nůžky, další spojovací materiály — — — 7170 Poznámky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 ADRIENA ŠIMOTOVÁMgr. Petra Čiklová 7776 27 Adriena Šimotová, Návrat ztraceného syna I (detail), 1985 Charakteristika tvorby umělce Celou její tvorbou prostupoval hluboký zájem o člověka, síť vztahů a symboliku lidského těla, který směřoval do nitra člověka, nikoli k jeho tělesné schránce. S životními těžkostmi (válka, ztráta manžela a později i syna) se vyrovnávala svým vlastním způsobem, který se odráží v její výtvarné práci. Sama uváděla, že utrpení a bolest ji zpevnily a otevřely pro ni nové obzory. I přes to z jejího díla sálá klid a jistá přesná a vyvážená jemnost. Do začátku 70. let stavěla její díla na zářivých barvách, nejednalo se však jen o figurální a temperové obrazy, ale objevovaly se i první grafiky a koláže. Avšak po okupaci Československa a zejména po smrti manžela začaly její barvy blednout, opouštěla malbu, neboť se jí zdála příliš plytká, začala v tvorbě využívat textil a společně s papírem je zpracovávala různými technikami (nejčastěji bílý ruční papír, pauzovací papír a japan). Upoutala na sebe pozornost svou svéráznou uměleckou technikou, která spočívá v mačkání, trhání, prořezávání a vrstvení papíru. Tímto způsobem vznikala díla s otisky dlaní, chodidel nebo celého těla. Po celý život se snažila vytvářet nové techniky a postupy a přispívala tím k oživení české výtvarné scény.6 6 https://cs.wikipedia.org/wiki/Adriena_Šimotová 7978 28, 29 Adriena Šimotová, Z cyklu poloviny, 1997 → 30 (následující dvoustrana) Adriena Šimotová, Podpírání, 1984 → 31 (následující dvoustrana) Adriena Šimotová, Z cyklu Dotek barvou — Intimní stav beztíže, 1992—1993 8180 8382 Věkové složení dětí II. stupeň ZŠ, SŠ Cíle ↓ — seznámení tvorba Adriany Šimotové prostorová tvorba malba kresba frotáž různé druhy papírů — práce s různými druhy papíru termín profil a „en face“ (ánfas) — terminologie prostorová tvorba papír ruční papír perforace pauzovací papír frotáž — mezipředmětová vazba Přírodopis, Biologie Výtvarná technika malba, kresba, kombinované techniky, perforace, frotáž Pomůcky a materiál je uvedený u jednotlivých námětů RVP ZV oblast Umění a kultura — vzdělávací obor Výtvarná výchova Učivo ↓ — Rozvíjení smyslové citlivosti — reflexe a vztahy zrakového vnímání ke vnímání ostatními smysly — vizuálně obrazná vyjádření podnětů hmatových, sluchových, pohybových, čichových, chuťových a vyjádření vizuálních podnětů prostředky vnímatelnými ostatními smysly — Uplatňování subjektivity — prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností — manipulace s objekty, pohyb těla a jeho umístění v prostoru, akční tvar malby a kresby Klíčové kompetence sociální a personální, k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova, Mediální výchova, Environmentální výchova RVP G oblast Umění a kultura — výtvarný obor Učivo ↓ — Obrazové znakové systémy — uplatnění vizuálně obrazného vyjádření v úrovni smyslové, subjektivní a komunikační — Umělecká tvorba a komunikace — role subjektu v uměleckém procesu — smyslové vnímání a jeho rozvoj; předpoklady tvorby, interpretace a recepce uměleckého díla; mimovědomá a uvědomělá recepce uměleckého