Bloomova taxonomie (čtení v 1. ročníku ZŠ) Mgr. Karla Černá, Mgr. Martina Grycová (ZŠ a MŠ Ivančice – Řeznovice) Znalost Cíl: žák si vybaví, rozezná nebo reprodukuje dříve naučené informace. Popiš, vyjmenuj, recituj, seřaď, nauč se zpaměti, vyber, označ, ukaž… Porozumění Cíl: žák vlastními slovy vyjádří dříve naučenou látku, rozumí souvislostem. Vysvětli, řekni proč, řekni příklad, odhadni, jak to bude dál, řekni jednou větou… Aplikace Cíl: žák používá dříve naučenou látku a aplikuje ji v jiných souvislostech. Roztřiď, vyber, uspořádej, vyřeš, nakresli, načrtni, vytvoř, vymysli jiné využití… Analýza Cíl: žák rozčlení informaci na části, vysvětlí princip organizace, vztahů a interakce mezi prvky. Rozděl, roztřiď, najdi rozdíl, rozděl do skupin, rozhodni, porovnej, vysvětli, proč je v této skupině… Syntéza Cíl: žák složí prvky do nového celku (plán, návod, projekt atp.). Vyrob, postav, vyřeš, naplánuj, navrhni, předveď, zorganizuj, vytvoř, napiš příběh, plán… Hodnocení Cíl: žák kriticky posoudí a obhájí proces podle kritérií (která jsou dána nebo je sám navrhne). Oceň, doporuč, dokaž, diskutuj, obhaj, ověř, porovnej, zvaž (kdo má pravdu, co je lepší…)