Didaktika elementárního čtení a psaní Okruhy ke kolokviu 1. Výuka elementárního čtení a psaní v současné škole: nácvik techniky čtení versus čtenářská gramotnost (trendy současné výuky; význam rodiny pro rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti; rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin; vliv rozvoje čtenářských a písařských dovedností na školní úspěšnost) 2. Historický vývoj písma (dějiny písma; tvarové prvky a skupiny psacího písma; nespojité písmo) 3. Historický vývoj metod ve výuce čtení a psaní (metody analytické; metody genetické; alternativní metody; metody programu čtením a psaním ke kritickému myšlení) 4. Didaktické hry k rozvoji předpokladů pro čtení a psaní (rozvoj mluveného projevu, slovní zásoby, zrakového i sluchového vnímání, fonematického sluchu, pravolevé orientace, jemné motoriky, grafomotoriky, myšlení, paměti, pozornosti) 5. Pedagogické a psychologické aspekty výuky čtení a psaní (individuální a věkové zvláštnosti; pracovní a hygienické návyky ve výuce čtení a psaní; špetkový úchop; specifika práce s levorukými žáky) 6. Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou (předslabikářové, slabikářové a poslabikářové období; vyvozování písmen, slabik a slov; formy výuky psaní; automatizace čtení a psaní) 7. Výuka čtení a psaní genetickou metodou (průpravné čtení; zapisování myšlenek; hláskové čtení; práce s texty; projekty) 8. Nedostatky a poruchy ve výuce čtení a psaní (kvalitativní a kvantitativní znaky čtenářského a písařského výkonu; diagnostické prověrky; prevence a nápravné postupy; dyslexie, dysgrafie a dysortografie) 9. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole (silné a slabé stránky; problematika tichého a hlasitého čtení) doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. e-mail: havel@ped.muni.cz tel.:549491674 Seminární úkoly (ke kolokviu) Sestavit sborník 20 her pro výuku elementárního čtení a psaní Vypracovat 3 studijní přípravy na výuku čtení a psaní v 1. ročníku ZŠ – vyvození nové hlásky a písmene (Živá abeceda); vyvození nového typu slabiky (Slabikář); příprava na výuku méně používanou metodou (genetickou, sfumato, globální apod.). Průběh kolokvia Student – v pětičlenné skupině – prezentuje a obhajuje vylosovanou přípravu nebo sborník s oporou o teoretické okruhy ke kolokviu. Seznam doporučené literatury ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 51 s. ISBN 8021009179 ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994. 91 s. DOLEŽALOVÁ, Jana. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 76 s. ISBN 80-7041-100-7FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 117 s. ISBN 9788024431437 DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-115-5 FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. 282 stran. ISBN 9788027102891 GAVORA, Peter a Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť : vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2003. 158 s. ISBN 8022318698 HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. 81 s. ISBN 80-85931-64-8 HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001. s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2 HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003. s. 73-79, 7 s. ISBN 80-86633-03-3 HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2 HAVEL, Jiří. Výuka elementárního čtení a psaní na přechodu k inkluzi. In Jiří Havel. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. 71-112, 42 s. ISBN 978-80-210-7150-6 KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. 141 s. ISBN 80-86039-55-2 MELICHÁRKOVÁ, Iva a Libuše ŠVECOVÁ. Hračičky z krabičky aneb 100 her pro skupinovou práci dětí v 1. třídě ZŠ. Brno: Paido, 2001. POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5 SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994. 45 s. SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. 56 s. ISBN 8085931052 SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní: [příručka pro učitele základních a speciálních škol]. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995. 49 s. ŠIMKOVÁ, Iva. Výuka prvopočátečního psaní. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus, 2012. ISBN 978-80-87510-11-7 VODIČKA, Ivo. Nechte leváky drápat. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-479-3 WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PdF UK, 2002. ISBN 80-7290-103-6 WILDOVÁ, Radka. Čtením ke vzdělání: texty z konference Čtením ke vzdělání, pořádané občanským sdružením Centrum Čítárna, Společností pro podporu a rozvoj čtenářství (CzechRA), Praha: Svoboda Servis, 2004. 84 s. ISBN 8086320367 ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 107 s. ISBN 80-7178-071-5 ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000. 196 s. ISBN 80-7178-481-8 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Učebnice pro výuku čtení a psaní (český jazyk) v 1. ročníku ZŠ (s platnou doložkou MŠMT) Příručky pro učitele (metodické příručky a poznámky k učebnicím) Odborné časopisy: Komenský, Pedagogika, Pedagogické orientace, Moderní vyučování