díla; tvořivá osobnost v roli tvůrce, interpreta a recipienta Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova, Mediální výchova, Environmentální výchova 8584 32—34 Ukázka realizace Otisků Metodický postup — realizační část TĚLO A JÁ Žáci si prohlédnou reprodukce děl Adriany Šimotové a ke každému dílu vymyslí jedno slovo nebo název, který by ho nejlépe charakterizoval. Poté se všichni sejdou u jednoho velkého formátu papíru, kam budou libovolně zapisovat své zápisky, které mohou doplňovat i o malé kresby. — — — OTISKY 1/ „Brainstorming“ na téma, jak funguje naše tělo 2/ Hra — jaké děláme pohyby (př. většinu pohybů děláme automaticky bez přemýšlení, ale když si zlomíme třeba ruku, až potom si uvědomujeme její důležitost, význam a smysl) Pomůcky: jemný balicí papír, jiné druhy papírů, pastel, rozdrcený pastel, křídy Výtvarná činnost: 1/ Frotáž ruky spolužáka 2/ Frotáž obličeje z profilu nebo z ánfasu 3/ Frotáž celého těla v různých pozicích 4/ Diskuze o pocitech při frotáži 5/ Perforace vzniklých frotáží 6/ Dobarvení frotáží 7/ Vrstvení frotáží (ideálně při použití jemných papírů) — — — 8786 TĚLOVÁ MAPA 1/ Vyzkoušet důvěru v práci spolužáka 2/ Seznámení s tělem a jeho smysly 3/ Diskuze o lidském těle, zmínit možnosti jeho vyjádření, smysly  /  lidské tělo Pomůcky: balicí papír, pera, fixy, voskovky, pastelky Výtvarná činnost: — Žáci mají za úkol na balicí papír obkreslit ve dvojicích svá těla — Každý pak do vlastního obrysu bude psát vše, co si spojuje s určitou částí svého těla (př.: ústa — slova, hlava — rozum, ruka — hlazení) — Následně zpracují části těla, které pro ně mají určitý význam — Vzniknou siluety s jasnými informacemi o jednotlivém žáku — — — TĚLO Z ALOBALU 1/ Vyzkoušet si práci s prostorem, svěřit důvěru spolužákovi v práci s tělem 2/ Seznámení s možnostmi vystavění figury za pomoci netradičního materiálu 3/ Diskuze o lidském těle, o prostorových souvislostech — tělo a interiér, tělo a exteriér Pomůcky: alobal, lepicí páska Realizace: 1/ Žáci se rozdělí do menších skupin 2/ Po zadání úkolu si každý zvolí část svého těla, kterou by chtěl obtisknout 3/ K dispozici dostanou alobal, do kterého mají každý obtisknout nějakou část svého těla 4/ Dostanou průhlednou lepicí pásku 5/ Tyto části mají dále spojit tak, aby dohromady vytvořili figuru 6/ Figury se naskládají vedle sebe a žáci porovnávají své práce — — — FIGURA K LISTOVÁNÍ 1/ Seznámení se s různými charaktery člověka 2/ Diskuze o lidských vlastnostech, charakterech člověka, co znamenají lidské vlastnosti? Pomůcky: balicí papír, fixy, pastelky, voskovky, nůžky, lepicí páska, sešívačka Realizace: 1/ Žáci se rozdělí do dvojic a navzájem obkreslí figuru svého spolužáka na velký balicí papír 2/ Každý pak má za úkol výtvarně zpracovat svou postavu tak, aby ho co nejlépe charakterizovala nebo se mu podobala 3/ Po dokončení každý svou postavu vystřihne 4/ Vystřihnutá díla se naskládají na sebe a spojí v jedu velkou postavu sešívačkou, ve které si pak mohou listovat jako v knize — — — 8988 Poznámky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 JIŘÍ VALOCHMgr. Josef Strouhal 9594 35 Z výstavy Jiřího Valocha Merde, tranzitdisplay, Praha, 2015 → 36 (následující dvoustrana) Z