GENETICKÁ METODA ČTENÍ A PSANÍ Mgr. Karla Černá Mgr. Martina Grycová číst nebo slabikovat HLAVNÍ ROZDÍLY MEZI METODAMI. GENETICKÁ METODA A-S METODA Cíl: 1.Čtení s porozuměním. 2.Krásné čtení – technika. Cíl: 1.Krásné čtení – technika. 2.Čtení s porozuměním. Cesty a metody: Metoda jedné náročnosti -velké tiskací písmo -malé tiskací písmo -psací písmo IHNED TEXTY NA POROZUMĚNÍ. Dítě přečte to, čemu rozumí. Neznámé až později. Cesty a metody: Všechny typy jednoho písmene současně a nácvik spojů – slabik. NÁCVIK SLABIK A PAK SPOJOVÁNÍ SLABIK DO SLOV. Dítě přečte to, co má nacvičené, i když nerozumí slovu. Motivace – vyšší míra vnitřní. Motivace – vyšší míra vnější. PŘEDČTENÁŘSKÉ OBDOBÍ UVOLNĚNÍ RUKY ROZVOJ ZRAKU ROZVOJ PAMĚTI ROZVOJ SLUCHU ROZVOJ ŘEČI,… ROZVOJ SLUCHU §První, poslední písmeno §Písmena uvnitř slova §Roboti – dospělý hláskuje jako robot R-A-K, dítě překládá – RAK a naopak - změna rolí. ROBOTI – hledej slovo mezi obrázky §1. úroveň – hledej P-E-S (postupně přidávat větší množství obrázků) ROBOTI – hledej slovo mezi obrázky §2. úroveň – slova začínající stejným písmenem. ROBOTI – hledej slovo mezi obrázky §Diferenciace – možnosti různé úrovně, možnost vymezit hledání v určitém poli… NÁROČNOST SLOV PRO ČTENÍ A PSANÍ -Od krátkých k dlouhým - -Od konkrétních a známých k abstraktním a neznámým A ještě jsou ve třídě děti, které čtou na různých úrovních. PODPORA VE TŘÍDĚ -Pomůcky dětem dostupné -Pomůcky se sebekontrolou -Zřejmé rozlišení úrovní pomůcek -Mazací tabulky -Knížky -Písmena s obrázky na stěně DIFERENCOVANÁ PRÁCE S UČEBNICÍ VÝHODY GENETICKÉ METODY ČTENÍ A PSANÍ §DĚTI TÉMĚŘ OKAMŽITĚ DOSTÁVAJÍ TO, CO OČEKÁVAJÍ OD ŠKOLY – ČTOU A PÍŠÍ SMYSLUPLNÉ TEXTY. §DĚTI ČTOU S POROZUMĚNÍM – VŠECHNY. §METODA UMOŽŇUJE POMĚRNĚ BRZY PRÁCI S RŮZNÝMI TEXTY – DĚTI SE O PÍSMENA ZAJÍMAJÍ A ČTOU DLE SMYSLU TEXTU. RIZIKA GENETICKÉ METODY ČTENÍ A PSANÍ Děti dlouhou dobu nečtou „krásně“ – plynule – písmenkují. Je důležité vydržet a v určité fázi ukázat dítěti cestu přes čtení písmen „v hlavě“ – pozor na správný čas. Procvičujte i „focení slov“. Rodiče metodě nerozumí – budou děti přeučovat na slabikování. Pravidelně s rodiči mluvte, vysvětlujte – čím víc budou vašemu způsobu učení rozumět, tím víc vám budou věřit. Největší nepřítel je strach. BŘEZEN DÍTĚ S LMP