STUDIO 6, 18. 11. 2009, ČT 24 DB David Borek, moderátor DP - Daniela Písafovicová, moderátorka MH = Michal Horáček, textař, autor, producent (1} DB: hostem Studia Šest je textař a producent Michal Horáček hezký den, MH: dobrý den DB: e vy nejste herec ani em student MH: ) , - L. , „j k- = DB- [v té] době jste také nebyl herec ani student ee co jste vlastne byl, v té dobe a, jak jo možné že jste se stal docela výraznou tváří e těch listopadových dnů, MH' já jsem byt tehdy redaktorem Mladého světa, (.) ale především jsem byl ee (.) možná parlamentářem ee jako vyjednavačem ee toho, aby ee v v v pravé chvil., došlo k setkání dvou ee antagonistických stran u jednoho stolu což bylo, tenkrát, zdalo se v té chvíli ještě osumnáctého nemožné (.) protože totalitní moc je proto totalitní že totální že že že se s nikým nedělí a s nikým nebaví a jakmile jednou se začne s někým bavit, tak ee se děje něco významného a to se nám podařilo DP: mluvíte tady o vaší iniciativě společně s Michaelem Kocábem MH: =ano DP: -Most, MH: =ano DP: a: c° pamatujete si co jste dělal v noci: e ze sedumnáctého na osumnáctého llsto[padu] MH: [ano] DP: nebo osumnáctého listopadu ráno, tak nám to řekněte, MH: ne víte já bych si to ani nepamatoval po dvaceti letech ale já jsem napsal vo tom knížku takže se jí DP: ((smích)) MH: a podíval jsem se do ní a připomněl jsem si ty události (.) ee já jsem e toho večera, ee b- e připravoval právě s Michalem Kocábem ten Most, v tom smyslu že jsme potřebovali aby se o něm více vědělo a tím ma- pádem měl větší váhu a měli jsme e setkání s redaktorkami bíbísí ((míněno BBC)) v noci u Míchala v bytě. a ee jedna z těch redaktorek se opozdila protože ona právě byla uvnitř toho masakru na Národní třídě zdlšená {.) úplně a tehdy nás to jako z- hodně zasáhlo e z tý první ruky to svědectví a e začalo se to všechno odvíjet jak všichni víme jak jste (.) tady říkali DB: možná je to docela dobrá narážka na uštěpačný dopis ee DP: [Mladé fronty Dnes] DB: [nevím jestli uštěpačný] ale každopádně ee kolega novinářský Josef Chuchma ee tady píše m na základě vašich vzpomínek na: MH: =hm DB: =ee večer sedmnáctého listopadu MH: =mhm DB: že vlastně tak trochu tam něco n:eladí [že ( ) trochu jako by] vypadávají MH: [( )] DB: vzpomínky [na přesně] chronologii těch událostí MH: [ne ne ne] MH: rád to řeknu DB: =jaktoje, MH: =děkuju že jste se že jste to sem přinesli já bych to sám vůbec e takový téma ee [nebral protože to považujú] DB: 0'e to článek] je to článek z Mladé fronty Dnes ee MH: «no DB: ^víkendové DP: =ze soboty ano (2) MH: no: ee ten Pepa Chuchma byl muj k- se kolega v Mladým světě a vodpoledne jsme byli e s mou paní a s jeho paní es na ee v divadle Rozrazilu tenkrát to bylo velice významný o- odvážný představení, a ee já jsem měl v ošum večer schůzku s Micha-lem Kocábem a, ta moje knížka začíná tím že v půl devátý jsem na Národní třídě a: dívam se tam on říká jak je to možný (.) no je možný je to prostě proto že Kocáb nikdy nechodí včas, [((smích))] DB: [((smích))] MH: a von tam nebyl a já jsem říkal no tak já přijdu za hodinu a z nezbytí jsem se šel projít a to je všechno a ee a kolega Chuchma jenom tak jako spekuloval vopřel vo to špatnej článek no tak [dobře no] DP: {((pousmán 0)] DB: [mě sk-] mě skoro napadá že hodně otazníků českých moderních dějin může být způsobeno právě tím že , někteří aktéři prostě nechodili včas, DP: [((smích))] MH: [( )] [celý světový dě- dějiny jsou-takovou věcívovlfvněný] ale bohužel DB: [do-dodnes ( ) ((smích))] MH: často je to vovlívnéný ťim že někteří novináři špatně se- spekulují a pak se ze spekulace dělá pravda a to je takovej bulvární přístup ale vo tom ani nechci mluvit, protože teď jsme dvacet let po tom co se stalo něco významnýho a pěknýho tak bych eee se chtěl věnovat spíš tomu DP: teď mi nahráváte přesně je to dvacet let na den kdy ee osumtiáctého listopadu tedy e do stávky vstoupili umělci a divadla, jak jste se na tomto kroku podílel (.) byl jste taky nějakým spoluiniciátorem MH: ne vůbec ne ee bylo ee vůbec já jsem nebyl ani v divadle ani nikde jinde (.) já