výstavy Jiřího Valocha Slova, Fait Gallery, Brno, 2015 Charakteristika tvorby umělce Jiří Valoch je teoretik a kritik umění, publicista, kurátor výstav, konceptuální umělec. Tvůrce vizuální a konceptuální poesie, fotografické poesie a fotografických konceptů, textových instalací a konceptuálních kreseb.7 Na konci 60. let se zařadil mezi stěžejní představitele mezinárodního hnutí Vizuální poesie. Během tří dekád vytvořil obdivuhodné množství textů určených stejně jak ke čtení, tak k dívání. Lze je bezpochyby vnímat jako jednu z nejpozoruhodnějších uměleckých interpretací východisek strukturalistické jazykovědy, jako radikální a nonkonformní přístup k bílé ploše papíru, limitům slova a psaní.8 7 https://www.artlist.cz/jiri-valoch-1445/ 8 http://www.tranzitdisplay.cz/cs/vystavy/jiri-valoch-merde-vernisaz-13-10-2015 9796 9998 Věkové složení dětí II. stupeň ZŠ, SŠ Cíle ↓ — seznámení tvorba Jiřího Valocha grafické užití písma typografie konceptuální umění — terminologie grafika typografie koláž koncept Morseova abeceda šifra Výtvarná technika kresba Pomůcky a materiál je uvedený u jednotlivých námětů RVP ZV oblast Umění a kultura — vzdělávací obor Výtvarná výchova Učivo ↓ — Ověřování komunikačních účinků — osobní postoj v komunikaci — jeho utváření a zdůvodňování; odlišné interpretace vizuálně obrazných vyjádření (samostatně vytvořených a přejatých) v rámci skupin, v nichž se žák pohybuje; jejich porovnávání s vlastní interpretací — proměny komunikačního obsahu — záměry tvorby a proměny obsahu vlastních vizuálně obrazných vyjádření i děl výtvarného umění Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata Mediální výchova RVP G oblast Umění a kultura — výtvarný obor Učivo ↓ — Umělecká tvorba a komunikace — úloha komunikace v uměleckém procesu — postavení umění ve společnosti, jeho historické proměny; umělecká a mimoumělecká znakovost; umění jako proces tvorby nových, sociálně dosud nezakotvených znaků; role umělce v societě; publikum a jeho účast v uměleckém procesu; sociální a technologické proměny dneška (nové technologie, nové umělecké disciplíny a jejich obsahy) a jejich vliv na úlohu komunikace v uměleckém procesu; subjektivní chápání uměleckých hodnot ve vztahu k hodnotám považovaným za společensky uznávané Klíčové kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Průřezová témata jsou popsány níže u návrhů výtvarných aktivit 101100 Metodický postup — realizační část ŠIFRY — KOLÁŽ Morseova abeceda — povzbudivé a motivační nápisy zachycené šifrou např.: Jseš borec, To zvládneš, Věříme v tebe, Jsi jednička, Miluji tě aj. Vystříhání koleček, čárek a pomlček z lepicí fólie a umístění nápisů v prostorách školy. Možná následná soutěž žáků dalších tříd nebo konkrétní třídy — Kdo najde a rozluští jako první všechny šifry. Šifry se mohou objevovat i po určitý čas postupně (zamezí se tím zběsilému běhu v prostorách školy — jde více o vytrvalost, sledovat své okolí, být všímavý). Pomůcky: samolepicí fólie, nůžky, řezák, řešení Morseovy abecedy — — — ŠIFRY — VIDEO ART Posílání vzkazu pomocí Morseovy abecedy. Nahrávání na mobilní telefon — kameru. Použití pořízených fotografií (viz ↑) a vytvoření obrazového řetězu, nebo filmu — Movie Maker. Možná práce ve skupinách. Střídání po slovech, znacích apod. — — — SLOVNÍ VĚŽE, ŘETĚZY — KRESBA Vytvoření slov pomocí šablony. Obkreslit různě nakloněná písmena na předem připravené kartičky. Kartičky jsou menší než šablona písmena. Písmo zasahuje přes okraj. Možné pak písmena spojovat dohromady. Návrh variant slov s možností propojení s jinými předměty: 1/ Lidské vlastnosti → Občanská výchova — průřezové téma OSV 9 2/ Státy světa → Zeměpis — průřezové téma MuV, VMEGS 3/ Ohrožené druhy zvířat → Zeměpis — průřezové téma MuV, EV 4/ Křestní jména (česká, světová) → Zeměpis / Český jazyk — průřezové téma MuV, VMEGS 5/ Pozdravy ve světových jazycích → Zeměpis / Český jazyk — průřezové téma MuV, VMEGS Pomůcky: tvrdý papír, barevný papír, karton, měkké tužky, lihový fix, pastel, řezačka, nůžky 9  Použité zkratky: OSV — Osobnostně sociální výchova, MuV — Multikulturní výchova, VMEGS — Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, EV — Environmentální výchova tečka čárka konec slova konec věty 103102 37—39 Ukázka realizace Konceptuální stěny Příklad: Velikost kartiček 5 x 5 cm Písmo: Tahoma, tučné, velikost 220 b — — — KONCEPTUÁLNÍ STĚNA — SKUPINOVÁ PRÁCE Může navazovat na předchozí individuální práci (kresba, šifry, …) Do rámu obrazu na stěně si žáci vyberou místo (někteří žáci chtějí být uprostřed, jiní se stahují ke kraji — projeví se osobnost, postavení ve třídě atd.) Stoupnou si ke stěně, pomocí spolužáka se změří a udělají rysku, na kterou napíší své jméno a věk. Je vhodné zapojit co nejvíc žáků i zaměstnanců školy. Žáci se zpětně vracejí a kontrolují, zda vyrostli a o kolik. — — — 105104 Poznámky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109108 9 (s. 36—37) Z výstavy Františka Skály Jízdárna, NG Praha, Valdštejnská jízdárna, Praha, 2017, dostupné z: https://www.ngprague.cz/exposition-detail/ frantisek-skala-jizdarna/ 10 (s. 38) Z výstavy Františka Skály Jízdárna, NG Praha, Valdštejnská jízdárna, Praha, 2017, dostupné z: https://www.ngprague.cz/exposition-detail/ frantisek-skala-jizdarna/ 11 (s. 39) Z výstavy Františka Skály Muzeum, Muzeum umění Olomouc, Olomouc, 2012, foto Lumír Čuřík, dostupné z: https://www.muo.cz/frantisek-skalamuzeum--284/ foto Olomouc 12—14 (s. 49) Ukázka realizace Loutky, foto archiv Terezy Friedl 15—17 (s. 51) Ukázka realizace Dopravního prostředku, foto archiv Terezy Friedl 18, 19 (s. 53) Ukázka realizace Světelného objektu, foto archiv Terezy Friedl 20 (s. 61) Z výstavy Jana Steklíka Steklík, Dům umění města Brna, Brno, 2018, foto Michaela Dvořáková, dostupné z: http://www.dum-umeni.cz/cz/ vystavy/detail/id/385 21 (s. 63) Jan Steklík, Snídaně v trávě (zamalovánka), perokresba zelenou tuší, papír, 70. léta, dostupné z: https://steklik.cz/kresby/ 22 (s. 63) Jan Steklík, Věstonická Venuše v trávě (zamalovánka), perokresba zelenou tuší, papír, 70. léta, dostupné z: https://steklik.cz/kresby/ 23 (s. 64) Jan Steklík, Setkání Maleviče s Disneyem, po roce 2000, dostupné z: http://www.dum-umeni. cz/cz/vystavy/detail/id/385 24 (s. 64) Jan Steklík, Střih na krajinu, ruční papír, barevné tuše, tempera, nedatováno, foto archiv autorky 25 (s. 64) Jan Steklík, Letiště pro mraky, 1971, dostupné z: http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/ id/385 26 (s. 65) Z výstavy Jana Steklíka Steklík, Dům umění města Brna, Brno, 2018, foto Michaela Dvořáková, dostupné z: http://www.dum-umeni.cz/cz/ vystavy/detail/id/385 27 (s. 77) Adriena Šimotová, Návrat ztraceného syna I (detail), 1985, foto archiv autorky 28, 29 (s. 78, 79) Adriena Šimotová, Z cyklu poloviny, 1997, foto archiv autorky 30 (s. 80) Adriena Šimotová, Podpírání, 1984, foto archiv autorky 31 (s. 81) Adriena Šimotová, Z cyklu Dotek barvou — Intimní stav beztíže, 1992—1993, foto archiv autorky 32—34 (s. 85) Ukázka realizace Otisků, foto archiv autorky 35 (s. 95) Z výstavy Jiřího Valocha Merde, tranzitdisplay, Praha, 2015, foto Hynek Alt, dostupné z: https://artalk.cz/2015/10/29/jiri-valoch- v-tranzitdisplay/ 36 (s. 96—97) Z výstavy Jiřího Valocha Slova, Fait Gallery, Brno, 2015, dostupné z: https://www.faitgallery.com/ soucasne-a-planovane/events/74.html 37—39 (s. 103) Ukázka realizace Konceptuální stěny, foto archiv Josefa Strouhala artcasopis.cz/clanky/david-hanvald artlist.cz/david-hanvald-108579/ artlist.cz/jiri-valoch-1445/ protisedi.cz/jan-steklik-hravost-a-zavaznost-soucasne/ tranzitdisplay.cz/cs/vystavy/jiri-valoch-merde-vernisaz-13-10-2015 webové stránky autorů davidhanvald.com frantaskala.com steklik.cz Zdroje informací Seznam reprodukcí 1 (s. 13) Tvořivý list k výstavě Karel Malich & utopické projekty, Fait Gallery, Brno, 2019, foto archiv autorky 2 (s. 19) David Hanvald, Z cyklu Kunsthistorie — XX, asambláž na plátně, 2014, foto Michal Ureš, dostupné z: https://www.artlist.cz/david- hanvald-108579/ 3 (s. 19) David Hanvald, Z cyklu Systém, konstrukce, řád, Město II, akryl na plátně, 2009, foto Michal Ureš, dostupné z: https://www.artlist.cz/david- hanvald-108579/ 4 (s. 19) David Hanvald, Z cyklu Rámy — David Hanvald (2012), akryl a sprej na plátně, 2014, foto Michal Ureš, dostupné z: https://www.artlist.cz/david- hanvald-108579/ 5 (s. 20) David Hanvald, Z cyklu Objekty — Sol LeWitt, akryl, sprej a olejový pastel na plátně, 2011, foto archiv autorky 6 (s. 21) Z výstavy Davida Hanvalda Estetický podzim v konceptuálním Brně, Galerie Pitevna, Brno, 2017, foto Michaela Dvořáková, dostupné z: https:// artalk.cz/2017/12/10/david-hanvald-v-galerii- pitevna/ 7 (s. 35) Z výstavy Františka Skály Podlesee, Galerie města Loun, Louny, 2015, foto Edita Kubištová, dostupné z: https://artalk.cz/2015/04/01/na-vylete-v- podlesi/ 8 (s. 35) Z výstavy Františka Skály Skála v Rudolfinu, Galerie Rudolfinum, Praha, 2004—2005, dostupné z: https://www.galerierudolfinum.cz/cs/ vystavy/archiv-vystav/skala-v-rudolfinu/ Tato publikace vznikla díky finanční podpoře z Fondu rozvoje Masarykovy univerzity. Číslo projektu: 2019/41/MUNI/FR/1246/2018 Inovace předmětu Galerijní praxe 1 Odborný garant projektu: Radek Horáček Texty: Dita Bosáková, Petra Čiklová, Tereza Friedl, Josef Strouhal, Magda Strouhalová, Jan Wolf Jazyková korektura: Marcela Kuchyňková Grafická úprava a sazba: Eva Havelková První vydání, 2019 Písmo: Trivia Sans Regular, Trivia Serif Regular Náklad: 11 ks Tisk: knihovnicka.cz Inspirace pro pedagogy výtvarné výchovy Metodické — pracovní — tvořivé listy Magda Strouhalová & kolektiv