jsem se až po- podílel následujícího dne kdy bylo založený ee o- Občanský ee v Činoherním klubu e možná že (bude) bude pro vaše e diváky zajímavý ee taková maličkost jo tam se jako sešly všechny ty nezávislý iniciativy a teďse jednalo vo tech vglikánskejch věcech aie byl tam taky inspicient nebo pán z divadla kterej ňkal hele půl dvanáctý jako už (.) už musíme [končit a tam se jednalo ((smích))] DB: i ({smích)) ] MH: ja- jakej program bude mít revoluce von říkal ne fa:kt já vás mam rád ale [hele půl dvanáctý] DP: [ {(smfch)) ] MH: a uklizečky už taky iako [((smfch))] (3) MH: DB: zvláště v české kotlině, ee co tedy potom probíhalo po té vaší linii myslím tedy ta nikoliv ta linie že kumštýři [jsou] MH: [(ano)] DB: ve stávce aie spíše ta linie že e totalitní moc ee ještě před odchodem se začíná opravdu debatovat ee veřejně s představiteli nezávislých iniciativ (.) e první krok v tomto ohledu byl kdy, MH: ee první krok by! ee z- e v neděli dopoledne to bylo ee to bylo o den později . [devatenáctého] DB: [(devatenáctého)] DP: [( )] MH: ee kdy ee nás ee tehdejší premiér pozval e přímo do svého bytu abychom mu teda řekli co máme na mysli a na srdci, eee ( ) bylo to takový zvláštní jednání, eee nebyla tam žádná ochranka jo:, ee člověk přísel do ňákýho bytu a tam ( ) že to po- podobnej byt jako měl kdokoliv jinej v tom socialismu, já si pamatuju na t- na toho plyšovýho krtka co tam měly ty vnučky (to je) úplně stejnej plyšovej krtek kterej se po tisících prodával v Kotvé a tak podobně to je mimochodem, ee ee on připustil že že bude potřeba jednat už to už t- už to už to viděl jo, ee a my jsme to to měli my jsme měli tu platformu připravenou my jsme byli dohodnutý s Havlem s Křižaněm a s lidma (.) z disentu, zkrátka t- oni si to velice přáli pochopitelně aby ta moc začala konečně jednat (.) ale pak to mělo dlouhej vývoj protože napře:d ee t- ee t- ten premiér řikal (já) udělám takový setkání s veřejnost! takže tam přišli sice někdo z Občanskýho fóra ale taky tam byli náký svazáci a: různí a bylo to takové podivné, [nakonec ale] DP: [( )J MH: to skončilo tak, že e (..) před fotografy si premiér komunistický vlády a šéf disentu vlastně Václav Havel ee jehož ta vláda ještě před několika měsíci věznila podali ruce (.j a to byl ten úspěch toho Mostu a já jsem na to hrozně hrdej (4) DB: eem televize má tu možnost že může zachovávat e skoro navěky doufejme, e některé obrazové záznamy a myse teďmůžeme podívat na e Michala Horáčka [e] [fi ] DB: rok vydání devatenáct set osumdesát MH: <(ne)> DB: a jeho krátký výrok ((začátek předtočené reportáže)) R-MH: moji milí, (.) ee dívám se vám do tváře a dívám se taky (.) tamhle na tu naší krásnou (.) velebnou, katedrálu (.) a říkám si, že jsou věci, okamžité a jsou taky věci věčné (.) a k těm věčným patří i jedno z nejtěžších a nejkrásnějších umění {.) odpouštět ((konec předtočené reportáže)) DP: pane Horáčku jak na to vzpomínáte MH: to byl jeden z nejpohnutějších chvil mého života já musim říct takle to vypadá jenom takové plácání, ale ee ee to mělo svůj důvod (.) za námi totiž stáli dva po zuby vozbrojený ee policisté, ee s:- ee v ma- ee v t- přímo v těch helmách a se štítem, ee kteří byli na Národní třídě a který se přišli smluvit (.) to bylo něco vel-kolepýho ale bylo to strašně riskantní jestli ty lidi voni přistoupej a řeknou m m nám je to fakt líto vodpustěte nám (.) tedka odpustí ten dav, odpustěj ty lidi který prostě přišli vo svý životy vo majetky ee vo vo příbuzný v lágrech ee a to všechno udělaj to? a představte si že ty lidi po takový chvíli jako ticha a váhání najednou se vzedmulo zespoda to ohromný (.) pojďte s námi taky jo (.) to bylo něco fantas-tickýho e a já si myslím že tak jsme v tom měli pokračovat my jsme pak udělali chybu že už jsme nežádali tu omluvu (.) když totiž někdo přijde a řekne omlouvám se strašně jsem se provinil ale prosím vás vodpustěte mi to já e já chci už tedka p- ee ee tak to bylo důležitý my ty další dvacet let my jsme už tu odmlu- omluvu nežádali (.) bohužel DP: textař a producent Michal Horáček byl hostem Studia šest (.) díky